
Kia proceed review ProCeed CD (2019+)
De Kia ProCeed is een sportieve variant van de stationwagen die ook wel bekendstaat als shooting brake. Kenmerkend aan dit type auto zijn de relatief beperkte hoogte en de schuin aflopende daklijn. De uitstekende reputatie van Kia is gebaseerd op oerdegelijke no-nonsense auto’s die veel waar voor hun geld bieden. In die context is de ProCeed een buitenbeentje met zijn opvallend gulle standaarduitrusting en sportieve rijeigenschappen. Hij is duidelijk uitbundiger, luxueuzer en speelser dan de andere auto’s van dit merk. Gelukkig schiet hij daar niet in door; het blijft gewoon een praktische, betrouwbare gezinsauto.
Bekijk 318 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze lage stationwagen heeft een buitengewoon sportief voorkomen.
- De Kia ProCeed heeft prettige sportieve rijeigenschappen.
- De binnenruimte is groot, zeker voor het type auto.
- Achterin heeft de Kia ProCeed twee forse dode hoeken.
- Het design van het interieur is niet zo aansprekend als dat van het exterieur.
- De achteruitrijcamera heeft snel last van zichtbeperkende condens.

Modeleigenschappen Kia ProCeed (2019+)
In naam doet de Kia ProCeed denken aan de Kia Pro_Cee’d, een driedeurs hatchback die tot 2018 nadrukkelijk een alternatieve carrosserievorm van de Kia Cee’d is. De naamsverandering uit 2019 is subtiel; Cee’d is vanaf dan Ceed zonder apostrof en Pro_Cee’d is dan ProCeed. De gedaanteverwisseling is ingrijpender; een Proceed is met een lengte van 4,60 meter drie decimeter langer dan zijn voorganger. Bovendien telt hij vijf deuren. De technische basis is onveranderd sterk verwant aan die van de Kia Ceed, een hatchback met vijf deuren die onder de naam Sportswagon ook als stationwagen verkrijgbaar is.
Prestaties Kia ProCeed (2019+)
Iedere Kia Proceed heeft de afkorting GT in zijn naam, maar dan meestal wel met de toevoeging van het woordje ‘Line’. Dit betekent dat de auto de extra's heeft van een snelle versie, maar dat daar onder de motorkap niet veel van is te merken. Zo is een Kia ProCeed 1.0 T-GDI GT-Line niet bijzonder snel. Hij voldoet om mee te komen in het dagelijkse verkeer in de stad, op provinciale wegen en op snelwegen, maar niet om sportieve prestaties neer te zetten. Wie echt lekker wil opschieten komt uit bij Kia ProCeed 1.6 T-GDI GT.
Motoren Kia ProCeed (2019+)
Tussen de twee uitersten biedt Kia verschillende modellen van de ProCeed aan met verschillende krachtbronnen die werken op diesel of benzine. Hybride of elektrische varianten zijn niet verkrijgbaar.

Rijgedrag Kia ProCeed (2019+)
Een Kia ProCeed ligt iets lager op de weg dan een Ceed. Daarnaast is hij iets stugger geveerd. Het resultaat is dat de bestuurder meer contact voelt met de auto en het wegdek en daardoor een meer sportieve beleving krijgt. De ProCeed houdt zich goed in de bochten en ligt stevig op de weg. Niet iedereen is even goed te spreken over de versnellingsbak, die minder soepel en alert reageert dan die van andere sportieve (duurdere) auto’s. De vraag is of je meer mag verwachten, want in zijn genen blijft deze Kia een gewone, comfortabele gezinsauto voor een redelijke prijs.
Comfort Kia ProCeed (2019+)
Met onder andere cruise control, in hoogte verstelbare stoelen, een achteruitrijcamera, aluminium pedalen, chromen raamomlijsting, getint glas, climate control, bluetooth en tal van veiligheidssystemen als rijbaanassistentie en vermoeidheidsherkenning is de Kia ProCeed standaard rijk uitgerust. Daarnaast zijn tal van andere opties verkrijgbaar. Een aanrader is het schuifdak of het panoramadak, want door de smalle ramen, de donkere tinten en de lage daklijn is de binnenruimte duister. Een beetje extra licht komt de sfeer daarom ten goede. De styling van het interieur is identiek aan die van de Kia Ceed en maakt daardoor niet dezelfde sportieve indruk als het exterieur.
Binnenruimte Kia ProCeed (2019+)
De stoelen voorin zitten heel aangenaam en bieden meer dan voldoende steun, comfort en ruimte. De achterbank biedt meer dan voldoende ruimte voor twee kinderen. Volwassenen hebben daar ook voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën, maar krijgen door de lage positionering van de bank weinig steun onder de bovenbenen. Een derde volwassene past amper achterin door de beperkte breedte van de auto. De bagageruimte is ruim, maar laag. Voor het transport van hoge voorwerpen is deze stationwagen daardoor minder geschikt.

Betrouwbaarheid Kia ProCeed (2019+)
De Kia ProCeed staat net als alle andere auto’s van dit merk bekend om zijn betrouwbaarheid. Vandaar dat de fabrikant amper risico loopt met het geven van zeven jaar garantie. Dat is overigens iets om in de gaten te houden als je je oriënteert op beschikbare Kia ProCeed occasions; die kunnen namelijk nog steeds voor een deel onder die garantie vallen. Let wel op of de onderhoudshistorie compleet is, want die is medebepalend voor de geldigheid van de garantietermijn.
Kosten Kia ProCeed (2019+)
Het aantal shooting brakes is beperkt en dat maakt dat het lastig is om de prijs van een Kia ProCeed direct te vergelijken met die van een concurrent. Als je wilt besparen op het aanschafbedrag, kun je dat eenvoudig realiseren door te kiezen voor een Kia Ceed Sportswagon, die nieuw duizenden euro’s minder kost. In dat geval heb je ook een goede auto, maar wel eentje die minder fraaie contouren heeft, minder sportief is en minder rijk is aangekleed. Het brandstofverbruik van een Kia ProCeed is redelijk, behalve voor een sportieve GT. De wegenbelasting is gemiddeld.

AutoTrack oordeel Kia ProCeed (2019+)
De Kia ProCeed is een praktische gezinswagen met een toefje sportiviteit. Daarbij is het een opvallende verschijning. Bovendien is het een kwalitatief degelijke auto die genoeg ruimte biedt voor de meeste gezinnen. Het is zeker niet de voordeligste keuze die je kunt maken, want een doorsnee stationwagen is goedkoper. Maar als je voorkeur niet naar een doorsnee auto uitgaat en je de reguliere Ceed net iets te gewoontjes vindt, is dit een aantrekkelijke optie waar je veel zorgeloos rijplezier aan gaat beleven.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






