Je elektrische auto bijladen langs de snelweg gaat binnenkort nóg sneller. Laadpaalbedrijf Ionity introduceert dit jaar nieuwe snelladers waarmee je binnen 8 minuten genoeg stroom voor 300 kilometer kunt bijladen. Dat klinkt veelbelovend, maar er zijn wel een paar belangrijke kanttekeningen waar je rekening mee moet houden.

Wat is er nieuw aan deze laadpalen?

De nieuwe laadstations van Ionity kunnen straks veel meer stroom leveren dan de huidige: maximaal 600 kW per laadpunt. Dat is bijna twee keer zoveel als de 350 kW die nu mogelijk is. Elke laadpaal kan straks 8 auto’s tegelijk van stroom voorzien. Belangrijk om te weten: je auto bepaalt de laadsnelheid Het klinkt prachtig, maar de meeste elektrische auto’s kunnen deze snelle laadtechniek nog niet aan. Zo haalt een nieuwe Renault 5 maximaal 100 kW en zelfs een Tesla komt niet verder dan 250 kW. De laadpaal past zich gelukkig automatisch aan: elke auto krijgt precies zoveel stroom als hij aankan.

autos aan laadpalen van ionity

Hoe werkt dat in de praktijk?

Stel je voor: er staan 3 auto’s bij zo’n nieuwe laadpaal. Een Porsche Taycan en een Hyundai IONIQ 5 die allebei meer dan 200 kW aankunnen, en een Volvo EX30 (maximaal 150 kW). Dan krijgt elk van deze auto’s automatisch het vermogen dat past bij zijn mogelijkheden.

Wat betekent dit voor jou?

Als je een elektrische auto hebt of overweegt er een te kopen, is het goed om te weten dat de laadinfrastructuur steeds beter wordt. Maar kijk bij de aanschaf van een nieuwe auto ook goed naar het maximale laadvermogen dat de auto aankan. Dat bepaalt uiteindelijk hoe snel je in de praktijk kunt laden, ongeacht hoe krachtig de laadpaal is.