IJs of condens op je voorruit is bepaald geen pretje. Het belemmert je zicht dermate veel, dat je niet op pad kan voordat je ermee afgerekend hebt. Voorruitverwarming helpt daarmee: dankzij die verwarming raak je in no-time van het ijs of condens af, zodat je kunt gaan rijden. In de winter is krabben zelfs onnodig geworden, mits je een beetje geduld hebt. Voorruitverwarming in de auto is inmiddels min of meer gemeengoed, maar hoe werkt het en hoe weet je of jouw auto het heeft? En hoe is het verschillend van achterruitverwarming?
Welk symbool staat voor voorruitverwarming?
Allereerst: hoe weet je of jouw auto voorruitverwarming heeft? Zoals altijd is daar een symbool voor ontwikkeld. Het symbool verschilt niet zoveel van het symbool voor achterruitverwarming: waar de kronkelende pijlen bij het achterruit omhoog gaan over een rechthoekig blok, is dat blok bij voorruitverwarming ronder van vorm, zoals een voorruit. Tref je dat symbool aan op één van de knoppen in je dashboard, dan is het krabben van de voorruit vanaf nu verleden tijd. Een andere manier om voorruitverwarming te detecteren is door een wit papiertje achter de voorruit te houden. Bij voorruitverwarming zie je dan verticale draadjes.
Hoe werkt elektrische voorruitverwarming in de auto?
Die draadjes, die zijn er niet voor niets. Deze kleine draadjes zijn namelijk verwarmingsdraden, die tussen de twee gelaagde glaslagen zijn geplaatst. Op een achterruit zijn deze draden een stuk zichtbaarder, maar dat zou niet goed werken op een voorruit, dus vandaar dat ze aanzienlijk subtieler aanwezig zijn. Een verwarmd voorruit bevat een extreem dunne, elektrisch geleidende zilverlaag, die in het gelamineerde glas is geplaatst. Deze laag verwarmt de hele ruit en is – gelukkig – onzichtbaar. Het principe is gelijk aan achterruitverwarming, de uitvoering iets anders.
Waarom kiezen voor verwarming van de voorruit?
Het is al even aangestipt, maar voorruitverwarming is met name handig bij vochtig of koud weer. Condens of ijs kan het zicht naar buiten behoorlijk bemoeilijken en dat zorgt voor onveilige situaties. Bij verminderd zicht is de kans dat je medeweggebruikers over het hoofd ziet een stuk groter. Ermee rijden is verboden. Word je betrapt op het rijden met een voorruit die niet voldoende ijs- of condensvrij is gemaakt, dan kan dat een boete van meer dan 200 euro opleveren. De eerder genoemde zilverlaag is tevens erg effectief in het tegenhouden van warmte en dient als een soort hitteschild.
Heeft voorruitverwarming nadelen?
In zekere zin heeft voorruitverwarming in de auto een belangrijk nadeel: het maakt de voorruit aanzienlijk duurder. Bij beschadigingen aan je voorruit is de reparatie een stuk prijziger, omdat het in dit geval gaat om meer dan het vervangen van een groot stuk glas. De techniek die elektrische voorruitverwarming in de auto mogelijk maakt kost een aardige duit en dat kan je bij de prijs van een normale voorruit optellen. Kan je leven met dat risico, dan is het hebben van voorruitverwarming volledig aan te raden.
Zijn er nog andere onderdelen van de auto die verwarmd kunnen worden?
Tenslotte nog een paar andere onderdelen van je auto die je als verwarmd kunt vinden. Buitenspiegels, bijvoorbeeld. Deze kunnen eveneens last hebben van condens of ijs, waardoor ze nutteloos worden. Door verwarmde buitenspiegels te nemen, verhelp je dit probleem in no-time. Verder heb je verwarmde stoelen, de naam vertelt eigenlijk al wat die doen, en een verwarmd stuurwiel. En wil je helemaal los, dan zijn er auto’s die over voorverwarming beschikken. Dat betekent dat je zelf kunt instellen op welk tijdstip de auto warm moet zijn, zodat je ‘s ochtends in een heerlijk verwarmd interieur stapt.