
Automaat
Een auto met automaat is helemaal van deze tijd: ruim 4 op de 5 automobilisten laat liever de auto schakelen dan zelf de pook ter hand te nemen. En waarom ook niet? Auto’s met automaat zijn comfortabeler en veiliger en tegenwoordig zelfs vaak zuiniger dan auto’s met ‘handbak’. Langzaam sterft de handgeschakelde versnellingsbak dan ook uit. Naar verwachting kun je over enkele jaren alleen nog in een handvol liefhebbersauto’s zelf schakelen.
Bekijk 137.433 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het is veiliger, want je kunt je meer focussen op het rijden.
- Afslaan bij het optrekken gebeurt niet meer.
- Een automaat biedt meer comfort.
- Het is minder sportief.
- De techniek is complex en daardoor duurder.
- Je hebt minder controle over het schakelen.

Hoe werkt de automaat in een auto?
Over de technische werking gaan we het hier niet hebben – wel over het gebruik. Een automaat schakelt zelf, maar daarvoor moet je wel iets doen. Je moet hem namelijk in de juiste stand zetten: D (van Drive). Vanaf dat moment kun je vooruit rijden en kiest de versnellingsbak zelf de versnelling uit op basis van snelheid, benodigde kracht en eventuele gekozen modus (bijvoorbeeld sportief of economisch). Andere verzetten die je kunt kiezen, zijn P (parkeerstand, aangedreven wielen worden geblokkeerd), N (vrij) en R (achteruit). Meestal kun je ook 1 en/of 2 of een lage versnelling kiezen, of zelf schakelen.
Waarom (niet) een auto met automaat kopen?
Een automaat verhoogt in een auto de mate van comfort en veiligheid. Je hoeft minder handelingen te verrichten en hebt daardoor meer focus op de weg. Zeker in de file en in drukke steden hoef je aanzienlijk minder te doen. En op een helling hoef je niet bang te zijn dat de motor afslaat doordat je de koppeling verkeerd laat opkomen. Valt er dan niets te zeggen voor de handgeschakelde versnellingsbak? Zeker wel: liefhebbers van het sportieve rijden schakelen vaak graag zelf. Oude auto’s met automaten zijn bovendien trager en minder zuinig dan die met handgeschakelde versnellingsbakken.

Soorten automatische versnellingsbakken
Je vindt in auto’s verschillende soorten automaten. Hieronder behandelen we alle soorten van deze versnellingsbak.
Automaat met koppelomvormer
Terwijl je bij een handgeschakelde versnellingsbak een koppeling moet intrappen om van versnelling naar versnelling te schakelen, gebruikt de traditionele automaat een koppelomvormer. Deze vloeistofkoppeling zorgt voor een soepele overgang tussen de versnellingen. Nieuwere automaten met koppelomvormer geven je vaak de mogelijkheid om zelf te schakelen met een pook die je naar voren en naar achteren kunt duwen, of schakelflippers aan het stuur. Oudere automaten van dit type willen soms flink loeien, omdat ze niet (altijd) op de gewenste momenten schakelen. Voorbeelden zijn:

Semi-automaat of gerobotiseerde handbak
Een gerobotiseerde handbak doet exact wat de naam zegt: schakelen als een handgeschakelde versnellingsbak, alleen wordt dit gedaan door een robot. Dit systeem is zuiniger dan een traditionele automaat zoals hierboven. Een computer kiest namelijk het ideale schakelmoment. Sommige automobilisten zullen dit schakelmoment soms te vroeg of te laat vinden. Veel moderne gerobotiseerde handbakken hebben daarom ook een pookje of schakelflippers waarmee de bestuurder zelf kan schakelen. Voorbeelden:
- Selespeed van Alfa Romeo
- R-Tronic van Audi
- SMG van BMW
- Sensodrive van Citroën
- Dualogic van Fiat
- Durashift-EST van Ford
- Easytronic van Opel
- Quickshift van Renault
- AGS van Suzuki
- MMT van Toyota

Automaat met dubbele koppeling
De automaat met dubbele koppeling is een variant van de semi-automaat. In dit type versnellingsbak zitten echter – zoals de naam al verraadt – 2 koppelingen: 1 voor de even versnellingen en 1 voor de oneven versnellingen. Hierdoor kan de versnellingsbak de volgende versnelling ‘alvast klaarzetten’. Dit zorgt ervoor dat de automaat soepeler en sneller schakelt. Zo soepel als een traditionele automaat werkt het systeem echter niet. Dit zijn voorbeelden van een automaat met dubbele koppeling:
- TCT van Alfa Romeo
- S-Tronic van Audi
- DCT van BMW
- Powershift van Ford en Volvo
- EDC van Renault
- DSG van SEAT, Skoda en Volkswagen

CVT
De CVT (Continu Variabele Transmissie) is een Nederlandse uitvinding. In oude auto’s van DAF vond je deze versnellingsbakken onder andere terug. Ze werden destijds uitgelachen, maar zijn behoorlijk slim. In een versnellingsbak zorgen tandwielparen voor een bepaalde overbrenging. Normaal hebben versnellingsbakken daarvoor 2 sets van meerdere tandwielen. In een CVT zitten kegelvormige tandwielen, waardoor altijd de ideale overbrenging (combinatie van tandwielen) voorhanden is. Perfect voor iedere situatie, dus. Toch kan niet iedereen de CVT waarderen. Je ziet dit type versnellingsbak dan ook weinig. Een enkele Audi of (hybride) Japanse of Koreaanse auto heeft nog wel eens een CVT. Bijvoorbeeld:
- Multitronic van Audi en Volkswagen
- Autotronic van Mercedes-Benz
- Xtronic van Nissan en Renault
- CVT van Toyota
Een auto met automaat rijdt doorgaans soepeler en is eenvoudiger te bedienen. Meer lezen over de plus- en minpunten van de automaat? Check. AutoTrack!





