Een extra remlicht aan de voorkant van auto’s kan tot 17 procent van alle aanrijdingen voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van de technische universiteit van Graz. Het idee is even simpel als doeltreffend: als je een auto ziet aankomen, zie je meteen of de bestuurder remt.
Waarom een remlicht aan de voorkant?
We kennen allemaal het derde remlicht dat hoog achter de achterruit zit. Dit is sinds 1998 verplicht in Europa en heeft al veel ongelukken voorkomen. Nu blijkt dat een remlicht aan de voorkant nog meer veiligheidswinst kan opleveren.
Het voordeel is vooral merkbaar in druk stadsverkeer. Bij kruispunten en zebrapaden zien andere weggebruikers direct of een naderende auto afremt. Dit geeft zowel automobilisten als fietsers en voetgangers meer zekerheid.
Wat levert het op?
De onderzoekers hebben 200 echte verkeersongelukken geanalyseerd. Ze hebben via simulaties gekeken wat er zou zijn gebeurd als de auto’s een remlicht aan de voorkant hadden gehad. De resultaten zijn veelbelovend:
- In 7,5 tot 17 procent van de gevallen was een ongeval helemaal voorkomen
- Bij een kwart van de ongevallen was de botssnelheid lager geweest, wat de kans op ernstig letsel verkleint
Extra veiligheid zonder nadelen
Het mooie van deze oplossing is dat het een relatief eenvoudige aanpassing is. Anders dan bijvoorbeeld de enorme verplichte bumpers uit de jaren 70 in Amerika, hoeft het uiterlijk van auto’s er niet onder te lijden.
De onderzoekers stellen zelfs voor om ook remlichten aan de zijkant te plaatsen. Bij een derde van de onderzochte ongevallen was het voorremlicht namelijk niet goed zichtbaar geweest. Het is een interessante ontwikkeling die laat zien dat soms kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken voor de verkeersveiligheid.
