Hyundai i30 review FD (2007-2012)

Met de introductie van de Hyundai i30 in 2007 bewijst het Zuid-Koreaanse automerk definitief dat het de concurrentie aankan met de gevestigde Europese merken. Deze middenklasser – verkrijgbaar als hatchback en als stationwagen – heeft een degelijke bouw, is technisch helemaal bij de tijd en beschikt over prima rijeigenschappen. Bovendien is de nieuwprijs uitermate vriendelijk. Puur rationeel gezien bestaat daardoor eigenlijk geen reden om voor een andere auto te kiezen. Wie zijn hart laat spreken, kijkt mogelijk nog even verder, want voor sportieve prestaties en uitgesproken design ben je bij een Hyundai van deze generatie vooralsnog niet aan het juiste adres.

Bekijk 61 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Hyundai i30 heeft een scherpe prijs.
  • PluspuntKwalitatief is het een goede auto.
  • PluspuntDe rijeigenschappen spreken veel bestuurders aan.
  • MinpuntEen Hyundai i30 van de eerste generatie blinkt behalve de prijs nergens in uit.
  • MinpuntDe laadruimte van de stationwagen is niet echt handig.
  • MinpuntHet interieur oogt hier en daar nog wat goedkoop.
Modeleigenschappen Hyundai i30 (2007-2012)

Modeleigenschappen Hyundai i30 (2007-2012)

De Hyundai i30 van de eerste generatie is aanvankelijk een hatchback met een lengte van 4,25 meter. Daarmee is hij drie decimeter langer dan de Hyundai i20, een compacte hatchback. Een jaar na de introductie van de i30 volgt de Hyundai i30 CW, een stationwagon met meer dan twee decimeter extra lengte. Dat is dik twee decimeter korter dan de Hyundai i40 Wagon, die in 2011 op de markt verschijnt. Sinds 2010 bestaat binnen dezelfde familie ook een stoere SUV; de Hyundai ix35. Binnen het aanbod van Hyundai is de i30 dus een redelijk gemiddelde verschijning.

Prestaties Hyundai i30 (2007-2012)

Voor de aandrijving van een Hyundai i30 van de eerste generatie kun je kiezen uit drie benzine- en drie dieselmotoren. De laatstgenoemde varianten kom je amper tegen. Voor alle motoren geldt dat ze volstaan om goed mee te komen in het verkeer, maar niet om in een verbijsterend korte tijd op te trekken. Kies de zwaardere motoren vooral als je net iets meer tempo wilt of als je gebruik wilt maken van een trekhaak. Als je het woordje ‘Blue’ ziet staan in de typeaanduiding, heb je te maken met een auto die beschikt over een brandstofbesparend stop-/startsysteem.

Rijgedrag Hyundai i30 (2007-2012)

Rijgedrag Hyundai i30 (2007-2012)

Sturen gaat bijzonder prettig in de eerste generatie van de Hyundai i30. De auto reageert alert op een draai aan het stuurwiel, dat zeker niet te weinig weerstand geeft. Ook het schakelen verloopt soepel. De versnellingen zijn wat aan de korte kant, waardoor je al vrij snel in de vijfde versnelling zit. Dit kan tot gevolg hebben dat je instinctief vergeefs naar een zesde versnelling gaat zoeken. Die is echter op geen enkele uitvoering leverbaar. De auto ligt stabiel op de weg en biedt een keurige middenweg tussen een sportieve en comfortabele beleving.

Comfort Hyundai i30 (2007-2012)

De stoelen zijn ruim en stevig. Ze zitten prima. Als hatchback biedt de eerste generatie van de Hyundai i30 minder ruimte aan de achterpassagiers dan als stationwagen. Bovendien beschikt hij over minder laadruimte; die is goed voor 340 liter aan spullen. Dat is 75 liter minder dan bij de stationwagen. Dat verschil is niet bijzonder groot. Daarbij is de achterklep van de stationwagen niet groot en betrekkelijk smal. Gevolg is dat de stationwagen vooral interessant is voor mensen die vaak grote kinderen of volwassenen achterin hebben zitten en niet vaak veel of grote spullen hoeven te vervoeren.

Uitrusting Hyundai i30 (2007-2012)

Het aantal uitrustingsniveaus van de eerste generatie van de Hyundai i30 is uitgebreid. Ze dragen namen als ActiveVersion, DynamicVersion, Business Edition, StyleVersion en i-Catcher. In de eenvoudigste uitvoering krijg je al een stuur dat in lengte en hoogte verstelbaar is. Verder is alles mogelijk, van lederen bekleding en climate control tot stoelverwarming en lichtmetalen velgen. Het resultaat is dat de duurdere versies er heel goed uit kunnen zien, maar dat de instapversie hier en daar iets minder grandeur uitstraalt, mede als gevolg van de fantasieloze vormgeving en de hier en daar gebruikte harde plasticsoorten.

Betrouwbaarheid Hyundai i30 (2007-2012)

Betrouwbaarheid Hyundai i30 (2007-2012)

Ook de eerste generatie van de Hyundai i30 is al een zeer betrouwbare auto. Er gaat eigenlijk zelden iets aan kapot, vooral als deze auto regelmatig onderhoud krijgt. Het is daarom altijd verstandig om bij interessante Hyundai i30 occasions te kijken of de onderhoudshistorie compleet is; als dat het geval is ben je bijna zeker van een probleemloze auto.

Kosten Hyundai i30 (2007-2012)

De nieuwprijs van een vroege Hyundai i30 is relatief laag en ook tweedehands hoef je er zelden de hoofdprijs voor te betalen. Weinig andere auto’s bieden zo’n gunstige verhouding tussen prijs en kwaliteit. Dat geldt zeker als je de kosten voor brandstof, reparatie, onderhoud en wegenbelasting in het totale kostenplaatje meeneemt, want ook die zijn naar verhouding bijzonder overzichtelijk.

AutoTrack oordeel Hyundai i30 (2007-2012)

AutoTrack oordeel Hyundai i30 (2007-2012)

Een Hyundai i30 van de eerste generatie is voor een omvangrijke doelgroep een bijzonder interessante auto. Gezinnen hebben er bijvoorbeeld voor een redelijk bedrag een comfortabele reiswagen aan. Forenzen kunnen er prima mee uit de voeten voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. De hatchback is compact genoeg om hem makkelijk in parkeerplekken te manoeuvreren en dus is het een prima auto om kinderen mee naar school te brengen of om mee te gaan shoppen. Voor trips van A naar B stelt deze auto in geen enkel opzicht teleur en is het een van de verstandigste keuzes die je kunt maken.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op