Audi TTS occasions
In 2008 voegde Audi de TTS aan het gamma van de TT toe. De TT RS (ja, dan wél met spatie) was er nog niet, waardoor dit destijds de snelste van het stel was. Het onderstel werd straffer afgesteld, de auto kreeg uiterlijk wat extra spierballen en ook onder de motorkap werd het nodige gewijzigd. In de generatie die in 2014 volgde, bracht Audi de TTS opnieuw uit. Benieuwd naar deze extra gespierde TT? Lees hieronder meer over de sportcoupé van het Duitse merk en bekijk de Audi TTS occasions.
Jouw zoekopdracht
Sorteer:

Ben je een foutieve of misleidende advertentie tegengekomen? Laat het ons direct weten. Wij zullen actie ondernemen om deze te corrigeren.
Audi TTS occasions: voor- en nadelen
Belangrijk bij het bepalen of een auto iets voor jou is, is het afwegen van de voor- en nadelen. Dit zijn de voordelen van de Audi TTS:
- De generatie na 2014 heeft aangenaam speels rijgedrag.
- Het is een capabele allrounder voor elke dag.
- De motor weet goed raad met de auto, ook bij lage toerentallen.
En dit zijn de nadelen:
- Zijn concurrenten zijn betere rijdersauto’s.
- Het onderstel is voor sommige bestuurders te straf afgesteld.
- De techniek is duur en op sommige punten gevoelig.
Tweedehands Audi TTS kopen: hierop letten
Een Audi TTS is een auto met kostbare techniek die hier en daar extra aandachtig gecheckt moet worden. Heb je een occasion op het oog? Let dan met name op het volgende:
- Onderhoud: Voor elke tweedehands auto geldt dat het onderhoud goed en tijdig uitgevoerd moet zijn, maar voor auto’s met gevoelige en prijzige techniek als de Audi TTS geldt dit nog meer. Bespaar jezelf een hoop ellende door alleen naar exemplaren met een volledig afgestempeld boekje te kijken.
- Olieverbruik: De TFSI-motoren van 2008-2012 hebben vaker last van hoog olieverbruik. In sommige gevallen werd onder garantie (of coulance) het probleem opgelost. Zuigers vervangen is de enige oplossing en dat is behoorlijk duur.
- Turbo’s: Modellen van na 2014 (FV/8S-generatie) hebben soms te kampen met turbo’s die de geest geven. Dit is een reparatie van een paar duizend euro, dus eentje om te vermijden.
- Kettingspanners: Veel motoren hebben een distributieriem, maar bij de TTS is dat een ketting. Spanners houden (zoals de naam al zegt) deze ketting op spanning, maar die kunnen defect raken. Als dat gebeurt, kan de motor flinke schade oplopen. Check dus of deze goed zijn.
- S tronic en DSG: De automatische S tronic-transmissie kent zo zijn storingen. Probeer op lage snelheid een aantal keer hoe de auto reageert op plotseling versnellen en vertragen. Dit moet probleemloos gaan. De later geïntroduceerde DSG-transmissie is ook niet zonder nukken. Als deze niet vloeiend schakelt, kan er een dure reparatie aan zitten.
- Schade: Een sportauto heeft altijd meer kans op schade door een overmoedige bestuurder. Bij schadeherstel hoort een nieuwe laklaag en die kan zorgen voor kleurverschil. Dit probleem schijnt bij Audi-lakken vaker voor te komen dan bij andere lakken. Let hier dus op. Als de auto een beweegbare spoiler heeft, kijk dan ook goed of de lak daaronder niet beschadigd is.
- Onderstel: De Audi TTS is een sportversie van een sportieve auto, dus reken niet op een boterzacht onderstel. Voor velen zal dit geen probleem zijn, maar je kunt het beter zeker weten. Maak dus een uitgebreide en gevarieerde proefrit.













