
Hyundai ix20 review JC (2010-2019)
De Hyundai ix20 is in veel opzichten een typische Hyundai. Deze MPV (Multi Purpose Vehicle) biedt namelijk niet alleen veel waar voor zijn geld, maar doet dat ook nog eens tegen een bijzonder redelijke aanschafprijs. Daarnaast is hij door en door betrouwbaar en bijzonder praktisch. Toch is er een reden dat niet iedereen in deze auto rond rijdt en dat is dat hij met zijn eigenschappen vooral het hoofd aanspreekt en wat minder het hart. Het is een bijzonder verstandige keuze, maar je raakt er niet opgewonden van. Dat laatste komt mede door de zakelijke vormgeving en de tamme rijeigenschappen.
Bekijk 162 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Hyundai ix20 is compact van buiten en ruim van binnen.
- De indeling is bijzonder praktisch.
- Het is een Hyundai en dus is hij bijzonder betrouwbaar.
- De rijeigenschappen van de Hyundai ix20 zijn niet dynamisch.
- Sommige delen van het dashboard maken een goedkope indruk.
- De vormgeving van de buitenkant spreekt niet veel mensen aan.

Modeleigenschappen Hyundai ix20 (2010-2019)
De Hyundai ix20 is sterk verwant aan de Hyundai i20, een hatchback die je veel vaker op de Nederlandse wegen ziet. In de MPV zit je hoger. Bovendien is hij met een lengte van 4,10 meter en een breedte van 1,77 meter ook breder en langer. De binnenruimte is als gevolg een stuk groter. Daardoor is de ix20 meer dan de i20 een familiewagen waar moeiteloos vijf mensen comfortabel in kunnen plaatsnemen. Bovendien kun je er makkelijk je spullen in kwijt, onder andere door de flexibel in te stellen achterbank. Die kun je namelijk neerklappen en naar voren verschuiven.
Prestaties Hyundai ix20 (2010-2019)
De Hyundai ix20 is gebouwd om mensen veilig, vertrouwd en comfortabel naar hun bestemming te brengen. Daarnaast kun je er heel goed spullen mee transporteren, bijvoorbeeld voor een bezoek naar de bouwmarkt, de milieustraat of een woonwarenhuis. Dat verklaart waarom er geen snelle versie bestaat. De beschikbare benzine- en dieselmotoren voldoen om goed mee te komen in het dagelijkse verkeer, zowel in de stad als buiten de bebouwde kom. De ix20 verbruikt iets meer brandstof dan een i20. Echt zuinig is hij niet. Er bestaan geen varianten die (deels) op elektriciteit of gas rijden.

Rijgedrag Hyundai ix20 (2010-2019)
Ook tijdens het rijden merk je dat de Hyundai ix20 niet is gemaakt om met gretigheid bochten aan te vallen; de koets helt daar een beetje over en de besturing reageert sowieso al niet bijzonder strak of alert. In plaats daarvan kun je stellen dat de auto betrekkelijk comfortabel is, goed raad weet met oneffenheden in het wegdek en dat het geluidsniveau tijdens het rijden zeer acceptabel is. Iedereen die de Hyundai ix20 puur uit praktische overwegingen heeft aangeschaft, kan niet anders dan tevreden zijn met dit rijgedrag.
Comfort Hyundai ix20 (2010-2019)
De zitplaatsen van de Hyundai ix20 zijn comfortabel en geven voldoende steun. Het is voor niemand een probleem om daar langdurig plaats te nemen. Er is voor- en achterin voor volwassenen meer dan voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd, voeten en knieën. Daarbij is het mogelijk om de bank in een kinderstand te zetten. In dat geval schuif je hem iets naar voren om extra ruimte voor bagage te creëren. Ook de positie van de rugleuning van de bank laat zich aanpassen.
Interieur Hyundai ix20 (2010-2019)
Het dashboard van de Hyundai i20 heeft – net als de buitenkant – een zakelijke vormgeving die overzicht creëert. Ergonomisch is alles dik in orde. Als je goed oplet kun je bij bepaalde modellen thema’s in de vormgeving herkennen, bijvoorbeeld in overeenkomsten van vormen in de grille en de stoffering. Dit kan niet verhullen dat het gebruikte materiaal wat hard en goedkoop aanvoelt. Alle onderdelen maken desondanks een solide indruk. De uitrusting is ook bij het instapniveau al redelijk compleet. Zo is airconditioning standaard meegeleverd. Voor een praktische auto als de ix20 valt het aantal opbergvakken wel een beetje tegen.

Betrouwbaarheid Hyundai ix20 (2010-2019)
Het logo van Hyundai is een platgeslagen letter H. Als je goed kijkt kun je er ook twee personen in zien die elkaar de hand schudden. Dat is geen toeval, want het staat symbool voor de overeenkomst die de klant en Hyundai met elkaar aangaan. Hyundai belooft daarbij prijsbewuste kwaliteit te leveren. Die belofte komen ze ook in het geval van de ix20 na. Zelden gaat er iets stuk aan deze auto. Let desondanks bij interessante Hyundai ix20 occasions wel op de volledigheid van de onderhoudshistorie, want die is net als bij andere auto’s van belang voor de betrouwbaarheid.
Kosten Hyundai ix20 (2010-2019)
De totale kosten voor een Hyundai ix20 zijn bijzonder redelijk. De aanschafprijs ligt lager dan die van vergelijkbare auto’s en ook de maandelijkse kosten vallen mee. Dit laatste komt mede doordat je met deze auto doorgaans weinig geld kwijt bent aan reparatie en onderhoud. Wat betreft de kosten voor brandstof moet je denken aan een gemiddeld verbruik.

AutoTrack oordeel Hyundai ix20 (2010-2019)
De ontwerpers van de Hyundai ix20 hebben er alles aan gedaan om met ronde vormen de typische hoekige lijnvoering van een MPV te verhullen. Toch blijft de auto een zakelijke, praktische uitstraling houden die zich doorzet in het design van het interieur. Mensen die zich daar niet aan storen, kunnen veel plezier beleven aan deze slimme auto, die met name voor gezinnen van enorme toegevoegde waarde kan zijn. Prijs en kwaliteit verhouden zich uitstekend tot elkaar. Is het een van je heimelijk genoegens om zo snel mogelijk een rotonde te nemen? Kijk dan vooral even verder.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






