Ben je van plan om met je elektrische auto op vakantie te gaan naar zonnige streken? Dan wil je natuurlijk wel weten of je EV goed tegen die warme omstandigheden kan. Goed nieuws: een groot onderzoek onder bijna 30.000 elektrische auto’s laat zien dat de meeste auto’s zich prima redden in de zomerse hitte.
Hoe zit het nu precies met die hitte?
Waar we vaak horen dat elektrische auto’s niet van kou houden, maken veel mensen zich ook zorgen over hun bereik als het kwik flink stijgt. Dat is niet zo gek: je wilt natuurlijk wel comfortabel kunnen rijden met de airco aan zonder dat je actieradius als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Geruststellend nieuws uit grootschalig onderzoek
Het Amerikaanse Recurrent Auto heeft het verbruik van duizenden elektrische auto’s in de praktijk gemeten. Bij temperaturen rond de 32 graden blijkt het bereikverlies minimaal - minder dan 5 procent ten opzichte van wat de fabrikant belooft. Dat is een stuk beter dan veel mensen verwachten.
Welke auto’s presteren het beste?
De absolute toppers in de hittetest zijn de Audi e-tron GT en de BMW i4. Deze premium modellen verliezen bij 38 graden maar 3 procent van hun bereik. Ook de Hyundai IONIQ 5 en Ford Mustang Mach-E doen het uitstekend. Ze behouden vrijwel hun volledige actieradius, zelfs bij deze hoge temperaturen.
Praktische tips voor zorgeloos rijden
Maak je je toch zorgen over het rijden in extreme hitte? Met deze simpele tip kom je een heel eind: laat je auto niet te lang stilstaan met een bijna lege accu als het heel warm is. Het koelsysteem van de batterij gebruikt namelijk ook wat stroom.
En vergeet niet: het eventuele bereikverlies door warmte is tijdelijk. Zodra de temperaturen weer wat aangenamer worden, herstelt je normale actieradius zich vanzelf. Met de meeste moderne elektrische auto’s kun je dus gerust op pad, ook als de zon volop schijnt.