Kia Pro_cee'd review ED (2008-2012)

De Kia Pro_Cee’d met modelcode ED is een driedeursversie van de reguliere Kia Cee’d die vijf deuren telt. Misschien vind je het geen opvallende hatchback, maar bij de verschijning in 2007 is het een veelbesproken ontwerp. Dat komt vooral doordat Kia er met dit model voor het eerst in slaagt om enigszins aansluiting te vinden op de Europese smaak. Het knappe is dat de Zuid-Koreanen daarnaast ook de rijeigenschappen af weten te stemmen op de Europese behoefte; enigszins sportief in de wegligging, maar niet te comfortabel. In combinatie met de lage prijs hebben Europese merken daardoor plotseling nieuwe concurrentie.

Bekijk 8 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe prijs van een Kia Pro_Cee’d is alleszins redelijk.
  • PluspuntDeze auto is door en door betrouwbaar.
  • PluspuntHet rijgedrag van de Kia Pro_Cee'd sluit aan op Europese wensen.
  • MinpuntHet design van de buitenkant is weinig onderscheidend.
  • MinpuntEr bestaat geen sportieve versie van de Kia Pro_Cee’d.
  • MinpuntDe binnenruimte maakt in geen enkele uitvoering een weldadige indruk.
Modeleigenschappen Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

Modeleigenschappen Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

Het is best lastig om alle varianten van de Kia Cee’d te doorgronden. Dat komt met name door naam- en modelveranderingen. Cee’d wordt bijvoorbeeld Ceed in 2019 en in datzelfde jaar blijkt de Kia ProCeed plotseling een sportieve stationwagon van het type shooting brake. Voor alle duidelijkheid; de Kia Pro_Cee’d van de eerste generatie is een hatchback van 4,25 meter. Het enige verschil met de reguliere Cee’d is het aantal deuren. Wil je liever een stationwagon uit die periode? Dan kom je uit bij de Kia Cee’d Sporty Wagon die twee en een halve decimeter langer is.

Prestaties Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

Veel liefhebbers denken bij een Europese driedeurs hatchback direct aan pittige versies die flink vaart kunnen maken. Dat zijn de zogenaamde ‘hot hatches’, dikwijls herkenbaar aan de letters GTI. De Kia Pro_Cee’d van de eerste generatie is (nog) niet zo Europees dat er zo’n snelle versie van bestaat. Sterker nog; welke diesel- of benzinemotor je ook kiest, de prestaties zijn op alle vlakken gemiddeld. Dat geldt onder andere voor accelereren en brandstofverbruik. Daar is niets mis mee, want de motoren werken soepel en volstaan in alle opzichten om mee te komen in het dagelijkse verkeer.

Rijgedrag Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

Rijgedrag Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

Met een Kia Pro_Cee’d rijd je over kleine kuilen en gaten zonder dat je te veel deint en zonder dat je gelijk een harde schok krijgt. De vering en de schokbrekers leveren prima werk. In bochten blijft de auto stabiel. De bediening van het stuur, de pedalen en de versnelling gaat vlot en soepel. Het gros van de automobilisten kan er daardoor prima mee uit de voeten. Gezien de nieuwprijs van de Kia Pro_Cee’d is dat prima. Alleen als je een liefhebber bent van een uitgesproken comfortabele of stevige vering, ga je je niet prettig voelen in deze hatchback.

Comfort Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

De Kia Pro_Cee’d van de eerste generatie kent verschillende opties en uitrustingsniveaus. De namen luiden X-pect, X-tra en X-ecutive. Daardoor kan het een complete auto worden, onder andere met alarm, armsteunen, lichtmetalen velgen, schuifdak, verwarmde buitenspiegels en navigatiesysteem. Verwacht geen overdadige luxe, want grijs hard plastic overheerst in alle varianten de inrichting. Ook de stoelen voldoen, zonder uit te blinken in comfort. Het is allemaal bijzonder functioneel zonder toeters en bellen, conform de filosofie waarmee deze auto is ontworpen. De ruimte voor passagiers en bagage overtreft die van concurrerende modellen. Ook volwassenen hebben achterin voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën.

Betrouwbaarheid Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

Betrouwbaarheid Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

Nog meer dan bij de Europese concurrentie het geval is, geldt dat de techniek van de Kia Pro_Cee’d van de eerste generatie buitengewoon betrouwbaar is. Zelden zie je een exemplaar met pech langs de kant van de weg staan. Vandaar dat de fabrikant zelfverzekerd zeven jaar garantie op zijn producten geeft en ook na het verloop ervan kun je nog jarenlang in rijden zonder tegen ernstige problemen aan te lopen. Zodoende zijn Kia Cee'd occasions – en dus ook Pro_Cee’d occasions – populair. Mocht je er een op het oog hebben, let dan wel goed op of de onderhoudshistorie compleet is.

Kosten Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

De verhouding tussen de kwaliteit en de prijs van een Kia Pro_Cee’d van de eerste generatie is uitstekend. Wie een auto zonder fratsen zoekt, die probleemloos rijdt en voldoende ruimte en comfort biedt, kan eigenlijk niet om dit model (en andere modellen) van Kia heen. Neem daarbij de relatief lage kosten voor de wegenbelasting en het allerminst buitensporige brandstofgebruik, dan weet je dat je met deze Kia altijd voordelig uit bent. Wel is het zo dat het prijsverschil met andere merken kleiner wordt, naarmate de verschillende modellen ouder zijn.

AutoTrack oordeel Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

AutoTrack oordeel Kia Pro_Cee’d (2008-2012)

De Kia Pro_Cee’d van de eerste generatie is voor een grote groep automobilisten een steun en toeverlaat in de dagelijkse mobiliteitsbehoefte. Onvermoeibaar doet hij alles wat je van een redelijk geprijsde auto mag verwachten. Dat maakt het precies de auto waar heel veel mensen op zitten te wachten. En als jij niet hangt aan sportieve prestaties, status of een onderscheidend design, kan de Kia Pro_Cee’d ook voor jou de ideale uitkomst zijn.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op