Opel Corsa-e review F (2019+)

Een Opel Corsa-e is een compacte hatchback met een elektrische aandrijving. Hij is iets kleiner dan een gezinsauto en bijvoorbeeld zeer geschikt als tweede auto of als stadsauto. Bovendien heeft hij genoeg kwaliteiten om ook buiten de bebouwde kom te presteren; er zit genoeg vaart in en hij kan een redelijke afstand afleggen, ook al is die iets kleiner dan de actieradius van enkele concurrenten. Hij heeft vijf deuren. Iedereen kan dus makkelijk instappen en als het moet kunnen er drie niet al te grote mensen achterin zitten. Ideaal dus voor tochtjes naar het zwembad, de sportschool of het winkelcentrum.

Bekijk 273 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet gebruik van de Corsa-e vraagt weinig gewenning.
  • PluspuntDit is een auto met uitstekende rijeigenschappen.
  • PluspuntDe Opel Corsa-e heeft standaard een rijke uitrusting.
  • MinpuntDe actieradius van de Opel Corsa-e is niet bijzonder groot.
  • MinpuntAchterin zitten volwassenen niet prettig.
  • MinpuntDe kofferruimte heeft een tildrempel.
Modeleigenschappen Opel Corsa-e (2019-2023)

Modeleigenschappen Opel Corsa-e (2019-2023)

Als je voor een Opel Corsa-e staat zou je – als je niet oplet – bijna denken dat je naar een reguliere Opel Corsa kijkt. De verschillen zijn minimaal; alleen het merkje en de stand van de wielen zijn anders. Maar net als bij de eerste Corsa uit 1982 bevindt de motor zich voorin en voeg je energie toe op dezelfde plek als waar al jaren de benzineklep op auto's zit. Ook als je instapt ziet het geheel er vertrouwd uit. Voor heel veel mensen is dat een zegen. Zij hoeven namelijk niet te wennen aan nieuwe functies en elektronische foefjes en kunnen direct wegrijden.

Prestaties Opel Corsa-e (2019-2023)

De Opel Corsa-e komt snel weg bij de verkeerslichten. Sterker nog; het gaat je enige moeite kosten om een Opel Corsa te vinden die sneller optrekt dan dit elektrisch aangedreven model. Alleen de extreem snelle speciale uitvoeringen uit het verleden lukt dat. De topsnelheid ligt daarentegen een stukje lager, maar je mag jezelf de vraag stellen of je in een auto als deze ver boven de in Nederland geldende maximumsnelheid wilt rijden. Als je regelmatig grotere afstanden aflegt, moet je goed opletten of je een exemplaar hebt met een driefasenlader; dat scheelt namelijk aanzienlijk als je tussentijds snel wilt bijladen.

Rijgedrag Opel Corsa-e (2019-2023)

Rijgedrag Opel Corsa-e (2019-2023)

De Opel Corsa-e is door de batterijen zwaarder dan een reguliere Corsa met verbrandingsmotor. Vandaar dat de vering en de demping stugger zijn. Desondanks rijdt de Corsa-e prettig. Alles functioneert stil en soepel. Tussen de voorstoelen bevindt zich een schakelaar waar je de rijmodus mee kunt aanpassen. In de stand ‘eco’ gaat het je niet lukken om super snel op te trekken, maar kom je wel verder op een opgeladen batterij. Als je sportief wilt rijden kies je voor de stand ‘sport’, maar dan ontkom je er niet aan je batterij eerder op te laden. ‘Normal’ zit daartussenin.

Comfort Opel Corsa-e (2019-2023)

Vooral voorin zit je goed in een Opel Corsa-e. De stoelen geven redelijk steun en er zijn voldoende mogelijkheden om de optimale zitpositie in te stellen. De bestuurder en de bijrijder zitten laag en hebben genoeg beenruimte. Achterin is dat anders, want volwassenen van meer dan gemiddelde lengte komen met hun hoofd tegen het dak en zitten met hun knieën tegen de voorstoel. Op zich is dat overigens geen schande in een compacte auto. De bagageruimte heeft een flinke omvang, maar beschikt vreemd genoeg niet over een dubbele laadbodem. Daarentegen is er wel sprake van een tildrempel.

Uitrusting Opel Corsa-e (2019-2023)

De Opel Corsa-e is verkrijgbaar met verschillende uitrustingsniveaus. Edition is daarvan het meest eenvoudige en dat biedt onder andere volautomatische klimaatregeling, een noodremsysteem en een multimediasysteem en een actieve rijstrookassistent. Daarmee is de instapversie van de elektrische Corsa completer dan dat van de reguliere Corsa. Andere uitrustingsniveaus zijn onder andere Business Edition, Elegance, GS-Line en Ultimate.

Betrouwbaarheid Opel Corsa-e (2019-2023)

Betrouwbaarheid Opel Corsa-e (2019-2023)

De kwaliteit van de Opel Corsa-e is uitstekend. Omdat het een elektrische auto is, is er minder slijtage dan bij een reguliere Corsa. De garantietermijnen op de accu’s zijn bijzonder ruim, terwijl de kosten voor het onderhoud de eerste jaren voor Opel zijn. Dat is dus zeker iets om in de gaten te houden als je op zoek gaat naar interessante Opel Corsa-e occasions. Let wel altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie, want dat komt de betrouwbaarheid ten goede.

Kosten Opel Corsa-e (2019-2023)

De Opel Corsa-e is voor een elektrische auto zeker niet duur. Voor veel compacte concurrenten betaal je meer. Bovendien krijg je met een Corsa-e een kwalitatief uitstekende auto die zonder al te veel toeters of bellen volledig is toegerust voor zijn taak. Functioneel is er niets mis mee. Toch ben je in totaliteit duurder uit dan met een compacte Opel die rijdt op benzine. Elektrisch rijden kost nou eenmaal meer vanwege de hogere aanschafprijs. Maar als je eenmaal de keuze voor de elektrische aandrijving hebt gemaakt, is dit ook in financieel opzicht een van de verstandigste keuzes.

AutoTrack oordeel Opel Corsa-e (2019-2023)

AutoTrack oordeel Opel Corsa-e (2019-2023)

Er is niets mis met de Opel Corsa-e. Hij heeft een uitstekende bouwkwaliteit, hij rijdt lekker en de verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend. De actieradius is iets kleiner dan bij enkele concurrenten, maar voor de gemiddelde forens of stedeling die regelmatig kan laden maakt dat amper iets uit. Toch bestaan er verschillende legitieme redenen om niet voor deze auto te kiezen. Neem hem vooral niet als je regelmatig lange passagiers op de achterbank kwijt moet of als je regelmatig lange afstanden rijdt. Neem hem ook niet als je gek bent op onderscheidend design of elektronische foefjes.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op