Weet je nog toen diesel hét wondermiddel was voor wie zuinig wilde rijden? Die tijden zijn nu echt voorbij. Voor het eerst in de geschiedenis verkopen plug-in hybrides beter dan dieselauto’s in Europa. Een kantelpunt dat laat zien hoe snel de automarkt aan het veranderen is.

Wat er precies aan de hand is

In de eerste 10 maanden van 2025 pakten plug-in hybrides een marktaandeel van 9,4 procent. Dieselauto’s zakten weg naar 8 procent. Dat klinkt misschien als een klein verschil, maar het is eigenlijk gigantisch als je bedenkt waar diesel vandaan komt. In de hoogtijdagen had diesel namelijk een marktaandeel van maar liefst 50 procent in Europa. De helft van alle nieuwe auto’s had een dieselmotor onder de kap. Nu staat diesel op de vierde plek, achter hybrides, benzineauto’s, elektrische auto’s én dus ook plug-in hybrides.

Hoe diesel zo hard is gevallen

De terugval van diesel is eigenlijk een verhaal van heel veel kleine en grote veranderingen tegelijk. Het begon allemaal met het Dieselgate-schandaal in 2015. Dat was het moment dat veel mensen het vertrouwen in dieselmotoren verloren. Wie wil er nu een auto kopen waarvan je niet zeker weet of de uitstoot klopt? Maar er gebeurde nog veel meer. Autofabrikanten moeten zich aan steeds strengere milieueisen houden, waardoor ze volop inzetten op hybrides en elektrische auto’s. Tegelijkertijd verdween diesel uit populaire kleine auto’s zoals de Volkswagen Polo en Renault Clio. Als je een compacte auto wilde, kreeg je steeds vaker alleen nog de keuze tussen benzine en elektrisch. Ook zijn benzinemotoren een stuk zuiniger geworden dan vroeger. Het grote voordeel dat diesel had – veel minder verbruik – is daardoor kleiner geworden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de subsidies en belastingvoordelen die je krijgt als je voor een hybride of elektrische auto kiest.

Hybrides zijn nu de populairste keuze

Terwijl diesel wegzakt, zijn hybrides juist enorm populair geworden. Ze zijn inmiddels goed voor bijna 35 procent van alle nieuwe auto’s in Europa. Dat is meer dan benzineauto’s (27 procent) en volledig elektrische auto’s (18 procent). Het maakt ook logisch dat hybrides zo goed verkopen. Je hebt de voordelen van elektrisch rijden voor korte ritjes, maar ook de zekerheid van een benzinemotor voor langere afstanden. Voor veel mensen is dat op dit moment de ideale combinatie.

Wat betekent dit als je een auto gaat kopen

Als je binnenkort een auto wilt kopen, is dit eigenlijk best handig om te weten. Ten eerste zie je dat diesel steeds minder interessant wordt. Niet alleen omdat er minder keuze is, maar ook omdat de doorverkoop-waarde waarschijnlijk verder onder druk komt te staan. Plug-in hybrides worden juist steeds interessanter. Je kunt de eerste 40 tot 80 kilometer vaak volledig elektrisch rijden, perfect voor je dagelijkse woon-werk verkeer. En voor langere ritten spring je gewoon over op de benzinemotor. Bovendien krijje nog steeds belastingvoordelen, al worden die de komende jaren wel afgebouwd. Het lijkt erop dat we richting een automarkt gaan waar hybrides en elektrische auto’s de norm worden. Een comeback van diesel? Die zit er voorlopig echt niet in.