MINI John Cooper Works occasions
Wie de snelste en best sturende versie van de toch al snelle en subliem sturende MINI wil, komt uit bij de John Cooper Works (ook wel JCW). Kenners weten dat een MINI John Cooper Works het beste in huis heeft dat het merk te bieden heeft. Voor de echte fanaat is er zelfs nog de GP-uitvoering. Die maakt van de toch al behoorlijk stugge MINI een nog meer prestatiegericht circuitbeest. Voor de MINI JCW GP’s geldt, nog meer dan voor de versies zonder die toevoeging, dat ze niet voor iedereen zijn. Bekijk hier de occasions en lees meer informatie.
Jouw zoekopdracht
Sorteer:

Ben je een foutieve of misleidende advertentie tegengekomen? Laat het ons direct weten. Wij zullen actie ondernemen om deze te corrigeren.
MINI John Cooper Works occasions: voor- en nadelen
Een tweedehands MINI JCW is niet voor iedereen. Is het de auto voor jou? Dit zijn de voordelen van dit (niet meer zo) kleine racemonster.
- Meer kart-achtige rijeigenschappen vind je nergens.
- Het retro-uiterlijk is tijdloos en zeer geslaagd.
- Er is ruime keuze uit allerlei modellen.
Nadelen heeft een MINI John Cooper Works ook. Dit zijn ze:
- Voor sommige bestuurders is deze uitvoering té hardcore.
- De eerste 2 generaties zijn minder betrouwbaar.
- Het mag allemaal een flinke duit kosten.
Tweedehands MINI John Cooper Works kopen: hierop letten
Een MINI John Cooper Works is ook tweedehands nog een flinke aanschaf en dus geldt dat je een occasion goed moet beoordelen voordat je het koopcontract tekent. Let daarbij met name op de volgende punten:
- Generatieverschillen: De eerste generatie (2001-2006) is het meest hardcore en de tweede (2007-2014) het zachtst. Sinds 2007 is de kwaliteit van het interieur ook flink beter. Vanaf de derde generatie (2014-2024) werd de auto aanzienlijk betrouwbaarder. De nieuwste is het snelst en – dankzij zijn leeftijd – duurst.
- Onderhoud: Meer nog dan andere MINI’s heeft een John Cooper Works prijzige techniek aan boord die tijdig en correct onderhoud nodig heeft. Gebeurt dit niet, dan kun je als koper van zo’n niet juist onderhouden occasion voor dure reparaties komen te staan. Check dus altijd of de auto volgens fabrieksschema is onderhouden.
- Schades: Sportieve auto’s lopen meer risico om (met hoge snelheid) ergens tegenaan te eindigen waar ze niet tegenaan horen. Loop de occasion van je keuze daarom extra goed na op schades. Vergeet daarbij ook zeker de velgen niet. De grote wielen raken net wat makkelijker een stoeprandje.
- Technische staat: Je las al dat met name de oudere MINI’s wat vaker last hebben van kwaaltjes. Tel daarbij op dat dit geen goedkope auto is om te rijden, en je snapt dat het extra belangrijk is om alle techniek na te lopen. Tip: laat een aankoopkeuring doen. Dan wordt hij ook gelijk op schades beoordeeld.
- Proefrit: Uiteraard maak je met een MINI JCW een uitgebreide proefrit om bovenstaande technische staat te beoordelen. Maar bij deze kart voor de openbare weg is er nog een goede reden om er uitgebreid mee te rijden: beoordeel kritisch of dit een auto is voor jou – zeker als je hem voor dagelijks vervoer wilt inzetten. Je zult niet de eerste zijn die uitwijkt naar een ‘gewone’ MINI Cooper S, omdat de John Cooper Works te stug is.
- Echte of ‘kit’: Niet elke geadverteerde MINI John Cooper Works heeft de sterkste, sportieve motor. In sommige gevallen gaat het om een auto met de gelijknamige bodykit. Dat wil zeggen dat de auto wel het uiterlijk, maar niet de techniek van de topversie heeft. Dat maakt hem minder snel en sportief, maar tegelijkertijd goedkoper in aanschaf én gebruik. Zo heb je het ideale compromis wanneer je als een blok valt voor het gespierde uiterlijk en de kosten meer in de hand wilt houden.





























