Kia Pro_Cee'd review JD (2013-2018)

Met de tweede generatie van de Kia Cee’d verschijnt in 2013 ook een nieuwe Kia Pro_Cee’d. Het enige verschil tussen de twee hatchbacks is het aantal deuren; de Pro_Cee’d heeft er twee minder. Dat heeft als nadeel dat de achterbank iets lastiger bereikbaar is. Daarmee is hij minder geschikt voor ouders die daar een kinderzitje willen plaatsen of die zo af en toe taxidiensten bewijzen voor ouderen. Tegelijkertijd ziet hij er sportiever uit en dat past dan weer heel goed bij de sportieve Kia Pro_Cee’d GT, de eerste Kia die snel uit de startblokken kan komen.

Bekijk 15 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe vormgeving is vanbinnen en -buiten zeer eigentijds.
  • PluspuntDe prijs ligt relatief laag.
  • PluspuntDe kwalitatief hoogwaardige bouw staat garant voor probleemloos rijplezier.
  • MinpuntHet rijgedrag is comfortabeler dan zijn uiterlijk doet vermoeden.
  • MinpuntDe motor moet veel toeren maken om los te komen.
  • MinpuntDe achterbank van de Pro_Cee’d is niet makkelijk bereikbaar.
Modeleigenschappen Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

Modeleigenschappen Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

De tweede generatie van de Kia Pro_Cee’d heeft een iets strakkere vormgeving dan zijn voorganger. Ook de afmetingen zijn licht gewijzigd. Deze Pro_Cee’d is namelijk iets langer en iets lager dan voorheen. Wie de voorkeur geeft aan meer binnenruimte boven een sportief uiterlijk kan terecht bij de technisch bijna identieke Kia Cee’d SW, een stationwagen.

Prestaties Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

De eerste generatie van de Kia Pro_Cee'd blinkt niet uit in sportieve prestaties. Voor de tweede generatie geldt dat slechts ten dele. Allereerst is er het gros van de modellen, dat geheel in lijn met ‘no-nonsense’ filosofie van het merk veel auto voor weinig geld levert en dat realiseert door te besparen op al te uitbundige luxe en onnodige fratsen. Dat mondt uit in uitstekende auto’s waar je alles mee kunt doen wat je wilt, mits je binnen de kaders van het reguliere dagelijkse gebruik blijft; invoegen op de snelweg, optrekken bij het stoplicht en inhalen gaat prima.

Kia Pro_Cee’d 1.6 GT (2013-2018)

Naast de reguliere Kia Pro_Cee’d van de tweede generatie bestaat er ook een GT. Die heeft een zwaardere motor, een stugger onderstel en tal van toevoegingen in de aankleding die zijn sportieve inborst accentueren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan rode belijning op delen van de carrosserie en speciale stoelen. Deze versie verbruikt meer brandstof dan de andere modellen, maar geeft daar meer snelheid en pit voor terug. Hij accelereert niet zo snel als andere performance hatchbacks, maar snel genoeg om liefhebbers van het iets sportievere rijden op hun wenken te bedienen.

Rijgedrag Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

Rijgedrag Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

Een Kia Pro_Cee’d van de tweede generatie rijdt bijzonder prettig. Voor gewoon dagelijks gebruik voldoet hij in alle opzichten; hobbels en kuilen pakt hij makkelijk zonder door te deinen of te schokken. In voorkomende gevallen blijkt hij zelfs eerder comfortabel dan sportief. Bij lage toeren reageert de motor niet snel op het intrappen van het gaspedaal. Dat vindt niet iedereen even prettig, maar de remedie is even simpel als doeltreffend en dat is even terugschakelen of het toerental hoog houden. De besturing voelt voor sommige chauffeurs een beetje doods in het midden. Andere hatchbacks reageren sneller.

Comfort Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

Een Kia Pro_Cee’d van de tweede generatie biedt ten opzichte van concurrerende modellen veel ruimte voor passagiers en bagage. Ook vind je er veel handige opbergruimtes in. De stoelen geven voldoende steun. De basisuitvoering is bijzonder compleet met onder andere airconditioning, cruise control en elektrische buitenspiegels. De uitrustingsniveaus van de tweede generatie van de Kia Cee’d heten aanvankelijk Comfort Pack, Business Pack, Super Pack en Premium Pack. Daarmee kun je in combinatie met de verschillende opties onder andere een panoramadak, getint glas of een navigatiesysteem in je auto krijgen. Na 2014 veranderen de namen in EconomyLine, ComfortLine, BusinessLine en ExecutiveLine.

Betrouwbaarheid Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

Betrouwbaarheid Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

Weinig auto’s zijn zo betrouwbaar als een Kia Pro_Cee’d. Het maakt niet uit welke generatie je hebt. De pechhulp hoeft er zelden of nooit voor in actie te komen. Toch geldt voor deze auto precies hetzelfde als voor iedere andere auto; regelmatig onderhoud is noodzakelijk om vervelende ongemakken te vermijden. Let dus ook bij Kia Cee'd occasions altijd op of de onderhoudshistorie volledig is.

Kosten Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

Een Kia Pro_Cee’d van de tweede generatie heeft net als zijn voorganger een redelijke nieuwprijs. Concurrenten uit Europa en Japan kosten gemiddeld meer, terwijl ze niet noodzakelijkerwijs beter of completer zijn dan dit model uit Zuid-Korea. Houd er wel rekening mee dat dit prijsverschil niet meer zo groot is als in de tijd van de eerste generatie en dat het kleiner wordt naarmate de leeftijd van de auto’s toeneemt. De wegenbelasting is niet hoog en hetzelfde geldt voor de brandstofkosten. Dat laatste geldt niet voor de GT, maar dat is inherent aan een snelle auto.

AutoTrack oordeel Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

AutoTrack oordeel Kia Pro_Cee’d (2013-2018)

De tweede generatie van de Kia Cee’d is voor zijn prijs een indrukwekkende auto. Dat komt niet door zijn indrukwekkende prestaties of zijn weldadige comfort, maar vooral doordat hij alles levert wat je van een gebruiksauto mag verwachten, zonder ook maar op één enkel aspect teleur te stellen. Daarbij is de Pro_Cee’d bijzonder betrouwbaar en sluit zijn vormgeving vanbinnen en -buiten goed aan op de gemiddelde Europese smaak. Dat alles maakt deze auto tot een van de beste opties binnen zijn segment. De nieuwe GT is een prikkelende smaakmaker binnen het aanbod die het model meer pit geeft.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op