Moderne auto’s zitten vol met hulpsystemen die het leven van de bestuurder een stuk makkelijker en veiliger maken. Meestal worden die systemen aangeduid met op het eerste gezicht onbegrijpelijke afkortingen, maar zodra je je er een beetje in verdiept, wordt er veel duidelijk. Een van die afkortingen is ASR, dat staat voor Anti-Slip Regulation. Dit systeem staat ook bekend als Traction Control (TCR) en is van groot belang op natte en gladde wegen. Maar wat doet ASR precies?
Wat doet ASR?
Iedereen die wel eens weg probeerde te rijden op een gladde weg, of in de sneeuw, kent het gevoel. Je banden draaien wel, maar ze vinden geen grip en dus heb je niet de volledige controle over je voertuig. Je komt niet goed van je plek, of je auto glijdt een beetje. Het is een onprettig en onveilig gevoel en dus hebben autofabrikanten een oplossing gevonden voor dit probleem, in de vorm van Anti-Slip Regulation (ASR). ASR zorgt ervoor dat je banden niet doorslaan, hoe hard je het gaspedaal ook intrapt. Dankzij ASR vind je dus een stuk makkelijker grip op een glad wegdek en blijf je beter in controle achter het stuur.
Hoe werkt ASR?
ASR werkt met enkele sensoren, die direct een signaal naar de motor sturen als ze ‘voelen’ dat het wegdek niet genoeg grip biedt aan de banden. Dat signaal zorgt er vervolgens voor dat de motor minder hard draait, zodat de banden het ideale gripniveau voor de omstandigheden kunnen vinden. Dat ingrijpen kan op meerdere manieren gebeuren; ASR kan de remmen aan het werk zetten, maar kan er ook voor zorgen dat een of meerdere cilinders kortstondig worden uitgeschakeld, zodat er minder vermogen naar de wielen gaat. Zodra de grip weer toereikend is, zet ASR zichzelf uit. De bestuurder hoeft dus helemaal niets te doen.
Wanneer komt ASR van pas?
Zoals gezegd is ASR bijzonder geschikt voor het rijden op gladde wegen. Dat hoeft niet alleen in de winter te zijn; ook een fikse regenbui kan ervoor zorgen dat het wegdek glibberig wordt en ook dan helpt ASR je met het vinden van de juiste hoeveelheid grip. Het systeem kan ook van pas komen in auto’s met een bovengemiddeld vermogen. Het gaspedaal vol intrappen bij een krachtige motor kan de wielen soms doen doorslaan, omdat het vermogen groter is dan de banden kunnen verwerken. Ook dan grijpt het systeem in, om ervoor te zorgen dat de bestuurder altijd de controle behoudt.
Is er een verschil tussen Anti-Slip Regulation en Traction Control?
Eigenlijk gaat het hier om dezelfde systemen. Traction Control (TCS) doet hetzelfde als ASR en werkt ook met dezelfde sensoren. Vind je dus een auto zonder ASR, maar met TCS, dan kan je gerust zijn: ook met dit systeem zal je een stuk beter geholpen worden met het vinden van grip op gladde wegen!