Toyota Auris review E150 (2007-2013)

De Toyota Auris is in alle betekenissen van het woord een degelijke auto. Deze compacte hatchback is namelijk niet alleen betrouwbaar en solide, maar ook een beetje braaf en burgerlijk. Design, comfort en sportieve prestaties spreken niet bepaald tot de verbeelding. Is dat erg? Integendeel! Deze auto levert namelijk ondertussen alles wat je er als een modern gezin van mag verwachten. En meer. Want in zijn braafheid is hij in de juiste uitvoering het beste jongetje van de klas als het om schadelijke uitstoot gaat. Stiekem is de Toyota Auris dus eigenlijk heel bijzonder.

Bekijk 123 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Toyota Auris is uitermate betrouwbaar.
  • PluspuntDe beschikbare hybride techniek is voor de bouwperiode zeer geavanceerd.
  • PluspuntPrijs en kwaliteit staan in een uitstekende verhouding tot elkaar.
  • MinpuntHet design van de Toyota Auris is niet bepaald opwindend.
  • MinpuntDe korte zittingen geven geen volledige steun aan de bovenbenen.
  • MinpuntHet is niet mogelijk om met een neergeklapte achterbank een compleet vlakke laadvloer te creëren.
Modeleigenschappen Toyota Auris (2007-2013)

Modeleigenschappen Toyota Auris (2007-2013)

Achter het ontstaan van de Toyota Auris gaat een verhaal schuil dat getuigt van lef en zin voor avontuur. Je moet het namelijk maar durven om na vele jaren van succesvolle verkoop een gevierde naam als de Toyota Corolla overboord te gooien. Toyota durft het aan in 2007. Met zijn lengte van 4,22 meter is de Auris vier centimeter langer dan zijn populaire voorganger. En net als de Corolla is de Auris verkrijgbaar als hatchback met vijf en met drie deuren. De naam Corolla bestaat nog wel als sedan tot het licht in 2010 voor een lange periode uitgaat.

Prestaties Toyota Auris (2007-2013)

Als het gaat om snelheid en acceleratie komt de Toyota Auris prima mee met het dagelijkse verkeer. Dat geldt zeker als de zwaarste motor erin zit. Pittige versies als een GTI bestaan niet en daarin wijkt hij af van de directe concurrentie. In eerste instantie is er eigenlijk niets waarin de auto uitblinkt. Dat verandert echter drastisch in 2010 als de eerste Full Hybrid op de markt komt. Op dat moment is het de schoonste auto met verbrandingsmotor van Europa. In dat opzicht overtreft hij zelfs de iets zwaardere Toyota Prius. De verkoopcijfers van de Auris schieten erdoor omhoog.

Rijgedrag Toyota Auris (2007-2013)

Rijgedrag Toyota Auris (2007-2013)

Er is niets mis met het rijgedrag van de Toyota Auris van de eerste generatie. Het houdt keurig het midden tussen comfort en sportiviteit. De besturing is licht, maar niet bijzonder direct. In bochten heeft hij amper de neiging rechtdoor te willen. Op rechte stukken blijft de auto stabiel. In het interieur blijft het stil, ook als het gaspedaal wordt ingetrapt. Het schakelen gaat soepel. In geen enkel opzicht nodigt de Auris uit tot sportief weggedrag. Dit in tegenstelling tot veel concurrerende modellen.

Comfort Toyota Auris (2007-2013)

Een Toyota Auris van de eerste generatie is comfortabel genoeg om ontspannen lange afstanden mee af te leggen. De zitvlakken van de stoelen zijn korter dan prettig is voor lange mensen; het onderste deel van hun bovenbenen krijgt geen ondersteuning. Achterin is de vloer vlak. Het ontbreken van een middentunnel maakt dat er makkelijk drie personen kunnen zitten, terwijl de middelste persoon zijn voeten dan voor zich kan houden. De verstelbare rugleuning verhoogt het comfort. Een neergeklapte achterbank veroorzaakt een flinke drempel die het lastig maakt om dozen naar voren te schuiven. De tildrempel bij de achterklep is echter laag.

Interieur Toyota Auris (2007-2013)

De vormgeving van het interieur van de Toyota Auris van de eerste generatie is opvallend vooruitstrevend. Dit dankzij een dashboard dat in een soort brugconstructie tussen de voorstoelen doorloopt. De versnellingspook bevindt zich daardoor op een prettige hoogte. De materialen waaruit de bekleding en het dashboard zijn opgetrokken doen enigszins afbreuk aan dit ontwerp; het harde plastic oogt niet chique of futuristisch. Uitvoeringsniveaus dragen door de jaren heen uiteenlopende namen, maar hebben gemeenschappelijk dat ze behoorlijk compleet zijn.

Betrouwbaarheid Toyota Auris (2007-2013)

Betrouwbaarheid Toyota Auris (2007-2013)

Toyota heeft een uitstekende reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. Dat is onder andere merkbaar aan het lage aantal storingen dat optreedt bij een Toyota Auris. Met een beetje geluk heb je nooit ergens last van. Regelmatig onderhoud is desondanks noodzakelijk voor een probleemloze rijervaring. Vergeet dus niet om bij het zoeken naar interessante Toyota Auris occasions altijd te informeren naar de historie.

Kosten Toyota Auris (2007-2013)

Een Toyota Auris is een kwaliteitsproduct dat is gebouwd vanuit een functionele gedachte. Alles doet wat het moet doen en blijft doen wat het moet doen. Frivoliteiten als luxe bekleding of imponerend motorgeluid kom je niet tegen in deze auto. Daar is geen geld voor geïnvesteerd en dat hoeft dus ook niet te worden terugverdiend door de fabrikant. Het resultaat is een doordachte auto die in alle opzichten het moderne leven ondersteunt, zonder dat je daardoor de hoofdprijs hoeft te betalen. Ook de kosten voor het verbruik en de wegenbelasting zijn overzichtelijk.

AutoTrack oordeel Toyota Auris (2007-2013)

AutoTrack oordeel Toyota Auris (2007-2013)

Ook al ziet de Toyota Auris van de eerste generatie er niet heel verleidelijk uit, het is door zijn goedmoedige karakter en zijn goede verhouding tussen prijs en kwaliteit voor veel situaties een perfecte auto. Dat was hij al voor de introductie van de hybride-variant en daarna geldt dat nog veel sterker. Wie behoefte heeft aan een betrouwbare gezinsauto zonder poespas, doet er verstandig aan om een proefrit te maken in dit toppunt van degelijkheid.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op