
Peugeot 5008 T87 review (2009-2017)
Een Peugeot 5008 uit de periode 2009 tot 2017 is de eerste generatie van de 5008 en een bijzonder ruime MPV, die plaats biedt aan maximaal zeven personen. Het is hiermee een gezinswagen bij uitstek, want de bagageruimte liegt er evenmin om. Sinds zijn introductie in 2009 is deze generatie eenmaal vernieuwd: in 2013 kreeg het model een opfrisbeurt, waarna hij in 2017 werd vervangen door de tweede generatie. Die variant zou de ruimte behouden, maar tegelijk omgetoverd worden tot een volwaardige SUV. De 5008 van de T87-generatie is een MPV, wat hem het voorkomen van een busje geeft.
Bekijk 110 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Dit model biedt alle ruimte voor een gemiddeld gezin.
- Hij voelt niet als een busje, wat de rijeigenschappen ten goede komt.
- De ruime uitrusting maakt hem een complete auto.
- De zwakste motoren bieden weinig pit.
- De auto heeft meerdere terugroepacties gehad, dus check dit altijd bij de dealer.
- Het comfort is in orde, maar ook niet meer dan dat.

Modeleigenschappen Peugeot 5008 (2009-2017)
Een MPV is bedoeld om zo veel mogelijk te vervoeren en de Peugeot 5008 biedt voor dit doel twee mogelijkheden: een vijfzitter en een zevenzitter. Laatstgenoemde versie heeft een extra rij stoelen die enigszins ten koste gaat van de bagageruimte, maar tegelijk wel opgeklapt kan worden als ze niet in gebruik zijn. Binnenin is het een ruime, redelijk luxe auto die het bestuurder en passagiers zo goed mogelijk naar de zin maakt. De auto biedt een hoge zit die goed zicht rondom mogelijk maakt, wat bijdraagt aan de veiligheid.
Afmetingen
De afmetingen van de Peugeot 5008 zijn al even genoemd, maar de moeite van het uitdiepen waard. Het is namelijk een behoorlijk ruime auto, zowel vanbuiten als vanbinnen. Passagiers op de achterbank hebben meer dan genoeg hoofd- en beenruimte en hoeven dus zeker niet klein van statuur te zijn om comfortabel vervoerd te worden. Deze afmetingen betekenen wel dat inparkeren niet altijd even makkelijk is, al word je goed geholpen door parkeersensoren die aanrijdingen moeten voorkomen. De kofferbak is eveneens aan de ruime kant en biedt genoeg plaats voor meerdere koffers en dus een lange zomervakantie.

Prestaties en rijgedrag Peugeot 5008 (2009-2017)
Peugeot vond het belangrijk dat de Peugeot 5008 niet aanvoelde als een busje, maar als een gewone stationwagen. Om dit te bewerkstelligen heeft het Franse merk hier en daar aan gewichtsbesparing gedaan, zodat de auto niet overdreven zwaar zou voelen. Dit is prima gelukt, maar verwacht geen scherp sturende, flitsende machine. Dit is geen auto om stoer mee door de bochten te zoeven, maar eerder eentje om lange afstanden mee af te leggen. De prestaties hangen erg af van de motor voorin.
Diesel of benzine?
Het motorenaanbod van de Peugeot 5008 uit de periode 2009 tot 2017 is uitgebreid, maar beperkt zich tot benzine- en dieselmotoren. De instapvarianten zijn niet bijster krachtig, maar wie bereid is om iets meer voor de auto neer te leggen, vindt al snel een motor die deze grote koets met speels gemak door het verkeer laat zoeven. De krachtigste versies zijn tegelijk de duurste, maar bieden wel meer rijplezier. Bedenk wel dat een sterke motor, gecombineerd met een zware rechtervoet, altijd betekent dat je sneller naar de pomp moet dan je misschien wel zou willen.

Comfort Peugeot 5008 (2009-2017)
In tegenstelling tot veel Franse auto’s is de Peugeot 5008 uit de T87-generatie niet boterzacht afgesteld. Dit model biedt niet de fameuze vering die je zo vaak treft op auto’s van deze komaf, maar eerder een redelijk gemiddeld onderstel. Dat betekent dat je een relatief comfortabele rit hebt, maar niet eentje waar je steil van achterover slaat. En zoals zo vaak geldt: hoe groter de wielen, hoe stugger de auto aanvoelt. Het overhellen in de bochten is niet overdreven, maar tegelijk onontkoombaar in een MPV van deze afmetingen. Wie de bochten op normaal tempo neemt, heeft er weinig last van.
Technische extra’s
Peugeot heeft de Peugeot 5008 voorzien van tal van technische extra’s, al was lang niet alles standaard. Denk bijvoorbeeld aan videoschermen voor passagiers op de achterbank, met allebei hun eigen bluetooth-ingang. Wat wel standaard is, is het zogenoemde head-up display, dat de snelheidsmeter in de voorruit projecteert. Bijzonder handig als je je ogen zo weinig mogelijk van de weg wilt houden. Parkeersensoren en een navigatiesysteem tref je eveneens in alle modellen aan. Wel moet gezegd worden dat het navigatiesysteem inmiddels gedateerd is in opmaak en inhoud.

Betrouwbaarheid Peugeot 5008 (2009-2017)
Gemiddeld gezien is er weinig mis met de betrouwbaarheid van deze eerste generatie Peugeot 5008. In het verleden zijn er wel meerdere terugroepacties geweest, met verschillende redenen. Dat ging van niet-waterdichte achterdeuren tot onderdelen van de voorruit die losraakten en onderdelen van de remmen die niet goed vastzaten. Het is goed om te checken of een tweedehands 5008 deze terugroepacties heeft gehad, zodat je zeker weet dat het geen probleem meer is. Afgezien daarvan is het slim om het onderhoud na te gaan en een scherp oog en oor te hebben tijdens een proefrit.
Kosten Peugeot 5008 (2009-2017)
De aanschafkosten van een Peugeot 5008 uit de periode 2009 tot 2017 zijn niet overdreven, al is een jonger model vrijwel altijd duurder dan een oudere. Het is een grote auto, dus houd er rekening mee dat je je wel in een segment begeeft waarin de modellen simpelweg prijziger zijn. Echter, zet deze 5008 tegenover een concurrent en de prijs is over het algemeen bijzonder schappelijk. De onderhoudskosten zijn natuurlijk afhankelijk van de staat van het model, maar onderdelen zijn in vergelijking met concurrenten netjes geprijsd.

AutoTrack oordeel over de Peugeot 5008 (2009-2017)
Zoek je een ruime auto voor een groot gezin, dan is de eerste generatie Peugeot 5008 een prima optie. Met zijn schappelijke prijs en vooral zeer ruime interieur is het een ideale auto voor trips met de hele familie. Zeker, de vroege modellen beginnen gedateerd aan te voelen, maar ze kosten ook een flinke duit minder dan nieuwere auto’s. En dat is altijd een fijne bijkomstigheid.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





