Het rijden in het donker is voor velen de normaalste zaak ter wereld, ook al ben je je in de regel een stuk minder bewust van je directe omgeving. Koplampen doen natuurlijk hun werk, maar kunnen met geen mogelijkheid volledig compenseren voor het gebrek aan daglicht. Om daar iets aan te doen is Night View Assist ontwikkeld. Dit hulpsysteem, in het Nederlands ook wel de nachtzichtassistent genoemd, verlicht de weg door middel van infrarood koplampen, waardoor je veel meer ziet dan met gewone koplampen. Het systeem is steeds vaker te vinden op nieuwe auto’s.

Hoe helpt Night View Assist?

Wij mensen hebben geen infrarood zicht, waardoor we met name in het donker in het nadeel zijn. Het zicht op donkere wegen kan soms behoorlijk beperkt zijn en mocht er een onverwacht obstakel op de weg zijn, dan zien we dat pas op het moment dat de koplampen dit object verlichten. Night View Assist heeft wel degelijk infrarood zicht en kan die objecten dus al zien voordat gewone koplampen ze door hebben. Verder maakt het systeem gebruik van zaken als GPS en Radar om verdere objecten op tijd te ontdekken.

Wie heeft Night View Assist ontwikkeld?

Kijken we puur naar het systeem Night View Assist, dan is dit afkomstig van Mercedes-Benz, dat het al in 2003 op een conceptauto plaatste. In 2005 bracht de Duitse fabrikant dit systeem op de markt, maar toen nog enkel op hun vooruitstrevende Mercedes-Benz S-klasse. Deze luxe limousine is altijd een auto geweest waar de nieuwste techniek op terug te vinden was en in 2005 was dat dus de nachtzichtassistent. Het systeem is sindsdien op meerdere fronten verbeterd, maar het idee blijft hetzelfde: beter zicht in het donker dankzij infrarood licht.

Hoe zie je wat Night View Assist ziet?

Auto’s die zijn uitgerust met Night View Assist hebben een LCD-scherm op het dashboard, dat laat zien wat de infrarood koplampen zien. Waar dat scherm zich bevindt is afhankelijk van de auto in kwestie, maar allemaal tonen ze een breder en meer volledig beeld dan wat jij door je voorruit kunt zien. In veel gevallen is het systeem uitgerust met een waarschuwing, die je vertelt wanneer er objecten op de weg zijn. En soms kan de auto zelfs door middel van flikkerende lampen aan voetgangers laten weten dat hij eraan komt.

Heeft Night View Assist nog andere namen?

Mercedes-Benz is niet het enige merk dat een dergelijk systeem heeft ontwikkeld. Sterker nog: het Amerikaanse Cadillac had al een soortgelijk systeem op de Cadillac Deville in 2000. Dit betekent dat Night View Assist meerdere namen heeft, waaronder:

  • Night View, gebruikt door Toyota en Lexus.
  • Night Vision Assistant, gebruikt door Audi.
  • BMW Night Vision.
  • DS Night Vision.

Het verschil tussen actieve en passie nachtzichtassistent

Ruwweg is de nachtzichtassistent op te delen in twee varianten: passief en actief.

  • Bij een passieve nachtzichtassistent wordt er geen gebruik gemaakt van infrarood licht, maar van een warmtebeeldcamera. Die kan verder kijken dan een camera met infrarood licht, maar heeft een minder hoogwaardige beeldkwaliteit. Verder werkt dit systeem minder goed bij warm weer.
  • Een actieve nachtzichtassistent gebruikt dus infrarood licht om in het donker te kijken. Dit levert een hogere resolutie op, je kan beter stilstaande objecten spotten en het werkt beter bij warm weer. Nadelen van dit systeem zijn de minder ruime blik ten opzichte van passieve systemen, een lager contrast bij het spotten van dieren en het feit dat dit niet zo goed werkt in regen of in de mist. Deze systemen komen op tal van modellen voor, maar zijn meestal betaalde extra’s. Enkel bij serieuze luxe modellen is de nachtzichtassistent standaard, dus ben je op zoek naar een auto met dit hulpmiddel, kijk dan altijd even bij de optielijst.