Nissan Pulsar review C13 (2014-2018)

De Nissan Pulsar is een middelgrote hatchback, die in zijn voorkomen een beetje doet denken aan de oudere Nissan Almera. Dit niet alleen vanwege de carrosserievorm, maar ook vanwege dezelfde ingetogen vormgeving, die in schril contrast staat tot het onderscheidende uiterlijk van bijvoorbeeld de excentrieke Nissan Juke of de stoere Nissan Qashqai. Daarnaast is de Pulsar – net als zijn verre voorganger – ruim, solide en betrouwbaar. Al met al dus een prima auto, maar niet eentje die iedereen direct op zijn netvlies heeft staan bij de zoektocht naar een degelijke gezinsauto. Dat laatste is jammer, want hij verdient beter.

Bekijk 61 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Nissan Pulsar is voor zijn klasse een uitzonderlijk ruime auto.
  • PluspuntDeze gezinsauto is zeer betrouwbaar.
  • PluspuntDe motor is stil en gaat spaarzaam om met brandstof.
  • MinpuntDe stoelen van de Nissan Pulsar zijn een beetje vlak.
  • MinpuntAchterin bevindt zich een forse tildrempel.
  • MinpuntHet uiterlijk van deze auto is niet bepaald onderscheidend.
 Modeleigenschappen Nissan Pulsar (2014-2018)

Modeleigenschappen Nissan Pulsar (2014-2018)

De Nissan Pulsar mag dan in zijn voorkomen herinneringen oproepen aan de Almera, in wezen is het meer een verlaagde Qashqai. Met zijn lengte van 4,39 meter is hij bijvoorbeeld nagenoeg even lang. Ook in de breedte scheel het maar weinig. Maar met een hoogte van 1,52 meter is hij maar liefst zeven centimeter lager. Desondanks hebben grote passagiers achterin nog steeds veel bewegingsvrijheid rond hun hoofd. En mede dankzij de relatief grote afstand tussen de voor- en de achteras hebben ze ook uitzonderlijk veel ruimte rond hun knieën. Ook daarin lijkt de Pulsar op de Qashqai.

Prestaties Nissan Pulsar (2014-2018)

Bijna alle in Nederland beschikbare exemplaren van de Nissan Pulsar beschikken over dezelfde aandrijving die rijdt op benzine. Het is een motor die de auto meer dan voldoende kracht geeft om goed mee te komen in het dagelijks verkeer. De twee belangrijkste kwaliteiten zijn echter een laag brandstofverbruik en een betrouwbaar karakter. In theorie kun je ook nog een Pulsar met een dieselaandrijving aanschaffen, maar de kans dat je die in Nederland tegenkomt is vrij klein. Hetzelfde geldt voor de snelle Nissan Pulsar DIG-T 190 GT, die weliswaar meer kracht biedt, maar ook meer brandstof verbruikt.

Rijgedrag Nissan Pulsar (2014-2018)

Rijgedrag Nissan Pulsar (2014-2018)

De Nissan Pulsar stuurt iets zwaarder en beschikt over een comfortabele vering en demping. Het is daardoor niet bepaald een auto die gretig de bochten ingaat. Op zich is dat niet erg, want gezien de inrichting is dit een uitgesproken gezinsauto en het is natuurlijk niet de bedoeling om de passagiers achterin misselijk te maken met abrupte bewegingen. Bovendien bestaat er genoeg concurrentie van andere hatchbacks met een uitgesproken sportief karakter. Wat dat betreft bedient deze stille comfortabele auto gewoon een andere doelgroep. De versnellingen hebben betrekkelijk lange intervallen.

Comfort Nissan Pulsar (2014-2018)

De stoelen van de Nissan zijn bijzonder comfortabel, maar – net als de rest van de auto – niet berekend op snel bochtenwerk. Doordat ze redelijk vlak zijn en weinig steun aan de zijkanten geven, kun je bij sportief rijgedrag een beetje schuiven. Ergonomisch is alles dik in orde. De bestuurdersstoel en het stuur laten zich uitstekend instellen om een optimale zitpositie te creëren. Het dashboard is overzichtelijk en laat zich prettig bedienen. Opvallend is het aantal beschikbare veiligheidssystemen. Zo krijg je op het uitrustingsniveau Tekna een 360 graden camera, waarmee je rondom de auto uitstekend zicht hebt.

Binnenruimte Nissan Pulsar (2014-2018)

Niet alleen de achterbank van de Nissan Pulsar is ruim, maar ook de bagageruimte. Met een inhoud van 385 liter laat hij alle concurrentie ruim achter zich. Het enige nadeel is dat je er moeilijk grote dozen of koffers inschuift, want hij heeft een redelijk hoge tildrempel. Daarbij kun je de achterbank wel naar beneden klappen voor extra ruimte, maar creëer je daarmee geen vlakke laadvloer. De Nissan Pulsar verwent de inzittenden wel met tal van handige opbergvakjes voor boterhammen, drop, wegenkaarten en zonnebrillen.

Betrouwbaarheid Nissan Pulsar (2014-2018)

Betrouwbaarheid Nissan Pulsar (2014-2018)

Nissan heeft een naam hoog te houden als het gaat om betrouwbaarheid en met de Nissan Pulsar is de fabrikant daar opnieuw in geslaagd. Een enkel euveltje komt vaker voor, maar laat zich snel en eenvoudig verhelpen. Net als bij iedere auto is regelmatig onderhoud belangrijk. Controleer bij interessante Nissan Pulsar occasions dus altijd of de historie op dat vlak volledig is.

Kosten Nissan Pulsar (2014-2018)

De prijs van een Nissan Pulsar ligt redelijk rond het gemiddelde bedrag dat je ook voor andere hatchbacks met vijf deuren betaalt. Als je het idee hebt dat je er te veel voor betaalt, doe je er goed aan ook de uitrusting en het aantal accessoires in je vergelijking mee te nemen, want daarin is deze auto zeer compleet. Denk voor de totale kosten eveneens aan de bedragen die je gemiddeld kwijt bent aan onderhoud en brandstof, want ook daarin onderscheidt de Pulsar zich in positieve zin.

AutoTrack oordeel Nissan Pulsar (2014-2018)

AutoTrack oordeel Nissan Pulsar (2014-2018)

Als je op zoek bent naar een betrouwbare gezinsauto die veel ruimte en waar voor zijn geld biedt, doe je er goed aan eens een proefrit te maken in de Nissan Pulsar. Het is een complete auto die veel comfort biedt. Je ziet hem niet heel vaak rijden, dus in dat opzicht is het een aparte auto. Desalniettemin is het ontwerp van binnen en van buiten weinig onderscheidend. Neem hem vooral niet als je houdt van sportief rijgedrag, want dit is geen auto waarmee je grijnzend scherpe bochten aanvalt.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op