Het is tijd voor een andere auto, dus je mag (of moet) gaan shoppen. Met een lijstje vol wensen, eisen en vragen wend je je tot het internet. Daar vind je een zo goed als oneindige stroom aan nieuwe en tweedehands auto’s. Maar wat moet je kiezen: een nieuwe of een occasion? Dat hangt er maar net van af aan wie je het vraagt. De een zweert bij een nieuwe, terwijl de ander steevast de occasionmarkt afstruint. Hieronder lees je waarom.

Mercedes-Benz B-klasse MPV Automaat Rear

Waarom (niet) een nieuwe auto?

Een nieuwe auto geeft je van alles meer: meer keuzevrijheid, meer zekerheid, meer noviteiten en bovenal: meer kosten. Tenminste, meer vaste kosten. Zie hieronder de voor- en nadelen van een nieuwe auto.

+ Zelf samenstellen

Kies je voor nieuw uit de fabriek (en dus niet uit voorraad), dan mag je de auto helemaal zelf samenstellen. Kleurtje, opties, velgen, optiepakketten, wat je maar wilt. Zo kun je het helemaal ‘jouw’ auto maken. Reken wel op extra kosten voor al die aanpassingen.

+ Minder reparatiekosten

Een nieuwe auto is technisch nog helemaal maagdelijk en dat betekent dat je geen kapotte onderdelen hoeft te vervangen. Zorgen over onverwachte extra kosten hoef je dus niet te hebben. En gaat er toch iets kapot? Zie dan het volgende punt.

+ Fabrieksgarantie

Een nieuwe auto heeft minimaal 2 jaar garantie, maar vaak nog meer. Zo adverteert Kia met 7 jaar fabrieksgarantie en geeft Lexus zelfs wel 10 jaar garantie mee – onder bepaalde voorwaarden. Dus gaat er zomaar iets kapot? Een belletje naar de dealer lost het op.

+ Betere voorzieningen

De technologie gaat constant vooruit. Daardoor zijn nieuwe auto’s over het algemeen veiliger, schoner en zuiniger dan oudere modellen. En door dat laatste heb je weer minder variabele kosten.

- Duurder in aanschaf

Uiteraard kun je zowel een nieuwe auto als een occasion zo duur maken als je wilt, maar in principe zijn nieuwe auto’s duurder dan tweedehands auto’s. Dat wil zeggen: vergelijk je 2 gelijkwaardige auto’s met elkaar, dan is de nieuwe altijd duurder dan de tweedehands.

- Hogere verzekeringspremie

In principe is dezelfde verzekering voor een nieuwere auto niet duurder dan voor een oudere auto. Het verschil zit hem in het type verzekering: een nieuwe auto verzeker je in de regel allrisk. En daar kleeft een hogere premie aan dan aan een WA- of WA-plusverzekering.

- Hoge(re) afschrijving

Zodra je een nieuwe auto op je naam hebt gezet, is hij ‘gebruikt’ en dus minder waard. Gedurende de jaren daarop neemt de waarde van de auto verder af. Dit noemen we afschrijving. En die is best flink: gemiddeld schrijft een nieuwe auto in de eerste 5 jaar de helft van zijn waarde af. Dit gaat in een curve, waarbij geldt: hoe nieuwer de auto, hoe meer hij afschrijft. Hoewel je deze kosten niet letterlijk (maandelijks) betaalt, moet je hier wel rekening mee houden als je de auto wilt inruilen of verkopen.

- Zelden snel leverbaar

Tenzij de nieuwe auto uit voorraad leverbaar is, zit er een levertijd op. Zeker als je de auto naar wens samenstelt, kan die levertijd oplopen. Daarbij is een wachttijd van enkele maanden tot ruim een halfjaar niet ongebruikelijk. Heb je zin om zo lang te wachten?

Verschillende soorten gezinsautos

Waarom (niet) een tweedehands auto?

Kopers van een occasion vinden het vaak waanzin om de afschrijving van een nieuwe auto te betalen. Dat er (iets) meer risico aan een ‘tweedehandsje’ kleeft, nemen deze kopers vaak voor lief. En zo zitten er meer voor- en nadelen aan een tweedehands auto.

+ Goedkoper in aanschaf

Het simpelste voordeel is natuurlijk de prijs. Een Volkswagen Golf van een paar jaar oud kost minder dan een (vergelijkbare) nieuwe en dat geldt voor grofweg elk merk en type auto. Dat heeft alles te maken met de afschrijving, waarvan de grootste klappen in de eerste jaren vallen.

+ Minder afschrijving en verzekeringspremie

Daarover gesproken: in de eerste 5 jaar schrijft een auto gemiddeld de helft af. Hij is dus na 5 jaar nog maar de helft waard van wat hij nieuw heeft gekost. De ergste waardevermindering is dus bij een occasion al achter de rug. Verzeker je hem bovendien WA of WA-plus? Dan scheelt dat ook weer flink ten opzichte van zo’n allriskverzekering.

+ Het kan luxer

Dankzij de afschrijving is er nog iets te zeggen voor de tweedehands auto: je kunt je meer luxe veroorloven. Voor die €10.000 waarvoor je dat jonge kleine Kiaatje koopt, kun je namelijk ook die (iets) oudere ‘dikke BMW’ kopen. Houd er wel rekening mee dat auto’s met een hogere nieuwwaarde ook meestal hogere gebruikskosten kennen. Maar als je daarmee kunt leven, gaat er een wereld aan weelde voor je open!

+ ‘What you see is what you get’

Nachtenlang wakker liggen over het aanvinken van die stoelverwarming of dat panoramadak in de optielijst? Dagenlange dilemma’s over lakkleur en bekleding – om nog maar over de sierlijsten te zwijgen? Dat heb je niet met een occasion. Die koop je zoals hij is. Je kunt er achteraf natuurlijk naar hartenlust van alles aan verspijkeren, maar vooraf hoef je je geen zorgen te maken dat je hem verkeerd samenstelt. Dat samenstellen heeft een ander namelijk al voor je gedaan.

+ Direct leverbaar

Misschien moet er een poetslap overheen en spreek je af dat de verkoper hem nog een onderhoudsbeurt geeft. Veel meer is er over het algemeen niet nodig bij aankoop van een occasion, en dat betekent dat je jouw vers aangeschafte auto vaak al binnen 1 of 2 weken voor de deur hebt staan. Dat is even wat anders dan die maanden levertijd van een nieuwe.

- Zelden uitgebreide garantie

Hoewel veel fabrikanten tegenwoordig zo’n ruime fabrieksgarantie bieden dat occasionkopers daar soms nog steeds van profiteren, is dat lang niet altijd zo. Nu zijn er verschillende garanties voor tweedehands auto’s, maar die zijn nooit zo uitgebreid als fabrieksgarantie.

- Tweedehands auto’s hebben gebruikssporen

Elke tweedehands auto heeft (een) eerdere bestuurder(s) gehad. En die schaven wel eens ergens langs of komen ergens tegenaan. Het gevolg: geen occasion is vrij van gebruikssporen. Dat heeft ook weer een voordeel: je hoeft niet alles met fluwelen handschoentjes aan te pakken. Maar je moet er wel mee kunnen leven dat hier en daar een krasje of slijtageplek zit.

- ‘What you see is what you get’

Je zult niet de eerste zijn die de perfecte auto in de ‘verkeerde’ kleur treft. Of een puntgaaf exemplaar treft waar net dat ene optiepakket niet op zit. Met een tweedehands auto heb je het nu eenmaal minder voor het kiezen. Wacht je op de volgende of ben je bereid om concessies te doen? Dat is een dilemma dat inherent is aan shoppen op de occasionmarkt.

- Minder veilig en zuinig

Hoe nieuwer de auto, hoe nieuwer de techniek. Vergelijk je nieuwe auto’s met hun voorgangers, dan betekent dat altijd dat ze zuiniger en veiliger zijn. De voordelen van dat laatste hoef je hopelijk nooit te ondervinden. Dat eerste merk je bij dagelijks gebruik aan de pomp of stekker.