



















Renault Alpine V6 ALPINE V6 2.8 GTA
1987161.500 km
Bij Renault denk je wellicht niet meteen aan sportief rijden maar juist aan praktische familiewagens. Toch heeft Renault een lang verleden met sportauto's. Vanaf 1955 tot 1995 produceerde het aan Renault gerelateerde Alpine sportwagens. Na ruim 20 jaar geen auto's geproduceerd te hebben, wekte Renault het legendarische merk weer tot leven met de Renault Alpine A110. Een Renault Alpine occasion is zeer licht, rijdt lekker en is bovendien best betaalbaar.
Andere bezoekers die de Renault Alpine hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
Het ontwerp van een tweedehands Renault Alpine is gebaseerd op de oorspronkelijke A110 uit de jaren 70. De grote lijnen komen dan ook zeker overeen, gekenmerkt door de retro styling. Toch is het duidelijk zichtbaar dat de nieuwe Alpine een moderne auto is. Het chassis is een stuk breder en bovendien langer, de mistlampen zijn van vier naar twee gegaan en de bumper is aanmerkelijk meer van deze tijd.
Toch is de Alpine vrij vergelijkbaar met de A110, vooral het lage gewicht komt overeen. Renault Alpine occasions koop je daarom ook niet om razendsnel over het circuit te scheren. Met een gewicht van ongeveer 1.100 kilogram is deze auto zeer licht te noemen. Renault heeft er alles aan gedaan om zoveel mogelijk gewicht te besparen. Zo heeft de auto geen brede wielen en enorme remmen maar juist tamelijk normale banden. Ook in het interieur heeft Renault aanpassingen gedaan om zoveel mogelijk gewicht weg te nemen. De gehele carrosserie is, net als het chassis, volledig vervaardigd uit aluminium. Aluminium is licht en goedkoper dan carbon en daardoor blijft ook de prijs klein.
Het interieur wordt wederom gekenmerkt door gewichtsbesparing. Overal zijn kleine aanpassingen gemaakt. Zo zijn de twee Sabelt-stoelen slechts 13,2 kilogram, wat de helft minder is dan de stoelen in een Renault Mégane RS. Toch is het interieur voor de prijs uitstekend, met mooi leer, comfortabele stoelen en een infotainmentsysteem met prettige pictogrammen. Op bepaalde plekken is overigens wel goedkoop plastic te vinden. De voorbak biedt 100 liter opslag en de achterbak 96 liter. De Alpine is dus wat dat betreft niet heel praktisch.
De Renault Alpine occasion wordt aangedreven op de achterwielen door de 1.8 liter viercilinder turbomotor. Dit is voor een sportwagen bescheiden te noemen, maar daardoor blijft de prijs voor een Renault Alpine occasion relatief laag. Bovendien heeft de auto slechts een verbruik van 6,2 liter per honderd kilometer. De combinatie van 252 of 292 pk en het extreem lage gewicht zorgen voor een vlotte acceleratie naar de honderd. In slechts 4,5 seconden is dit gepiept bij het 252 pk model of 4,4 seconden bij het 292 pk model. Hierdoor rijdt een tweedehands Renault Alpine niet agressief of intimiderend zoals veel sportwagens, maar juist vlot en soepel.
Ook de Porsche Boxster en de Audi TT zijn met het concept van gewichtsbesparing in gedachten ontworpen. Dat zijn dus interessante alternatieven voor de Alpine. Omdat de Audi en de Porsche al veel langer op de markt zijn, zijn er ook oude modellen met veel kilometers voor een lagere prijs beschikbaar.