Het was even weggeweest: de betaalbare nieuwe auto. Maar dat lijkt binnenkort te veranderen. De Europese Unie werkt aan plannen om kleine, simpele auto’s terug te brengen voor een prijs van ongeveer 15.000 euro. Het voorbeeld komt uit Japan, waar zo’n 40 procent van alle auto’s uit deze categorie komt.

Waarom wil Europa dit?

De reden is simpel: Chinese automerken overspoelen Europa met goedkope elektrische auto’s. Europese automerken kunnen daar nauwelijks tegen concurreren met de huidige regels. Daarom wil Brussel het makkelijker maken om betaalbare auto’s in Europa te bouwen en te verkopen. De oplossing ligt in het maken van een nieuwe categorie voertuigen. Deze kleinere auto’s hoeven minder veiligheidssystemen en technische snufjes te hebben dan grote auto’s. Dat scheelt flink in de kosten.

Hoe gaat dat precies werken?

Op 10 december komt er meer duidelijkheid, maar de grote lijnen zijn bekend. Er komt een speciale klasse voor lichte elektrische voertuigen die maximaal 4,2 meter lang zijn. Deze auto’s mogen met minder uitgebreide veiligheidssystemen de weg op dan hun grotere broers en zussen.

Europees commissaris Stéphane Séjourné heeft het over prijzen tussen de 15.000 en 20.000 euro. Dat is een stuk toegankelijker dan de meeste nieuwe auto’s vandaag de dag.

Automerken als Renault, Peugeot en Citroën staan te springen om dit plan. Zij willen dat de huidige strenge Europese regels voor 10 tot 15 jaar worden ‘bevroren’ voor deze kleine auto’s. Zo krijgen ze de ruimte om weer echte instapmodellen te maken.

Wat betekent dit voor jou als autokoper?

Als de plannen doorgaan, krijg je straks meer keuze in het goedkope segment. In plaats van alleen tweedehands auto’s of dure Chinese modellen, kun je dan ook kiezen voor nieuwe Europese auto’s rond de 15.000 euro.

Het is nog niet helemaal duidelijk of deze auto’s alleen elektrisch worden, of dat er ook ruimte komt voor compacte auto’s met een gewone motor. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen lijkt een sterke voorkeur te hebben voor elektrisch: “De toekomst van de auto is elektrisch, en die auto moet in Europa worden gemaakt.”

Nog even geduld

Er zijn nog veel details die uitgewerkt moeten worden. Welke veiligheidseisen worden versoepeld? Komen er ook niet-elektrische varianten? En wanneer rijden de eerste auto’s van deze nieuwe categorie rond?

Wat wel duidelijk is: de EU ziet miljoenen banen in de auto-industrie in gevaar komen door de Chinese concurrentie. Deze plannen moeten ervoor zorgen dat Europese autofabrieken en hun toeleveranciers relevant blijven.

Voor jou als potentiële autokoper betekent het in ieder geval dat er weer vooruitzicht is op betaalbare nieuwe auto’s. Na jaren van alleen maar stijgende prijzen zou dat een welkome verandering zijn.