Hyundai i30 review GD (2012-2017)

De Hyundai i30 is een compacte hatchback met drie of vijf deuren die ook als stationwagen beschikbaar is. Het is een buitengewoon complete auto, in die zin dat hij op geen enkel vlak teleurstelt; hij rijdt prettig, de bouwkwaliteit is solide, hij ziet er goed uit en het interieur heeft een praktische inrichting. Wat dat betreft is het merkwaardig dat deze Hyundai niet zo veel verkoopt als vergelijkbare modellen van Europese merken, want hij doet er weinig of niets voor onder. Sterker nog: Het gerucht gaat dat Duitse ingenieurs zich tegenwoordig laten inspireren door deze voorbeeldige Zuid-Koreaanse topper.

Bekijk 74 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Hyundai i30 van de tweede generatie is een buitengewoon complete auto.
  • PluspuntHet design spreekt veel mensen aan.
  • PluspuntKwalitatief is het een van de beste auto’s in zijn klasse.
  • MinpuntDe besturing kan op sommige chauffeurs wat vaag overkomen.
  • MinpuntDe tildrempel in de bagageruimte is niet hoog, maar wel een beetje onhandig.
  • MinpuntHet uitzicht naar achteren is in de Hyundai i30 beperkt.
Modeleigenschappen Hyundai i30 (2012-2017)

Modeleigenschappen Hyundai i30 (2012-2017)

De tweede generatie van de Hyundai i30 overtreft zijn voorganger, met name als het gaat om design en de gebruikte materialen in het interieur. Met een lengte van 4,30 meter voor de hatchback is hij nagenoeg even lang als het vorige model. Hetzelfde geldt voor de stationwagen die twee decimeter langer is dan de hatchback. Wil je een vergelijkbare auto die korter of langer is? Kijk dan bij Hyundai i20 of de Hyundai i40. Voor een SUV met dezelfde uitstekende eigenschappen kun je een kijkje nemen bij de Hyundai ix35.

Prestaties Hyundai i30 (2012-2017)

Motorisch is de tweede Hyundai i30 - net als veel van de concurrenten - ook iets beter dan zijn voorganger. Dat geldt de prestaties en het verbruik; je kunt er een fractie sneller mee optrekken, terwijl je iets later naar het tankstation hoeft. Dit geldt voor de benzine- en dieselaandrijving. Een sportauto is de i30 echter geenszins. In tegenstelling tot enkele concurrerende modellen is er geen sportuitvoering beschikbaar. Dat neemt niet weg dat het gros van de bestuurders meer dan genoeg heeft aan de beschikbare paardenkrachten, want deze auto biedt genoeg om prettig mee te komen in het dagelijkse verkeer.

Rijgedrag Hyundai i30 (2012-2017)

Rijgedrag Hyundai i30 (2012-2017)

De Hyundai i30 van de tweede generatie is een bijzonder prettige auto om in te rijden. Hij weet goed raad met kuilen en verheffingen in het wegdek. Tijdens de rit blijft hij comfortabel en stabiel. Schakelen en sturen verloopt soepel. In bochten doet de auto keurig wat de bestuurder verlangt, alhoewel een enkeling vindt dat hij wat strakker mag reageren op een draai aan het stuurwiel. De motor is stil. Het gevolg is dat het tijdens de rit betrekkelijk rustig blijft in het interieur. Alleen het geruis van de banden kan soms wat overheersen.

Comfort Hyundai i30 (2012-2017)

Een Hyundai i30 heeft comfortabele stoelen. Volwassen passagiers zitten ook achterin prettig en beschikken over voldoende ruimte rond hoofd en voeten. Er past zelfs nog een derde persoon op de achterbank. De bagageruimte is zo ruim dat hij die van veel concurrenten in omvang overtreft. Als je de achterbank neerklapt, krijg je een vlakke laadvloer. Het enige dat je als hinderlijk kunt ervaren is de kleine tildrempel onder de achterklep. De achterruit is niet groot, hetgeen het zicht naar achteren beperkt.

Uitrusting Hyundai i30 (2012-2017)

Aanvankelijk is het aanbod van de verschillende uitrustingspakketten van de Hyundai i30 een beetje onoverzichtelijk; je kunt kiezen uit i-Drive, i-Motion, Business Edition, i-Vision, i-Catcher, i-Drive, i-Magine, Go! en Go! Plus. Na een tussentijdse upgrade in 2015 wordt het aantal uitvoeringen beperkt. Op zich is dat niet erg, want je kan hoe dan ook te maken krijgen met een auto waar je weinig in mist. Al het denkbare is mogelijk: climate control, bluetooth, navigatie, stuur- en stoelverwarming, LED-verlichting, parkeersensoren, lichtmetalen velgen, panoramadak en een achteruitrijcamera behoren onder andere tot de mogelijkheden.

Betrouwbaarheid Hyundai i30 (2012-2017)

Betrouwbaarheid Hyundai i30 (2012-2017)

Bijna iedere auto heeft een eigenaardige zwakheid die één of meer typerende storingen veroorzaakt. Zo ook de Hyundai i30, want incidenteel kan het voorkomen dat het lampje voor de olie gaat branden zonder dat daar een aanleiding voor is. Als dit gebeurt, laat zich dit bijzonder eenvoudig herstellen. Verder geldt dat deze auto bijzonder betrouwbaar is en dat je er vele probleemloze kilometers mee kunt rijden. Controleer bij interessante Hyundai i30 occasions desondanks of de onderhoudshistorie compleet is.

Kosten Hyundai i30 (2012-2017)

Als er een aspect is waar de Hyundai i30 in uitblinkt, is het de uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Met deze auto krijg je namelijk veel waar voor je geldt, zowel nieuw als tweedehands. Bovendien is het brandstofverbruik relatief bescheiden. Hetzelfde geldt voor de wegenbelasting. De kans dat je met een Hyundai i30 te maken krijgt met onverwachte hoge reparatiekosten is eveneens beperkt. Dat alles maakt het totale kostenplaatje voor een Hyundai i30 bijzonder gunstig.

AutoTrack oordeel Hyundai i30 (2012-2017)

AutoTrack oordeel Hyundai i30 (2012-2017)

De eerste generatie van de Hyundai i30 was al een bijzonder goede auto. Toch is het Hyundai gelukt om deze te verbeteren met de tweede generatie; het interieur oogt en voelt prettiger, het design is eigentijdser en de motoren presteren nog beter. Daarmee is het een gezinsauto geworden waar je niet alleen uit rationele overwegingen voor kunt kiezen, maar ook vanuit je emotie. Neem hem vooral als je veilig en comfortabel van A naar B wilt, maar niet als je sportieve prestaties neer wilt zetten of graag pronkt met de overdadige luxe.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op