Ooit was de stationwagon de gezinsauto bij uitstek. Die tijden zijn lang vervlogen. Het praktische autotype is de laatste jaren de deur uitgeduwd door crossovers en SUV’s. De opkomst van elektrische auto’s biedt kansen voor de stationwagon om een comeback te maken. Voorlopig is hier nauwelijks sprake van; je hebt slechts een handvol opties. Hieronder hebben we de interessantste elektrische stationwagons op een rijtje gezet.
MG 5
MG is nieuw leven ingeblazen en die tweede kans benut de (nu Chinese) autofabrikant uitstekend. Na het succes van de ZS EV en de MG 4 Electric komt het budgetmerk met een betaalbare stationwagon in de vorm van de 5 Electric. Met een nieuwprijs van minimaal 33.000 euro is het een van de voordeligste elektrische stationwagons op de Nederlandse markt. Voor dit geld krijg je een behoorlijk compleet uitgeruste gezinsauto. De actieradius van de 4,6 meter lange personenwagen bedraagt minimaal 320 kilometer.
Nio ET5 Touring
De Nio ET5 Touring is de praktische tegenhanger van de reguliere ET5, een sedan. Als stationwagon heeft de Touring-variant een doorlopende daklijn die achterin voor meer hoofd- en bagageruimte zorgt. De 4,79 meter lange ET5 Touring behoort bij lancering tot de grootste elektrische stationwagons op de markt. Het formaat betekent tevens dat er meer plek is voor een flink accupakket. Er zijn twee opties en het rijbereik rangeert van 435 tot 560 kilometer. De ET5 Touring is standaard royaal aangekleed en heeft een aardig prijskaartje. Bovendien is het een zeer veilige auto.
Opel Astra Sports Tourer Electric
Het is geen geheim dat de Opel Astra een veelzijdige auto is en dat bewijst het Duitse merk opnieuw met de zesde generatie van de gezinswagen. Iedere variant van de Astra, waaronder de stationwagon (Sports Tourer), is nu ook volledig elektrisch verkrijgbaar. De Astra Sports Tourer Electric – een hele mond vol – is standaard goed uitgerust en heeft een sportieve look. Hij heeft een actieradius van 413 kilometer. Met zijn 4,64 meter is het niet de grootste stationwagon, maar desondanks bedraagt de bagageruimte 515 liter – 1.553 liter zelfs met de achterbank neergeklapt.
Peugeot e-308 SW
Stellantis, het overkoepelende concern waar zowel Peugeot als Opel onder vallen, hanteert een eenvoudige strategie wat betreft elektrificatie. Het ontwikkelt zo veel mogelijk elektrische varianten van bestaande modellen met zo min mogelijk middelen. Geen verrassing, dus, dat de e-308 SW nauw verwant is aan de Astra hierboven. De compacte stationwagon heeft dezelfde elektrische aandrijflijn en accu, maar verpakt deze in het moderne en verfrissende design van Peugeot. De e-308 SW is standaard allesbehalve ‘kaal’; hij is voorzien van zaken als stoel- en stuurwielverwarming, automatische klimaatregeling en adaptieve cruise control. Met de sportieve GT-versie is het een nog groter feest.
Porsche Taycan Sport Turismo/Cross Turismo
Het is een beetje smokkelen om de Porsche Taycan te classificeren als een stationwagon, maar dat zijn de Sport Turismo en Cross Turismo ondanks de ietwat schuin aflopende achterzijde eigenlijk wel. Hoe dan ook verdient Porsches eerste elektrische model een plaats in dit rijtje, al is het alleen maar om de duizelingwekkende prestaties en magistrale uitrusting. Het kost wat, maar je krijgt er heel, héél veel auto voor terug. Bovendien kun je er alle kanten mee op: van een fijn sturend instapmodel tot een duizelingwekkend snel topmodel. De avontuurlijke Cross Turismo, opgehoogd en beschermd met kunststof stukken, heeft standaard vierwielaandrijving.
Stationwagon of toch een SUV?
Twijfel je tussen een SUV en een stationwagon? Team AutoTrack vertelt je binnen 1 minuut wat de voor- en nadelen van beide zijn: