De elektrische auto wint weliswaar steeds meer terrein in Nederland, maar het zijn vooral zakelijke rijders die deze stap maken. Van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen is maar 18,2 procent gekocht door particulieren - de rest rijdt een leaseauto van de zaak. En dat terwijl er steeds meer betaalbare elektrische modellen op de markt komen.
Kia EV3 de grote uitzondering
De nieuwe Kia EV3 laat zien dat het ook anders kan. Deze elektrische auto is momenteel de bestverkochte auto van Nederland, met meer dan 6.200 verkochte exemplaren in de eerste helft van 2025. Opvallend is dat meer dan de helft van de EV3-rijders de auto met eigen geld heeft gekocht.
Goedkopere modellen vinden nog moeilijk hun weg
Autofabrikanten brengen steeds meer elektrische auto’s op de markt voor minder dan € 30.000. De Dacia Spring is met een prijs van € 18.900 momenteel de goedkoopste optie. Toch zijn de verkoopcijfers van deze modellen nog bescheiden. De Spring werd dit jaar 438 keer verkocht. Chinese merken als Dongfeng en Leapmotor, die ook betaalbare elektrische auto’s aanbieden, verkopen nog minder.
Een positieve uitzondering is de Hyundai Inster. Deze elektrische auto van € 24.295 staat op een keurige 23e plek in de verkoopranglijst. Ook de nieuwe Renault 5 doet het met bijna 2.000 verkochte exemplaren behoorlijk goed.
Politieke onzekerheid speelt rol
Volgens brancheorganisatie Bovag speelt de onduidelijkheid over toekomstige autobelastingen een belangrijke rol bij de aarzeling van particuliere kopers. Veel mensen wachten af wat de overheid gaat beslissen over wegenbelasting en bpm voor elektrische auto’s, voordat ze de overstap maken.
Elektrisch aandeel groeit gestaag
In totaal rijden er nu bijna 64.000 nieuwe elektrische auto’s rond in Nederland. Dat is 34,9 procent van alle nieuwe auto’s die dit jaar zijn verkocht. Naast de Kia EV3 doen ook de Tesla Model Y, de Skoda Elroq en de Tesla Model 3 het goed - deze modellen staan allemaal in de top 10 van bestverkochte auto’s.