Wat is

ABS is een afkorting die staat voor Anti Blokkeer Systeem en is een veiligheidsvoorziening van een auto. Het is een elektronisch systeem dat in werking kan treden als je een noodstop moet maken met je auto. Zoals de naam al aangeeft, voorkomt ABS dat de wielen gaan blokkeren als je hard op het rempedaal trapt. Als dit het geval zou zijn, glijdt de auto over de wielen zonder dat je het voertuig nog kunt beheersen. Je zou hierdoor in een gevaarlijke slip kunnen belanden of iets kunnen raken omdat je zelf geen controle meer hebt over je voertuig.

Hoe werkt ABS?

ABS werd rond de jaren 80 geïntroduceerd als innoverende techniek in de auto industrie. In eerste instantie werd er een ABS ontwikkeld dat mechanisch werkte, maar dit systeem was al snel vervangen door het elektronische systeem zoals we dat nu kennen. Hierbij registreren de sensoren het als een van de wielen dreigt te blokkeren. Als dit het geval is, zal het systeem kort de remdruk op dat betreffende wiel een fractie verminderen ter voorkoming hiervan. Op deze manier krijgt het wiel weer de benodigde grip en dezelfde rotatiesnelheid als de andere wielen. Op dat moment zal de remdruk weer opgebouwd worden om zoveel mogelijk effectiviteit van de remmen te genereren. In dit proces is er dus sprake van een noodstop.

Hoe merk ik dat het ABS systeem in werking treedt?

Als het systeem in werking treedt, gaat het ABS lampje op je dashboard aan. Daarnaast merk je dit door de trillingen die je voelt in je rempedaal. Deze trillingen voelen best raar aan. Je zult de indruk hebben dat er iets stuk aan het gaan is. Bij moderne auto’s voelen de trillingen minder heftig aan dan bij oudere auto’s. Schrik niet hiervan. Deze trilling komt omdat het systeem, zoals hierboven aangegeven, op een pompende manier aan het remmen is. Dit gaat in een zeer hoog tempo van wel tien tot vijftien keer per seconde. Hierdoor werkt dit systeem zeer effectief. Het enige wat je moet doen is het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden voor de beste remvertraging.