
Auto met schuif-kanteldak
Auto’s met een schuif- en/of kanteldak proberen je altijd het beste van twee werelden te geven. Zo kun je genieten van de frisse buitenlucht, zonder meteen vol in de wind te zitten. Bovendien zit je niet meteen vast aan een onpraktische tweedeurs cabriolet, maar kun je genieten van het praktisch gebruiksgemak van allerlei andere carrosserievormen. Schuif-kanteldaken zijn immers geleverd op allerlei autotypes: van kleine stadsauto’s tot grote SUV's.
Bekijk 42.054 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Met een druk op de knop frisse lucht in de auto
- Minder last van de wind dan in een volledige cabrio of met de ramen open
- Open rijden met de flexibiliteit van een normale auto
- Dak kan gaan lekken, zeker bij oudere modellen
- Mogelijk minder hoofdruimte
- Dakmechanisme kan kuren vertonen en heeft onderhoud nodig

Wat is een schuif-kanteldak precies?
De term schuif-kanteldak wordt vaak in één adem genoemd, maar toch kunnen het twee heel verschillende dingen zijn. Zo is er het simpele kanteldak, een metalen of glazen paneel dat naar voren kan kantelen om het interieur van ventilatie te voorzien. Deze vind je vaak in oudere auto’s en zijn meestal handbediend. Het kanteldak neemt geen extra ruimte in het interieur in.
Combinatie van functies
Aan de andere kant heb je schuifdaken: panelen die naar achteren schuiven en een volledig open ruimte creëren. Schuifdaken zijn meestal elektrisch bediend en schuiven vaak tussen de hemel en het dakpaneel. Hierdoor lever je hoofdruimte in, tenzij het bewegende paneel op het dak tot rust komt. Een schuif-kanteldak combineert beide functies door in eerste instantie naar voren te kantelen. Wordt de knop langer vastgehouden, dan schuift het dak alsnog naar achteren.

Waarom kiezen voor een schuif-kanteldak?
Een schuif-kanteldak is perfect als je graag van de frisse of open lucht geniet, maar een volledige cabrio te ver vindt gaan. Zeker met elektrische bediening is een kleiner open dak immers sneller te openen en te sluiten dan een volledig cabriodak. Reageren op een plotselinge regenbui is zo geen enkel probleem. Je bent namelijk niet meteen volledig blootgesteld aan de elementen.

Praktisch gebruiksgemak
Bovendien kun je het open gevoel eenvoudig combineren met praktisch gebruiksgemak. Met een echte cabriolet heb je bijvoorbeeld bij de bouwmarkt weinig te zoeken, maar met een ruime stationwagen, MPV of SUV met schuif-kanteldak zit je goed. Het systeem is dus de ideale uitkomst voor mensen die af en toe graag open willen rijden, zonder alle nadelen van een volwaardige cabrio.
Panoramadak
Zelfs als het schuif-kanteldak over een glazen paneel beschikt, kan het ‘open’ gevoel beperkt blijven. Je kunt vaak immers maar een klein deel van het dak echt open zetten. Een goed alternatief is het glazen panoramadak. Hierbij is een groot deel van het dakoppervlak van glas, waardoor de passagiers naar hartelust van de omgeving kunnen genieten. Vaak hebben panoramadaken ook panelen die open kunnen. In dat geval heb je de ultieme evolutie van het schuif-kanteldak.

De 5 beste auto’s met een schuif-kanteldak van 2025
BMW 2 Serie Coupé
De BMW 2 Serie Coupé is misschien wel de beste BMW van dit moment. Als compacte sportcoupé komt het model immers het dichtst bij de kernwaarden van het beroemde Duitse merk. De coupé is namelijk relatief compact, sportief, maar toch ook best praktisch Het optionele glazen schuif-kanteldak is ook zeer traditioneel van opzet. Gaat het relatief kleine paneel je toch niet ver genoeg? Dan zul je moeten uitwijken naar de 2 Serie Cabriolet.
Skoda Superb Combi
Zoek je een auto met een open dak, maar ook met zeeën van ruimte? Kijk dan niet verder dan de Skoda Superb Combi. De forse stationwagen is al sinds jaar en dag een onverslaanbaar ruimtewonder. Met het optionele glazen panoramadak met schuif-kantelfunctie kan de hele familie genieten van een ‘open’ rijgevoel.

Toyota Land Cruiser
Wil je overal, maar dan ook echt óveral van een open dak kunnen genieten? Dan ben je aangewezen op de Toyota Land Cruiser. De klassieke terreinwagen brengt je in alle rust en comfort naar de meest afgelegen plekken, mét optioneel een panoramisch schuif-kanteldak. Ook midden op de toendra of de savanne kun je immers wel eens wat frisse lucht gebruiken.
Mazda 3
Traditionele hatchbacks zijn tegenwoordig een uitstervend ras, helemaal met een schuif-kanteldak. Zo kun je de populaire Volkswagen Polo al niet meer met een open dak krijgen. Bij Mazda blijven ze echter aan de traditie vasthouden. De aantrekkelijke en veelzijdige Mazda 3 is er daarom gewoon met een traditioneel glazen schuif-kanteldak.

Tesla Model S (tot 2018)
Als je het over elektrische auto’s hebt, kun je eigenlijk niet om Tesla heen. Met name de – inmiddels uit 2012 stammende – Tesla Model S is nog altijd de maatstaf voor de industrie. De grote elektrische sedan is ook meteen het enige model van Tesla dat aangeboden werd met een panoramisch schuif-kanteldak. De optie werd vanaf de introductie tot bouwjaar 2018 geleverd. Vanaf dat punt stapte Tesla over naar een volledig vast glazen dak.

De 5 beste kleine auto’s met een schuif-kanteldak van 2025
Kia Picanto
Jazeker, het kleintje van Kia is er gewoon met een schuif-kanteldak. Zelfs bij de inmiddels vaak spotgoedkope eerste generatie kun je van extra frisse lucht genieten. De optie bleef ook voor de tweede en derde generatie leverbaar. De Picanto beschikt over een glazen dakpaneel dat elektrisch te bedienen is.
Volkswagen up!
De kleinste en goedkoopste telg van de Volkswagen-familie is inmiddels niet meer in productie, maar dat mag de pret niet drukken. De up! was namelijk leverbaar met een fors panoramisch glazen schuifdak. De optie werd echter maar zelden aangevinkt. Gelukkig kun je ook kiezen voor een van zijn broertjes: de Seat Mii en de Skoda Citigo.

Renault Twingo
De eerste generatie van de Renault Twingo staat bekend om zijn grote stoffen vouwdak. De tweede generatie werd echter uitgerust met een glazen schuifdak. Voor de derde generatie greep Renault echter terug op het stoffen vouwdak-idee.
Toyota Aygo
De populaire stadsauto van Toyota werd in eerste instantie uitgerust met een traditioneel glazen schuif-kanteldak. Voor de tweede generatie ging Toyota echter over op een stoffen vouwdak, een optie die behouden bleef voor opvolger Aygo X. Is het lastig om een Toyota Aygo met schuif-kanteldak te vinden, dan kun je altijd uitwijken naar zijn Franse broertjes: de Peugeot 107 en Citroën C1.

Fiat Panda
Net als de eerste Renault Twingo werd de originele Fiat Panda een icoon met zijn stoffen open dak. De tweede generatie verruilde deze echter voor een panoramisch glazen schuifdak. De optie werd helaas geschrapt voor de huidige (derde) generatie.

Tips voor het kopen van een auto met schuif-kanteldak
1. Ga na of je niet te maken hebt met een vast dak
Een vast glazen dak en een glazen schuif-kanteldak zijn op het eerste gezicht niet meteen uit elkaar te houden. Beide kunnen immers gebruik maken van meerdere losse panelen. Kijk daarom of je in het interieur bedieningsknoppen of hendels voor het dak kunt vinden. Zijn deze er niet, dan heb je te maken met een vast glazen panoramadak.
2. Controleer de werking van het dakmechanisme
Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat het schuif-kanteldak perfect werkt, zeker niet bij oudere modellen of auto’s met hoge kilometerstanden. Controleer daarom bij de proefrit altijd of het dak soepel en zonder bijgeluiden opent en sluit. Zo voorkom je later onaangename verrassingen.

3. Controleer op de aansluiting van de panelen
Dat een dak zich soepel laat openen en sluiten betekent niet meteen dat hij ook perfect werkt. Het kan immers voorkomen dat het dak zich alsnog niet goed afsluit. Hierdoor kun je last krijgen van windgeruis, vuil en lekkages.
4. Controleer op lekkages
Zelfs als het dak soepel opent en sluit en de panelen goed aansluiten, kun je problemen ondervinden met een schuif-kanteldak. De rubberen isolatie en de afwateringskanalen kunnen namelijk onvoldoende werken. Vaak is dit met het blote oog niet zomaar te zien, helemaal niet als het goed weer is. Controleer daarom op vochtschade en vlekken in de hemelbekleding en de interieurdelen onder het schuif-kanteldak. Dit kunnen sporen zijn van een lekkend dak.

5. Maak een proefrit op snelheid
Zijn alle bovenstaande punten afgevinkt? Dan doe je er goed aan de auto op hogere snelheden te rijden, bij voorkeur op de snelweg. Zo kun je bepalen of je het niveau van windgeruis acceptabel vindt. Met name oudere modellen hebben weinig windbescherming rond de open daken.
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown






