Wat is

Voorruitverwarming is een voorziening waarmee de voorruit van de auto volledig automatisch ijs- en condensvrij wordt gemaakt. Je kunt voorruitverwarming dan ook zien als een veiligheidsvoorziening die zeker de moeite waard is. Je zorgt er niet alleen voor dat je op ieder moment optimaal zicht hebt maar ook dat je niet in de kou je ramen hoeft te krabben in de winter of veel tijd verspild met het wachten totdat de condens (eindelijk) is opgetrokken.

Hoe werkt voorruitverwarming?

Een voorruit verwarming werkt volgens hetzelfde principe als een achterruitverwarming maar heeft een andere uitstraling. Ook bij voorruitverwarming zitten er verwarmingsdraden tussen de twee gelaagde glaslagen alleen zijn deze uiteraard niet zichtbaar zoals bij achterruitverwarming wel het geval is. Als we een blik naar achteren werpen, zien we de draden van de achterruitverwarming duidelijk zitten. We kunnen dit zelfs aan de binnenzijde van het achterruit voelen omdat de draden op het ruit zijn geplakt. Op een voorruit is dit niet mogelijk omdat de zichtbare draden een storende werking hebben bij het rijden. Voor deze toepassing moest er dus een andere keuze gemaakt worden. Dit maakt dat voorruitverwarming wat ingewikkelder- en duurder is dan achterruitverwarming.

Zoals aangegeven werkt voorruitverwarming (ongeveer) volgens hetzelfde principe als achterruitverwarming. In dit geval wordt er gebruik gemaakt van een flinterdunne elektrisch geleidende zilverlaag in het gelamineerde glas. Deze laag “zilverfolie” is volledig onzichtbaar en zal het gehele ruit verwarmen.

Hoe herken je een auto met voorruitverwarming?

Er zijn twee manieren om een auto met voorruitverwarming te herkennen. De eerste manier is eenvoudig want iedere auto met voorruitverwarming is voorzien van een knop in het middenconsole waarmee je deze toepassing kunt aan- en uitzetten. Daarnaast is het een truc om een wit papiertje achter de voorruit te houden. Door de schittering hiervan zie je allemaal kleine verticale draadjes door je voorruit lopen.

Waarom kiezen voor verwarming voor de voorruit?

Het antwoord op de vraag waarom het zeker niet gek is om te kiezen voor verwarming voor de voorruit hebben we hierboven al gegeven. Als je geen zin hebt om je voorruit ijsvrij te maken op een koude winterdag en jezelf geen tijd gunt om te wachten tot het condens van de voorruit is, is voorruitverwarming bij je nieuwe auto zeker wel een overweging waard. De boetes voor het rijden met het rijden met autoruiten die niet (volledig) ijsvrij zijn gemaakt, is meer dan €200 euro. De reden hiervoor is eenvoudig: het rijden terwijl je niet volledig zicht hebt, is een gevaarlijke keuze.

Een andere reden om te kiezen voor verwarming voor de voorruit is dat deze zilverlaag tot 60 procent zon warmte tegenhoudt. Dit betekent praktisch dat je voorruitverwarming ook als hitteschild dient. Je auto blijft hiermee relatief koel ook als deze de hele dag in de brandende zon staat.

Voor de volledigheid is het wel goed te benoemen dat voorruitverwarming een duurdere optie is in vergelijking met de “gewone” autoruiten. Dit merk je als je de auto koopt maar ook als je genoodzaakt bent om de voorruit die voorzien is van verwarming te vervangen als er een barst of ster in is gekomen. Als je een nieuwe auto gaat kopen, zal deze voorziening in de meeste gevallen dan ook als extra optie worden aangeboden. Ander moderne “verwarmingsopties” zijn parkeerverwarming, dus een voorverwarmde auto zodat de motor en het interieur automatisch al warm zijn als je instapt en ruitenwisserverwarming.