Kia Cee'd review JD (2012-2018)

De tweede generatie van de Kia Cee’d oogt van buiten karakteristiek en eigentijds, net als een Europese auto. Diezelfde geraffineerde vormgeving zet zich door in het interieur van deze hatchback en stationwagon; het dashboard vouwt zich om de bestuurder heen en wekt de indruk alsof je in een duurdere Duitse concurrent zit. Bovendien voelt alles wat je aanpakt stevig, terwijl het oppervlak niet meer de goedkope doffe hardheid heeft die het interieur van zijn voorganger kenmerkt. Waar de eerste generatie van deze Kia al veel indruk maakte met zijn degelijke techniek, komt daar nu ook nog extra kwaliteitsbeleving bij.

Bekijk 184 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Kia Cee’d is een van de betrouwbaarste auto’s die je kunt kopen.
  • PluspuntHet rijgedrag van deze auto is onder alle omstandigheden goed.
  • PluspuntStandaard is de uitrusting al bijzonder compleet.
  • MinpuntSommige automobilisten vinden de besturing in het midden gevoelloos.
  • MinpuntDe automatische versnelling reageert niet adrem.
  • MinpuntDeze auto rijdt doorgaans niet zo sportief als hij eruitziet.
Modeleigenschappen Kia Cee’d (2012-2018)

Modeleigenschappen Kia Cee’d (2012-2018)

De tweede generatie van de Kia Cee’d is in essentie een hatchback met vijf deuren. Daarnaast bestaat er een versie met drie deuren, de Kia Pro_Cee'd, die er extra sportief uitziet. De Kia Cee’d SW is een stationwagen met twee decimeter extra lengte waar de passagiers achterin van profiteren. Ook biedt deze versie 150 liter meer inhoud in de bagageruimte. De afmetingen van de tweede generatie wijken in de lengte, hoogte en breedte een verwaarloosbaar aantal centimeters af ten opzichte van zijn voorganger. Die zijn genoeg om de contouren nog meer een sportieve uitstraling te geven.

Prestaties Kia Cee’d (2012-2018)

Anders dan de scherpe lijnen en de nieuwe contouren doen vermoeden, rijdt de tweede generatie van Kia Cee’d niet per definitie beduidend sneller dan zijn voorganger. De beschikbare diesel- en benzinemotoren leveren overwegend gemiddelde en net iets bovengemiddelde prestaties. Desalniettemin kan het merendeel van de automobilisten hier uitstekend mee uit de voeten, bijvoorbeeld voor het invoegen op de snelweg of het inhalen. Bovendien gaan deze motoren redelijk economisch om met de brandstof en veroorzaken ze zeker na de upgrade van 2015 minder schadelijke uitstoot dan hun voorgangers.

Kia Cee’d 1.6 T-GDI GT (2013-2018)

Bovenstaande geldt niet voor de Kia Cee’d 1.6 T-GDI GT. Het is een snelle hatchback die verkrijgbaar is met drie en met vijf deuren. Opvallend aan deze auto is dat het de eerste keer is dat Kia een auto produceert die bovengemiddeld presteert. Echt supersnel is hij niet, maar wel lekker vlot. De aankleding van deze sportieve debutant kent verschillende speelse accenten, onder meer met rode lijnen aan de buitenkant en de letters GT op de stoelen.

Rijgedrag Kia Cee’d (2012-2018)

Rijgedrag Kia Cee’d (2012-2018)

De tweede generatie van de Kia Cee’d rijdt prettig op alle wegen waar je onder normale omstandigheden komt; op de snelweg zoeft hij zonder dat de inzittenden last hebben van banden- of windgeruis, op een klinkerweg dempt hij iedere oneffenheid en in de stad laat hij zich uitstekend door de drukte manoeuvreren. Er is zelfs een functie beschikbaar die je helpt met fileparkeren. Sturen en schakelen gaat licht en soepel, alhoewel niet iedereen even gelukkig is met de lichte speling in het midden. Als je graag snel optrekt, kun je de reactie van de automatische versnelling traag vinden.

Comfort Kia Cee’d (2012-2018)

De stoelen van de tweede generatie van de Kia Cee’d zitten goed en geven veel steun. Ook in dat opzicht is het model nog verder verbeterd. Daarbij is de bewegingsvrijheid rond de knieën voor passagiers achterin nog verder verbeterd. Op die achterbank kunnen overigens makkelijk drie volwassenen plaatsnemen, want van een middentunnel is amper sprake. Zowel voor- als achterin bevinden zich handige opbergvakken die onder andere plaats kunnen bieden aan waterflessen, zakken drop, kaarten, folders van attractieparken en papieren zakdoekjes. De basisuitvoering is bijzonder compleet, onder andere met airconditioning, cruise control en elektrische buitenspiegels.

Uitrustingsniveaus Kia Cee’d (2012-2018)

Aanvankelijk heten de uitrustingsniveaus van de tweede generatie van de Kia Cee’d Comfort Pack, Business Pack, Super Pack en Premium Pack. Daarmee krijg je onder andere een panoramadak, getint glas en/of een navigatiesysteem in je auto. Na 2014 veranderen de namen in EconomyLine, ComfortLine, BusinessLine en ExecutiveLine.

Betrouwbaarheid Kia Cee’d (2012-2018)

Betrouwbaarheid Kia Cee’d (2012-2018)

Met een Kia Cee’d van de tweede generatie is de kans bijzonder klein dat je ongewild stil komt te staan aan de kant van de weg. Het is een van de meest betrouwbare auto’s op de markt. Dat neemt niet weg dat je er bij aankoop van een van de beschikbare Kia Cee'd occasions altijd goed aan doet te informeren naar de onderhoudshistorie. Op die manier beperk je de kans op storingen tot een minimum.

Kosten Kia Cee’d (2012-2018)

De Kia Cee’d kan op bijna alle aspecten de concurrentie aan met de meeste Europese en Japanse merken; hij ziet er aantrekkelijk uit, rijdt prettig, laat zich volledig inrichten en biedt meer dan voldoende ruimte en comfort. Vandaar dat het prijsverschil met vergelijkbare modellen niet meer zo groot is als in het verleden. Desalniettemin kun je je met de aankoop van een Kia Cee’d nog steeds amper een financiële buil vallen, ook tweedehands. Daarbij betaal je niet te veel aan wegenbelasting of brandstof, want ook die bedragen vallen doorgaans heel redelijk uit.

AutoTrack oordeel Kia Cee’d (2012-2018)

AutoTrack oordeel Kia Cee’d (2012-2018)

De tweede generatie van de Kia Cee’d bestaat uit zulke goede en fraaie auto’s dat je jezelf de vraag kunt stellen waarom je eigenlijk liever een andere auto zou willen hebben. Is het vanwege het logo op de motorkap? Een stuurinrichting die nog net iets strakker en preciezer werkt? Het zijn stuk voor stuk legitieme redenen, maar het zijn er wel opvallend weinig. De redenen om wel voor een Kia Cee’d te kiezen zijn des te talrijker, zeker nu er ook een snelle GT verkrijgbaar is.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op