Wanneer je hard remt, bestaat het risico dat je wielen blokkeren. En als dat gebeurt, ben je de controle over je auto kwijt. Dit was lange tijd een dagelijkse realiteit voor automobilisten, totdat ABS zijn intrede deed. ABS staat voor het antiblokkeersysteem en is ontwikkeld in de jaren ‘80. ABS zorgt ervoor dat je wielen tijdens een noodstop altijd grip blijven houden en je dus niet meer in een ongecontroleerde slip kan komen. ABS zit inmiddels op bijna alle automodellen, al zijn er hier en daar uitzonderingen bij modellen die specifiek ontworpen zijn met een zo Spartaans mogelijke uitrusting.
Wat betekent ABS en hoe werkt het?
ABS staat voor antiblokkeersysteem en het werkt op basis van sensoren, die registreren wanneer een wiel dreigt te blokkeren. Dat laatste wil nogal eens gebeuren als je het rempedaal vol intrapt. Een goed voorbeeld van wat er gebeurt als ABS niet op de auto zit, zijn de rokende banden bij het remmen in de Formule 1. Om dat te voorkomen, zorgen de sensoren ervoor dat de remdruk op het wiel dat dreigt te blokkeren, kortstondig verlicht wordt. Zo behoudt het wiel dezelfde rotatiesnelheid als andere wielen en behoud je de grip die nodig is voor een veilige stop.
Wat gebeurt er als het ABS-lampje brandt?
Als het ABS-lampje brandt, kan dat meerdere oorzaken hebben:
- Brandt het lampje alleen bij het starten van de auto? Dat is normaal. Alle systemen aan boord testen zichzelf even kort bij het starten en dat geldt eveneens voor ABS.
- Brandt het lampje bij een noodstop? Wees blij, want dat betekent dat het systeem ingrijpt en dus werkt. Had je geen ABS aan boord, dan was je op dat moment in een slip geraakt.
- Brandt het lampje tijdens het rijden? Dan is er een probleem met het systeem en ABS werkt niet optimaal, of helemaal niet. Je kunt doorrijden, maar laat er wel zo snel mogelijk naar kijken. De oplossing voor het laatstgenoemde scenario is niet eenduidig, want een probleem met je ABS kan allerlei oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld gaan om een te lage hoeveelheid remvloeistof, de sensor kan vervuild zijn, of de sensor kan beschadigd zijn. Wat het ook is, een check is zeer aan te raden, want met ABS ben je aanzienlijk veiliger onderweg.
Wat merk je van ABS tijdens het remmen?
Bij regulier remmen merk je niks van ABS en remt de auto gewoon af zoals hij dat altijd doet. Het systeem is pas te voelen als je een noodstop maakt die zonder ABS tot een slip geleid zou hebben. In dat geval voel je een bepaalde trilling in je rempedaal. Die trilling wordt veroorzaakt door de kortstondige verlichting van de remdruk en het systeem pompend aan het remmen is. Dit gebeurt tien tot vijftien keer per seconde en is extreem effectief. Blijf het rempedaal intrappen totdat je stilstaat en dank de knappe koppen van vroeger voor dit fraaie systeem.
Welke auto’s hebben ABS?
Vrijwel alle auto’s die in deze eeuw op de weg zijn gekomen, hebben ABS. Van BMW tot Suzuki, van Peugeot tot Rolls-Royce. Er zijn echter uitzonderingen, in de vorm van Spartaanse sportwagens, die er juist prat op gaan dat ze vrij zijn van rijhulpsystemen. Dit geeft de optimale beleving voor de bestuurder en levert die merken een zeer specifieke, trouwe klantenkring op. Bepaalde modellen van Donkervoort of het Britse TVR hebben bijvoorbeeld geen ABS.