Vorig jaar is er een nieuwe Cayenne op de markt gekomen, tijd om de oude generatie eens onder de loep te nemen.
Deze tweede generatie Porsche Cayenne (code 958) kwam op de markt in 2010 en bleef tot 2017 in productie. De generatie daarvoor (de eerste Cayenne) was in zeven jaar tijd uitgegroeid tot het best verkopende model van Porsche en daarom was het belangrijk dat de opvolger geen steken zou laten vallen. De 958 had dus grote schoenen te vullen, maar stelde niet teleur: de looks, techniek en kwaliteit werden naar een nieuw niveau getild.
De Cayenne werd geleverd in benzine-, diesel- en (plug-in) hybride uitvoeringen. De benzine-versies waren er natuurlijk ademend en met turbo’s, variërend van 300 tot 570 pk. De diesels werden geleverd in uitvoeringen van 240 tot 385 pk. In 2014 kreeg de Cayenne overigens een milde facelift, waarmee de optie voor een handbak ook kwam te vervallen.
Op AutoTrack zijn op dit moment zo’n 160 Cayennes te vinden. Allemaal met automaat, de helft heeft een dieselmotor en er staan ook nog een slordige 25 hybrides te koop. Die kunnen interessant zijn voor bijtellingsvoordelen, tot 5 jaar na de eerste tenaamstelling heb je immers recht op 14% bijtelling als je de auto privé rijdt bij zakelijke inzet. Prijzen voor een Cayenne van de tweede generatie beginnen bij €30.000 en lopen op tot €140.000. Waar je op moet letten, dat vertellen we je in onderstaande video: