
Ford Ecosport B515 review (2014+)
Een Ford EcoSport is een vijfdeurs SUV, die vanaf 2014 op de markt is. Hij heeft een enigszins sportief karakter, al komt dat karakter meer voort uit een speels imago, dan uit bijzondere prestaties. Een Ford EcoSport is een zeer nette auto, die plaats biedt aan vier personen en de nodige bagage. De afwerking is keurig en met de betrouwbare en zuinige EcoBoost-motoren onder de motorkap kan je zorgeloos op pad gaan. Het model is in 2018 vernieuwd en op veel fronten verbeterd. Zo tref je in auto’s vanaf dat bouwjaar meer technische hulpmiddelen aan en is de afwerking strakker.
Bekijk 372 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De EcoSport stuurt bijzonder scherp.
- Zijn motoren zijn lekker soepel.
- De ST-Line zorgt voor stoere styling.
- Het verschil in kwaliteit tussen modellen van voor en na 2018 is duidelijk merkbaar.
- Hij is vrij hard geveerd.
- Binnenin is het niet overdadig ruim.

Modeleigenschappen Ford EcoSport (2014+)
Ford staat bekend om zijn soepel rijdende, goed gebouwde en uitermate degelijke middenklassers, maar het merk heeft inmiddels eveneens een heel aardige rits SUV’s achter zijn naam staan. De Ford EcoSport is hier een prima voorbeeld van. Het is een compacte SUV, die hoog op de wielen staat en in veel gevallen een fijne, speelse uitstraling heeft. Binnenin tref je de gebruikelijke Ford-kwaliteit aan en zit het allemaal keurig in elkaar. Het interieur is netjes afgewerkt, het infotainmentsysteem doet wat het behoort te doen en de knoppen zitten verder op de juiste plek.
Update maakt beter
Zoals gezegd kreeg de Ford EcoSport een update in 2018, waarbij het model op allerlei manieren onder handen genomen werd. Zo werd het redelijk rudimentaire interieur gepolijst en voorzien van betere materialen en werd de auto getooid met meer technische hulpmiddelen. Denk aan dodehoekbewaking en adaptieve cruisecontrol, die de snelheid aanpast aan die van de auto voor je. Het verschil tussen de oude en de nieuwere EcoSport is zodoende wel groot en zal zeker een rol spelen bij de keuze voor een occasion.

Afmetingen Ford EcoSport (2014+)
Een Ford EcoSport is een bijzonder compacte SUV, die opvallend hoog op zijn wielen staat. Niet dat de gemiddelde automobilist in Nederland daar veel mee te maken zal hebben, maar je kunt door deze hoge speling door ondiepe rivieren rijden. De compacte afmetingen betekenen dat de auto niet overdreven veel ruimte heeft, maar wel genoeg plaats biedt aan vier personen en de nodige bagage. Als gezinswagen is de EcoSport redelijk geschikt, al is hij voor een lange vakantie aan de krappe kant.
ST-Line voor sportieve look
Wil je een EcoSport uit de B515-generatie met een sportiever voorkomen, dan is de ST-Line een uitstekende optie. Deze versie is wat ‘dikker’ en oogt zodoende sportiever. De stoere look maakt geliefd en de ST-Line behoort tot de meer prijzige varianten, maar je merkt wel direct waarom. Het geeft de auto meer body en dat past erg goed bij een speelse auto als deze.

Prestaties en rijgedrag Ford EcoSport (2014+)
Wat Ford heel goed doet, is auto’s produceren die fijn sturen. De Ford EcoSport uit 2014 of later is hierop geen uitzondering. Het model stuurt bijzonder lekker en direct, terwijl hij goed op de weg blijft liggen. Hiermee onderscheidt de EcoSport zich zeker van de concurrentie. Het motorenaanbod is degelijk en lekker zuinig, maar daar staat tegenover dat de beschikbare benzine- en dieselmotoren nooit uitblinken in vermogen. In plaats daarvan zijn het soepel rijdende auto’s, die zich makkelijk door het verkeer laten manoeuvreren.
Comfort Ford EcoSport (2014+)
Het comfort van de Ford EcoSport uit de B515-generatie is keurig, al blinkt het niet uit. Je zit in comfortabele stoelen en lange ritten zijn prima te doen, maar de vering is aan de harde kant . Qua technische hulpmiddelen die het rijden veiliger en luxer maken is de auto keurig uitgerust en ontbreekt het je aan weinig. Dit komt het comfort zeker ten goede, helemaal als je een model hebt vanaf het bouwjaar 2018. De update in 2022 bracht meer hulpmiddelen met zich mee, maar deed weinig aan de harde vering.

Betrouwbaarheid Ford EcoSport (2014+)
Zoals het een moderne Ford betaamt, is de EcoSport bijzonder goed gebouwd en beschikt hij over betrouwbare techniek. De motoren zijn lekker robuust en al in tal van andere modellen geplaatst, zodat de vroege kinderziektes al lang en breed verholpen zijn. Door de auto goed te onderhouden blijft de techniek in een zo goed mogelijke staat en zouden de onderhoudskosten niet al te hoog moeten zijn. Grote zwakke punten zijn er in ieder geval niet, wat bijdraagt aan een gevoel van zekerheid.
Kosten Ford EcoSport (2014+)
Een Ford EcoSport uit het bouwjaar 2014 of later is een schappelijk geprijsde auto, die qua prijs niets onderdoet voor de concurrentie. De auto valt keurig in het segment en zeker de modellen van voor 2018 zijn voor een prima bedrag op de kop te tikken. De betrouwbare techniek zorgt voor relatief lage onderhoudskosten en maakt van de Ford EcoSport een auto die je niet overdreven op kosten zal jagen.

AutoTrack oordeel over de Ford EcoSport (2014+)
Zoek je een speelse, compacte SUV, die dankzij bewezen techniek prima in staat is om gedurende vele jaren voor rijplezier te zorgen? Dan is een Ford EcoSport zeker het overwegen waard. Dit model rijdt bijzonder aangenaam, is toereikend voor de meeste dagelijkse ritten en geeft je de mogelijkheid om – binnen de grenzen van het redelijke – van de gebaande paden te wijken.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






