Toyota Auris review E180 (2013-2019)

De Toyota Auris van de tweede generatie is een kwalitatief uitstekende gezinsauto waar je je in geen enkel opzicht een buil aan kan vallen; hij rijdt prettig, is comfortabel, zit stevig in elkaar, is betrouwbaar, biedt voldoende ruimte en de vormgeving is spannender dan die van het ietwat oubollige eerste model. De belangrijkste kwaliteit van de Auris is dat hij verkrijgbaar is met dezelfde hybride aandrijving als de Toyota Prius. Dat maakt de auto interessant voor een grote groep bestuurders die op zoek is naar een gunstige verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Bekijk 348 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe vormgeving van de tweede generatie is een stuk spannender dan die van de eerste.
  • PluspuntEen Toyota Auris verbruikt met een hybride aandrijving weinig brandstof.
  • PluspuntDe auto is enorm betrouwbaar, ook tweedehands.
  • MinpuntDe hybride versie maakt veel geluid als je het gaspedaal stevig intrapt.
  • MinpuntDe kleinste motoren hebben weinig pit.
  • MinpuntHet zicht door de achterruit is beperkt.
Modeleigenschappen Toyota Auris (2013-2019)

Modeleigenschappen Toyota Auris (2013-2019)

De tweede generatie van de Toyota Auris is verkrijgbaar als hatchback met vijf deuren en als stationwagen. Laatstgenoemde carrosserievorm dateert uit 2015 of later en heeft een lengte van 4,56 meter. Dat is 28 centimeter meer dan de hatchback. De ruimte die dat creëert is uitermate handig voor bezoekjes aan een woonwarenhuis of voor vakanties. Een Toyota Prius uit dezelfde periode is net zo lang, maar heeft een schuin aflopende achterkant die flink wat ruimte afsnoept. De eerste generatie van de Auris was ook verkrijgbaar als driedeurs hatchback. Die uitvoering rolt na 2013 echter niet meer uit de fabriek.

Prestaties Toyota Auris (2013-2019)

De Toyota Auris van de tweede generatie is verkrijgbaar met verschillende aandrijvingen. Dieselmotoren kom je amper tegen. Benzinemotoren daarentegen wel. Als je een beetje tempo wilt maken, is de Toyota Auris 1.3 VVT-i de auto die je niet moet hebben; de versnelling die de bijbehorende motor kan leveren is beperkt. Bovendien gaat deze motor minder zuinig om met brandstof. Met de overige motoren en de populaire hybride aandrijving is niets mis. Ze sparen het milieu en volstaan uitstekend om mee te komen met het dagelijkse verkeer, ook als je regelmatig invoegt op de snelweg. Verwacht echter geen topprestaties.

Rijgedrag Toyota Auris (2013-2019)

Rijgedrag Toyota Auris (2013-2019)

Een Toyota Auris van de tweede generatie heeft een ander rijgedrag dan een exemplaar van de eerste generatie. De vering is steviger en de besturing is meer precies. Er zit meer dynamiek in de auto. Veel concurrerende modellen hebben een sportiever karakter. Als je kiest voor een model met een hybride aandrijving, merk je dat er flink wat geluid ontstaat als je stevig gas geeft. Prettig is dat niet en dat onderstreept nog maar eens dat deze Toyota niet is bedoeld om snel mee te accelereren. De kwaliteit van de hybride aandrijving ligt in het verbruik, niet in de prestaties.

Comfort Toyota Auris (2013-2019)

Het interieur van een Toyota Auris van de tweede generatie bevat aanzienlijk minder hard plastic dan zijn voorganger en dat heeft een positief effect op de uitstraling ervan. De verschillende uitrustingsniveaus en opties zijn uitgebreid genoeg om in alle wensen te voorzien. De achterbank laat zich naar beneden klappen tot er een volledig vlakke laadvloer ontstaat. De tildrempel is laag, waardoor je eenvoudig dozen of spullen in de bagageruimte kunt schuiven. Eigenlijk is het enige nadeel in het interieur de kleine achterruit. Het zicht naar achteren van de hatchback is daardoor zeer beperkt.

Betrouwbaarheid Toyota Auris (2013-2019)

Betrouwbaarheid Toyota Auris (2013-2019)

De Toyota Auris van de tweede generatie is een bijzonder betrouwbare auto. De fabrikant geeft er vijf jaar garantie op, maar de kans is groot dat je ook na het verstrijken van die periode probleemloos in deze auto kunt rijden. Ook als er sprake is van een hoge kilometerstand blijft een Toyota Auris betrouwbaar. Let bij interessante Toyota Auris occasions wel altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie, want die is in voorkomende gevallen mede bepalend voor het doorlopen van de garantie en de betrouwbaarheid van de auto.

Kosten Toyota Auris (2013-2019)

De nieuwprijs van een Toyota Auris is relatief laag, zeker als het een versie met een kleinere motor en een eenvoudig uitrustingsniveau betreft. In het geval van een hybride aandrijving, een zwaardere motor en een hoog uitrustingsniveau neemt de prijs toe. Tegelijkertijd blijven deze modellen ook tweedehands gewild en dat heeft een positief effect op de waarde. Je schrijft dus weinig af op het aankoopbedrag. Bovendien vallen de kosten voor brandstof niet hoog uit. Financieel ben je dus doorgaans niet slecht uit met de aanschaf van een Toyota Auris.

AutoTrack oordeel Toyota Auris (2013-2019)

AutoTrack oordeel Toyota Auris (2013-2019)

Als je uit bent op een stoere auto of een hatchback waarmee je sportief de bochten in kunt, is de Toyota Auris waarschijnlijk niet de auto waar je blij van wordt. Er bestaan hatchbacks en stationwagons met meer pit, meer luxe en meer uitstraling. Als je daarentegen liever een auto hebt die betrouwbaarheid combineert met een economisch brandstofverbruik en verder op alle fronten voldoende biedt, dan is de Toyota Auris een auto die je zonder meer een keer moet hebben bekeken. Het is een prima auto zonder fratsen die jarenlang garant staat voor probleemloze mobiliteit en comfort.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op