Citroën Ami occasions

De Citroën Ami is een naam die gebruikt wordt voor zowel gezinsauto’s uit de jaren ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw, als voor een kleine elektrische stadsauto die sinds 2021 gebouwd wordt. Het is de laatstgenoemde variant die het tegenwoordig de overhand heeft qua aantallen op de occasionmarkt en de oude Ami’s zijn echte verzamelobjecten. De kleine stadsauto is volledig elektrisch en is net iets meer dan een overdekte scooter met vier wielen. Hij deelt zijn techniek met de Opel Rocks-e en is niet toegestaan op de snelweg. De oude Ami’s zijn gebaseerd op de Citroën 2CV.

Jouw zoekopdracht

Citroën
Ami
43 resultaten

Sorteer:

Resultaten per pagina

Ben je een foutieve of misleidende advertentie tegengekomen? Laat het ons direct weten. Wij zullen actie ondernemen om deze te corrigeren.

Prijs Citroën Ami

De kleine, moderne Citroën Ami is duurder dan een gemiddelde scooter en veel goedkoper dan een volwaardige elektrische auto. Het is een autootje dat niet harder gaat dan 45 kilometer per uur en dus bestuurd mag worden door mensen met enkel een scooterrijbewijs. Dit alles zorgt voor een prijs die aanzienlijk lager ligt dan die van elektrische auto’s, maar de beperkte bewegingsvrijheid zal voor veel mensen eveneens een rol spelen in de overwegingen. Een oude Ami is een waar verzamelobject geworden, waar soms redelijke prijskaartjes aan hangen en die een sleutelaar nodig hebben als eigenaar.

Uitvoeringen Citroën Ami

De elektrische Citroën Ami komt in diverse uitvoeringen, waar de verschillen zich voornamelijk richten op (kleine) luxe aanpassingen. Elke Ami heeft dezelfde elektrische aandrijving en beschik over een basic inrichting. Oudere Ami’s kwamen in twee varianten: de Citroën Ami 6 en de Citroën Ami 8. De Ami 6 had als hatchback een achteroverhellende achterruit, wat deze auto direct tot een opvallende verschijning maakte. De Ami 8 was meer een stationwagen, met conventionelere vormen. Zowel de Ami 6 als de 8 had een aangepast onderstel van een Citroën 2CV, ook bekend als de ‘lelijke eend’.

Performance Citroën Ami

In welke hoedanigheid je de Citroën Ami ook treft, nieuw of oud, de prestaties zijn zeer beperkt. De elektrische uitvoering zoeft lekker vlotjes door het stadsverkeer, maar komt dus niet boven de 45 kilometer per uur. De oude Ami’s uit de vorige eeuw zijn traag, maar hebben bakken met karakter. Zoals veel oude Citroëns zijn prestaties ondergeschikt aan hoe de auto aanvoelt en hoe hij is vormgegeven. Deze zeldzame verschijningen hebben een klein en vrij zwak motorblok, maar voor de liefhebber van een Ami 6 of Ami 8 is dat wel het laatste waar ze zich druk om maken.

Design Citroën Ami

De elektrische Citroën Ami is een kekke verschijning, met een heel eigen smoeltje. Zijn zeer compacte afmetingen maken het tot een bijzondere klant bij het gemiddelde stoplicht en binnenin is met moeite plaats voor twee personen. Oudere Ami’s, met name de Ami 6, zijn één en al styling. De naar binnen gekeerde achterruit maken deze auto direct herkenbaar voor kenners en het is duidelijk dat Citroën van deze auto iets wilde maken dat klanten aansprak die afknapten op het ontwerp van de 2CV. Binnenin is de oude Ami zeer eenvoudig, zonder enige vorm van veilgheidsmaatregelen.

Citroën Ami kopen op AutoTrack

Het aanbod van de Citroën Ami richt zich voornamelijk op de nieuwe, elektrische variant. Deze uitvoering is – voor een autootje uit dit segment – nog best aardig te vinden. Het model komt in verschillende kleuren en uitvoeringen en het aanbod is groot genoeg voor een kritische keuze. De oude Ami’s zijn zeldzamer, maar er zijn wel degelijk goed onderhouden klassiekers te vinden. Let wel: dit zijn auto’s voor de liefhebber. Enige technische affiniteit en ervaring met oude Citroëns is voor de gemiddelde eigenaar zeker een voordeel.