SEAT Tarraco review KN2 (2019+)

De SEAT Tarraco is een SUV. Hij is zo groot dat je voor een exemplaar met een derde zitrij kunt kiezen. Denk niet dat opa en oma daarop plaats kunnen nemen, want daarvoor zijn de zitplaatsen niet ruim genoeg en ook niet makkelijk genoeg toegankelijk. Maar voor uitwedstrijden van de kinderen is het ideaal, alsmede voor ouders met vier kinderen. Zonder derde zitrij biedt de Tarraco veel gemak voor kleine verhuizingen, bezoekjes aan de woonboulevard en uitgebreide kampeervakanties. Het aardige is dat je voor die ruimte niets aan comfort inlevert; De Tarraco voelt echt als een personenwagen.

Bekijk 295 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe binnenruimte van de SEAT Tarraco is enorm.
  • PluspuntDe wegligging is ondanks de hoogte heel redelijk.
  • PluspuntDe Seat Tarraco is een bijzonder betrouwbare auto.
  • MinpuntHet toegepaste materiaal in het interieur maakt hier en daar een goedkope indruk.
  • MinpuntDe optioneel verkrijgbare derde zitrij is niet geschikt voor volwassenen.
  • MinpuntHet duurt wel heel erg lang voor het panoramadak geopend is.
 Modeleigenschappen Seat Tarraco (2019+)

Modeleigenschappen Seat Tarraco (2019+)

De Seat Tarraco heeft een lengte van 474 centimeter, een breedte van 184 centimeter en een hoogte van 167 centimeter. Dat is flink. Ter vergelijking: De op een na grootste SUV van Seat is de Seat Ateca met een omvang van 438 x 184 x 160 centimeter. Die is dus korter en lager. Alleen een Seat Leon Sportstourer komt met een lengte van 464 centimeter nog een beetje in de buurt van de Terraco, maar die bagageruimte van 620 liter biedt optioneel geen ruimte aan een derde zitrij. Blijkbaar is daar de 140 liter extra van de SUV voor nodig.

Prestaties Seat Tarraco (2019+)

De prestaties van de Seat Terraco zijn afhankelijk van de gekozen aandrijving. De twee diesels kom je amper tegen in Nederland. Mocht je desondanks geïnteresseerd zijn; de kleinste motor voldoet heel aardig om goed mee te komen in het Nederlandse verkeer en de grootste geeft net dat beetje extra om te spreken van een snelle auto. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de twee veel voorkomende aandrijvingen die op benzine werken. Let op: De toevoeging FR (als in Seat Tarraco 2.0 TSI 4Drive FR) wil niet zeggen dat deze SUV verbijsterende prestaties kan neerzetten. De sportiviteit zit meer in de aankleding.

Verbruik Seat Tarraco (2019+)

De snelste versie van de Seat Tarraco is ook gelijk het model dat bij regelmatig stekkeren het gunstigste brandstofverbruik oplevert. Deze Seat Terraco 1.4 E-Hybrid is niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Als je op die manier wat extra grip wilt creëren, ben je aangewezen op modellen die meer benzine of diesel verbruiken. Een volledig elektrische versie van de Tarraco is niet leverbaar.

Rijgedrag Seat Tarraco (2019+)

Rijgedrag Seat Tarraco (2019+)

Het onderscheidend vermogen van het merk Seat zit deels in een sportief karakter. In dat opzicht mag het bijzonder heten dat zo’n grote SUV als de Seat Tarraco überhaupt bestaat, want eigenlijk is hij te groot en te zwaar om snel door de bochten te gaan of verbijsterend snel te accelereren. Desondanks is Seat erin geslaagd om deze auto met een stevige vering en een precieze sturing een licht sportief karakter te geven. Hoe sportief het wordt hangt voor een deel af van de gekozen versie, want een FR geeft weliswaar geen extra paardenkrachten, maar wel een steviger onderstel.

Comfort Seat Tarraco (2019+)

Voor een Seat heeft de Terraco nog een redelijk comfortabele vering en dat past goed bij een grote SUV. De enorme binnenruimte geeft namelijk vooral bijzonder veel comfort. Achterin zit je bijvoorbeeld als een vorst. Ook als je lang of fors gebouwd bent heb je de beschikking over veel bewegingsvrijheid rond voeten, knieën en hoofd. Desgewenst kun je zelfs de stand aanpassen. De bestuurder kan stoel en stuur in alle richtingen aanpassen om een optimale rijpositie te creëren. Het interieur is overigens niet weldadig, maar eerder zakelijk. Het gekozen materiaal doet hier en daar wat goedkoop aan.

Huidig aanbod Seat Tarraco (2019+)

Bekijk alle 295 occasions
Betrouwbaarheid Seat Tarraco (2019+)

Betrouwbaarheid Seat Tarraco (2019+)

De verschillende aandrijvingen van de Seat Terraco komen voor in uiteenlopende modellen die niet allemaal van het merk Seat zijn. Ze hebben een uitstekende reputatie en het komt zelden of nooit voor dat ze je ernstig in de steek laten. De sporadisch voorkomende storingen laten zich vaak eenvoudig verhelpen. Let desondanks bij interessante Seat Tarraco occasions altijd op de onderhoudshistorie, want als die volledig is komt dat de betrouwbaarheid ten goede.

Kosten Seat Tarraco (2019+)

De Seat Tarraco is de Seat met de hoogste nieuwprijs. In dat opzicht valt er veel voor te zeggen om uit te wijken naar een model als de Seat Leon Sportstourer. Dat wil zeggen; tenzij je de extra ruimte, de hoge instap of de derde zitrij echt nodig hebt. Eventueel kun je de Seat Alhambra als alternatief zien, maar die MPV ziet er niet zo stoer uit. Aan de andere kant is een Seat Tarraco zeker niet de duurste grote SUV in de markt. Zo bestaan er merken die tegen een veel hogere prijs nog meer luxe en snelheid bieden.

AutoTrack oordeel Seat Tarraco (2019+)

AutoTrack oordeel Seat Tarraco (2019+)

De Seat Tarraco is een uitstekend gebouwde ruime SUV. Hij biedt comfort. De uitrusting kun je zo compleet maken als je wilt, onder andere met tal van veiligheidssystemen en decoratie. De techniek is betrouwbaar en functioneert uitstekend. Dat geldt bijvoorbeeld voor het puike infotainmentsysteem dat snel en intuïtief werkt. Alleen het panoramadak schuift erg langzaam open en dicht. Zet de Tarraco sowieso op je shortlist als je zoekt naar een auto met zeven zitplaatsen. Neem hem niet als een kleinere auto volstaat en je budget beperkt is. Bedenk ook dat je met andere Seats sneller de bocht door kunt.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op