86

voertuig afbeelding
voertuig afbeelding-1voertuig afbeelding-2

Ferrari 512

BBI

Prijs

€ 279.500

Bouwjaar

1982

Kilometerstand

28.163 km

Contactpersoon

Autobedrijf Wim Prins | 8071 SC, Nunspeet

Brandstof

Benzine

Transmissietype

Handgeschakeld

Verbruik

-

Vermogen

341 pk (250 kW)

Motorinhoud

4.942 cc

Kleur

Rood

Trekhaak

-

Trekgewicht max.

-

Wegenbelasting

-

APK geldig tot

APK bij aflevering

Kenteken

-

Inruil

Inruilvoorstel ontvangen?

Aanbieder

Autobedrijf Wim Prins

Onafhankelijk BOVAG autobedrijf

Galvaniweg 1

8071 SC Nunspeet

Wat vertelt de aanbieder over deze auto?

Ferrari 512 BBi Rosso Corsa

Een collectors item als geen ander: deze Rosso Corsa parel komt rechtstreeks uit een Franse autocollectie vol verzamelobjecten. Echter, er kan er maar één de fraaiste zijn. Kijkend naar de prachtige conditie, lage kilometerstand én sluitende historie zetten wij onze kaarten op deze Ferrari 512 BBi. De zeldzaam mooie classic is nieuw geleverd door Ferrari dealer Radicci Automobili in Bari, Italië, en staat bekend om zijn trendsettende flat-12 middenmotor techniek. Nu is de Berlinetta Boxer klaar om een nieuw avontuur aan te gaan waar ook ter wereld. Al houden we dit stukje kunst op wielen het liefst zo dicht mogelijk bij ons…

Historie
Op papier leek het een onmogelijke opgave om een legende als de Ferrari 365 GTB/4 “Daytona” in stijl op te volgen. In Maranello kozen vervolgens nog voor de moeilijke weg ook, door met de in 1973 geïntroduceerde 365 GT4 Berlinetta Boxer – kortweg “BB” te breken met een vertrouwd Ferrari recept. Voor het eerst in de geschiedenis verhuisden de Italiaanse engineers de motor naar een plek achter de stoelen in plaats van ervoor. Natuurlijk was dit afgekeken van de moderne Formule 1, maar het werd ook gedaan om tegenhanger Lamborghini voldoende tegengas te kunnen blijven bieden. De geavanceerde F1-technologie werd verder toegepast naarmate het model evolueerde en Lamborghini de Miura liet opvolgen door de Countach. Zo kreeg de cilinderinhoud een upgrade en werd de 512 BB later tot BBi omgedoopt nadat een nieuw brandstofinjectiesysteem van Bosch debuteerde. Ons exemplaar is Italiaans van oorsprong, want hij ging bij Ferrari Bari voor het eerst op kenteken. Frankrijk volgde, nadat een fervent verzamelaar de 512 BBi in het vizier kreeg. Geografisch wordt de stijgende lijn vastgehouden nu de klassieker in Nederland wordt aangeboden. Kunt u alvast zijn nieuwe bestemming verklappen?

Exterieur
De Ferrari Berlinetta Boxer is niet zomaar een trendbreuk, deze auto staat symbool als aardverschuiving in supercar land. De styling volgde de techniek, want de BB is rigoureus anders dan alle andere road-going Ferrari’s tot op dat moment. Hoewel de neus nog altijd spits was en de overhang aan het front groot, lag de nadruk duidelijk op de achterzijde: de ruimte achter de cabine was namelijk groter dan ooit vanwege de mid-engine configuratie. Daarnaast werden de koplampen opgedeeld in 2 afzonderlijke segmenten, waarvan het onderste deel achter glas zit en het bovenste omhoog klapt in geval van ingebruikname. Nóg zo’n feature die lange tijd aanhield bij toekomstige Ferrari’s. Een ander karakteristiek van de BB is zijn tweekleurige carrosserie, waarmee het slanke profiel wordt benadrukt. Het onderste deel is zwart en het bovenste deel in dit geval Rosso Corsa uitgevoerd. De 512 BB mét “i” onderscheidt door middel van smalle knipperlichten in de voorbumper en mistlampen in zowel de voor- als achterbumper. De NACA air ducts opzij, frontlipspoiler, dubbele ronde achterlichtunits en dito uitlaten waren in een eerder stadium al geïntroduceerd op de BB zonder “i”. Let ook op details zoals de Ferrari-logo’s in de buitenspiegels…

Interieur
Vanachter het Nero lederen stuurwiel valt meteen het hoekige dashboard op dat sterke gelijkenissen vertoont met dat van opvolger Testarossa. Hetzelfde geldt voor het instrumentarium inclusief oranje opschrift. Overigens zijn de spaken van het stuur ook zwart gespoten, terwijl de stiksels in het leer een contrastkleur hebben. De iconische patches in de Daytona Style stoelen behoren uiteraard tot de nalatenschap van de gelijknamige Ferrari die deze Berlinetta Boxer voorging. Het meubilair is eveneens bekleed met zwart leder. Opvallend: de originele Pioneer radio stamt nog uit het BBi tijdperk en bevat zelfs een heuse equalizer die afzonderlijk links van het stuur in het dashboard werd geïntegreerd. Tuimelschakelaars en andere karakteristieke bedieningselementen omringen de schitterend uitgefreesde schakelcoulissen van de manuele 5-bak in het aluminium H-patroon. Welcome to the 80s!

Techniek & performance
De van 4,4 naar 4,9 liter opgeboorde Ferrari Flat 12 (dus eigenlijk geen boxer) is 180 graden plat en komt in grote lijnen overeen met de krachtbron uit de jongere Testarossa. In de 512 BBi schopt de atmosferische 12-pitter het tot 360 pk. Verder maakt de BBi gebruik van nieuwe Bosch K-Jetronic CIS benzine-inspuiting. Bijzonder is dat typeaanduiding “512” niet alleen een verwijzing is naar bijna 5,0 liter inhoud en 12 cilinders, maar ook naar de 1e generatie Ferrari V12’s gebruikt in de Formule 1-bolide uit 1964 genaamd 512 F1. Het moge duidelijk zijn dat de achterwielaangedreven straatauto zich ook qua prestaties liet inspireren door de koningsklasse van de autosport…

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Meer informatie

Modelreeks: jul. 1982 - dec. 1984
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Wielbasis: 250 cm
Interieurkleur: Zwart
Aantal sleutels: 2
Fabrikant: Autobedrijf Wim Prins Galvaniweg 1 8071SC NUNSPEET, NL 0341257014 http://www.wimprins.nl verkoop@wimprins.nl

Contact Aanbieder

AutoTrack gebruikt je persoonsgegevens om je aanvraag te kunnen verwerken. Meer informatie vind je in ons privacy statement.

Opties & Accessoires

Bekleding Leder

lederen interieur

Garanties & Zekerheden

Onderhoudsboekje Aanwezig

Onderhoudsboekje Aanwezig
  • Onderhoudsgeschiedenis

  • Dealergeschiedenis

Autorapporten

Geen autorapport

Voor deze auto hebben we geen autorapport. Mogelijk is het kenteken onbekend of het rapport op een later tijdstip beschikbaar

Verzekeren

Wat kost een verzekering voor deze auto?

Financieren

Geld lenen voor je auto?

Ontdek jouw mogelijkheden.

  • Financiering op maat

  • Gunstige tarieven en flexibele voorwaarden

  • Vast bedrag per maand

Zakelijk financieren?

Ontdek de voordelen van financial lease.

  • Bepaal zelf je maandbedrag

  • Leasen zonder bijtelling

  • Snel geregeld

Specificaties

Prijs incl. btw

€ 279.500

BTW verrekenbaar

Nee, marge auto

Kenteken

Niet beschikbaar

Merk

Ferrari

Model

512

Kilometerstand

28.163 km

Brandstof

Benzine

Transmissietype

Handgeschakeld

Kleur

Rood

Rosso Corsa

Uitvoering

Carrosserievorm

Coupe

Aantal Deuren

2

Soort voertuig

Personenauto

Maximum aantal zitplaatsen

-

Versnellingen

-

Nieuwprijs vanaf

-

Import auto

-

Bouwjaar

1982

Datum eerste toelating

1 januari 1982

Fabrieksgarantie algemeen

-

Fabrieksgarantie aandrijving

-

Fabrieksgarantie carrosserie

-

Fabrieksgarantie lak

-

Fabrieksgarantie max. kilometers

-

Emissieklasse

-

Energielabel

-

CO2 uitstoot

-

Verbruik

-

Verbruik in de stad

-

Verbruik buiten de stad

-

Aantal cilinders

12

Motorinhoud

4.942 cc

Turbo

-

Vermogen

341 pk (250 kW)

Topsnelheid

-

Acceleratie 0 naar 100

-

Aandrijving

achterwiel

Dimensies (L x B x H)

-

Ledig gewicht

1.660 kg

Draaicirkel

-

Inhoud brandstoftank

-

Actieradius

-

Rijklaar gewicht

-

Wegenbelasting (3 maanden)

-

Maximaal toelaatbaar gewicht

-

Trekgewicht geremd

-

Trekgewicht ongeremd

-

Inhoud kofferbak

-

Ben je een foutieve of misleidende advertentie tegengekomen? Laat het ons direct weten. Wij zullen actie ondernemen om deze te corrigeren.