Goed nieuws voor wie zich zorgen maakt over het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035: de Europese Unie lijkt haar plannen te gaan aanpassen. Maar voordat je te enthousiast wordt, is het belangrijk om de details goed te begrijpen. Want er zitten nogal wat haken en ogen aan dit verhaal.

Wat is er precies aan de hand

De Duitse regering heeft flink druk uitgeoefend op Brussel. En dat lijkt te werken. Duitse autofabrikanten wijzen al een tijdje op praktische problemen: te weinig laadpalen, dure elektrische auto’s en de angst voor massaal banenverlies in de auto-industrie. Nu zegt de EU dat nieuwe auto’s met verbrandingsmotor na 2035 mogelijk toch verkocht mogen worden.

Maar hier komt de grote ‘maar’: alleen als ze draaien op speciale, schone brandstoffen. Gewone benzine en diesel uit de pomp zijn dus nog steeds verboden voor nieuwe auto’s na 2035.

Welke brandstoffen zijn er dan wel toegestaan

De EU denkt aan twee hoofdopties. Ten eerste biobrandstoffen zoals HVO100, een soort ‘groene diesel’ gemaakt van plantaardige oliën en dierlijke vetten. BMW gebruikt dit al in hun Duitse fabrieken en beweert dat de CO₂-uitstoot daarmee 90 procent lager ligt.

Ten tweede synthetische brandstoffen, zoals de eFuel waar Porsche mee experimenteert. In Chili hebben ze een fabriek waar ze met windenergie water en CO₂ omzetten in bijna CO₂-neutrale benzine. Klinkt geweldig, maar het is nog peperduur om te maken.

De praktische problemen zijn nog niet opgelost

Hier wordt het verhaal wat minder rooskleurig. Voor biobrandstoffen heb je grondstoffen nodig, en die zijn er gewoon niet genoeg van. Als producenten hun toevlucht nemen tot voedselgewassen zoals maïs, dan onttrek je dat aan de voedselindustrie. En palmolie gebruiken betekent vaak meer ontbossing, wat ook niet de bedoeling is.

Voor synthetische brandstoffen is het probleem anders: de kosten zijn nog torenhoog en je hebt een compleet nieuwe infrastructuur nodig. Veel experts denken dat 9 jaar te kort is om dat allemaal op orde te krijgen.

Wat betekent dit voor jou als autokoper

Als je binnenkort een auto wilt kopen, hoef je je geen zorgen te maken. Dit besluit gaat alleen over nieuwe auto’s die na 2035 verkocht worden. Jouw huidige auto mag gewoon op normale benzine of diesel blijven rijden, ook na 2035.

Maar als je nu al nadenkt over een auto die je tot ver na 2035 wilt houden, wordt het verhaal ingewikkelder. Er zijn nog veel vragen onbeantwoord. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met plug-inhybrides? Die rijden deels elektrisch, maar hebben ook een gewone motor. Mogen die nog verkocht worden als ze op fossiele brandstof draaien?

De details komen later

De EU zou op 10 december meer details bekendmaken, maar dat is uitgesteld. Waarschijnlijk krijgen we later meer helderheid over hoe het precies gaat werken.

Voor nu kun je het beste gewoon je eigen plannen maken op basis van wat vandaag beschikbaar is. Of je nu kiest voor benzine, diesel, hybride of volledig elektrisch: alle auto’s die nu verkocht worden, blijven gewoon bruikbaar. En tegen de tijd dat 2035 dichterbij komt, is er waarschijnlijk veel meer duidelijkheid over wat wel en niet mogelijk is.