Fietsendragers
Welke fietsendrager past bij jouw autovakantie en fietsen?
Wie graag de fietsen meeneemt op autovakantie en ruimte wil overhouden in de kofferbak, ontkomt niet aan een fietsendrager. De mogelijkheden hiervoor lopen nogal uiteen. Zo zijn er verschillende soorten dragers die allemaal anders gmonteerd worden. Daarnaast hangt het type drager af van de fiets die erop vervoerd wordt. Ontdek hier welke drager bij jouw wensen en fietsen past.

Welk type fietsendrager past bij mij?
Welk type fietsendrager je kiest, is onder andere afhankelijk van het soort fietsen dat je gaat vervoeren. Daarnaast hangt het af van het type auto dat je hebt en wat je verder wilt meenemen op je reis. Stel jezelf in ieder geval de volgende vragen:
- Wat voor fietsen ga ik vervoeren? Vervoer je 2 of 3 lichte (sport- of kinder-)fietsen, dan volstaan dakdragers. Bij zware fietsen, zoals e-bikes, heb je geen andere keuze dan een trekhaakdrager.
- Wat past er op mijn auto? Het is ook maar net afhankelijk van wat er op je auto past. Heel flauw: op een cabriolet passen geen dakdragers en een auto zonder trekhaak kan geen trekhaakdrager hebben. Wil je een achterklepdrager, dan moet je achterklep hier uiteraard geschikt voor zijn. Check bij een fietsendrager dus altijd of deze op jouw specifieke auto past.
- Wat neem ik verder mee? Als de trekhaak gebruikt wordt voor een caravan of andere aanhanger, is een trekhaakdrager geen optie. Als je makkelijk bij de lading achterin moet kunnen, vallen trekhaakdragers en de meeste achterklepdragers eveneens af.
Verschillende typen fietsendragers
Bovenstaande vragen kun je wellicht (nog) niet allemaal uit het blote hoofd beantwoorden. Hieronder belichten we daarom de 3 verschillende typen fietsendragers en hun voor- en nadelen. Ontdek welke fietsendrager voor jou de beste oplossing biedt.

Trekhaakdrager: als enige geschikt voor e-bikes
Over het algemeen is een fietsendrager die op de trekhaak wordt gemonteerd (de zogenaamde trekhaakdrager) de beste keuze. Uiteraard moet je auto hiervoor voorzien zijn van een trekhaak en moet je deze vrij hebben – dus niet ook een caravan of andere aanhanger meenemen. In de regel kunnen trekhaakdragers meer gewicht dragen dan andere fietsendragers. Let daarbij wel op dat de trekhaak zelf dit draaggewicht (ook wel: kogeldruk) moet kunnen hebben. Zeker bij zware e-bikes is het van belang dat je dit van tevoren goed uitzoekt.
Pluspunten:
- De enige fietsendrager die geschikt is voor e-bikes.
- Kan het meeste gewicht hebben van alle fietsendragers.
- Fietsen zijn eenvoudig op de drager te zetten.
Minpunten:
- Trekhaakdragers zijn relatief prijzig.
- Het zicht naar achteren wordt belemmerd.
- Je hebt een witte kentekenplaat nodig.
Let op: Controleer of je trekhaak de juiste hardheid heeft om een fietsendrager op te bevestigen. Staat de code GGG40 op de trekhaak? Dan mag je er geen fietsendrager op bevestigen. Zie je de code GGG52 op de trekhaakkogel staan? Dan is de trekhaak wel geschikt.

Achterklepdrager: slim als je geen trekhaak hebt
Als je geen trekhaak hebt (of de trekhaak voor iets anders moet gebruiken) biedt een achterklepdrager uitkomst. Deze bevestig je aan de achterklep. Hij kost een stuk minder dan een trekhaakdrager. Daar staat echter tegenover dat een achterklepdrager een stuk minder gewicht kan dragen – de e-bike moet bijvoorbeeld thuis blijven. Er zijn zelfs achterklepdragers waarbij je gewoon de achterklep open en dicht kunt doen. Wel zo fijn als je even snel ergens bij wilt kunnen. Ook bij dit type fietsendrager geldt: doe goed onderzoek naar de bevestiging en de compatibiliteit met zowel je auto als de fietsen die erop moeten.
Pluspunten:
- Goedkoper dan een trekhaakdrager.
- Geen witte kentekenplaat nodig.
- Vaak kan de achterklep nog gewoon open.
Minpunten:
- Niet geschikt voor zware fietsen en soms niet voor damesfietsen.
- Het geheel is minder stevig dan bij een trekhaakdrager.
- Het zicht naar achteren wordt flink belemmerd.

Dakdrager: voor lichte (sport)fietsen
Wie graag wielrennen volgt, herkent ze van tv: de dakdragers voor fietsen. Toevallig zijn het ook juist dit soort lichte fietsen, zoals racefietsen, waarvoor de dakdrager bij uitstek geschikt is. Er passen er maximaal 3 op het dak. Zijn de fietsen zwaarder, dan is een dakdrager geen optie. Bovendien zou het een flinke toer worden om de fietsen op en van het dak te tillen. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je extra wind vangt en dus meer brandstof verbruikt. Let ook op met tunnels en parkeergarages, want je auto wordt er een stuk hoger van.
Pluspunten:
- Betaalbaar alternatief voor de trekhaakdrager.
- Geen belemmering voor de achterklep of caravan.
- Vrij zicht naar achteren.
Minpunten:
- Beperkt draaggewicht.
- Extra hoogte en luchtweerstand (en dus verbruik).
- Goed oppassen voor schade bij montage en bevestiging van de fietsen.
Regelgeving rondom fietsendragers
Bij het gebruik van een fietsendrager moet je je aan enkele aanvullende verkeersregels houden. Die verschillen per land. Hieronder behandelen we de regels in Nederland en in de populairste en omliggende landen.

In Nederland
- De belangrijkste regels waar je met een fietsendrager in Nederland rekening mee moet houden, zijn:
- De fietsen op de fietsendrager mogen aan de zijkanten van de auto niet meer dan 20 centimeter uitsteken.
- Naar achteren mag de fietsendrager inclusief fietsen maximaal 100 centimeter uitsteken.
- Zowel de fietsendrager als de daarop bevestigde fietsen mogen geen scherpe uitstekende delen hebben.
- Je mag niet meer fietsen op de drager bevestigen dan het voorgeschreven maximum.
- Voor de trekhaak van een auto geldt een maximale kogeldruk, ofwel een maximaal gewicht dat mag rusten op de trekhaak. Het totale gewicht van de trekhaakdrager en de daarop bevestigde fietsen mag niet hoger zijn dan dit maximum.
- Belemmert de fietsendrager het zicht op de kentekenplaat? Dan moet er een witte kentekenplaat op de verlichtingsbalk van de drager bevestigd zijn.
- Als de fietsendrager de achterlichten van de auto (deels) belemmert, moet deze van voldoende verlichting voorzien zijn, waaronder een mistachterlicht en achteruitrijlicht.
- Een markeringsbord en NL-sticker zijn niet verplicht.
Lees per land de regels die afwijken van de Nederlandse regels
Veilig en zorgeloos de fietsendrager gebruiken
Uiteraard is het voor een veilige en zorgeloze reis belangrijk dat je de gebruiksaanwijzing en montage-instructies goed volgt. Maar daarmee heb je nog niet op alles gelet. Lees daarom hieronder nog onze tips en aandachtspunten voor een goede reis.
Past het type fietsendrager?
Uiteraard past een trekhaakdrager niet als je geen trekhaak hebt en heb je voor een dakdrager een vast dak nodig, maar ook daarbinnen zijn er allerlei variaties. Koop dus niet zomaar een fietsendrager die wordt aangeprezen. Kijk goed of de drager past op jouw auto.
Trekhaakdrager: let op kogeldruk en -type
Als je een trekhaak hebt, betekent dat niet automatisch dat je een trekhaakdrager kunt monteren. Alleen op een trekhaak met de code GGG52 mag je een fietsendrager monteren. Als er GGG40 op staat, mag dit niet. Bovendien mag je de voorgeschreven maximale kogeldruk niet overschrijden. Deze vind je in het instructieboekje van je auto. Mag de kogeldruk maximaal 75 kilogram zijn? Dan mag de trekhaakdrager – inclusief belading! – niet meer dan 75 kilogram wegen.
Verzekeringen
Fietsen die je op de fietsendrager vervoert, zijn niet automatisch meeverzekerd in je autoverzekering. Hiervoor moet je een aparte fietsverzekering afsluiten. Of de fietsendrager zelf verzekerd is, hangt af van de verzekeraar. Sommige polissen dekken deze als accessoire van de auto, andere dekken deze alleen via een aparte accessoiredekking. Een telefoontje naar je verzekeraar geeft duidelijkheid. Let op: houd je aan de voorschriften (zoals gebruik van sloten en maximale kogeldruk), want anders heb je kans dat de verzekering bij een ongeval of calamiteit niet uitkeert.
Goed vastzetten
Volg bij het monteren van de fietsendrager de instructies nauwlettend en neem er je tijd voor. Reken erop, dat je minimaal een kwartier nodig hebt om de drager goed vast te zetten. Enkele zaken om rekening mee te houden:
- Een trekhaakdrager vastmaken aan de kogel vergt wat kracht en dat moet ook. Gaat de bevestiging (te) makkelijk, dan zit de drager te los.
- Controleer altijd of de fietsendrager goed vastzit door te proberen deze te bewegen.
- Plaats de zwaarste fiets altijd (afhankelijk van het type drager) het dichtst bij de trekhaak, op het midden van het dak of tegen de achterklep.
- Zet alle veiligheidsonderdelen met een slot vast.
- Zet fietsen er kruislings op, dus om en om in tegengestelde richting, om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen.
- Gebruik indien nodig spanbanden om de fietsen steviger vast te zetten en sloten om te zorgen dat niemand de fietsen meeneemt.
Gebruik sloten
Je zal niet de eerste zijn die na een lekkere lunch terugkomt bij een lege fietsendrager. Zet de fietsen daarom altijd met een slot vast aan de drager. Zo voorkom je dat iemand eenvoudig de fietsen van de drager tilt. Er zijn speciale fietsdragersloten, maar je kunt ook een eigen slot gebruiken. Let wel op dat een (ketting)slot niet onderweg te veel gaat zwaaien en daardoor je auto, fiets of drager beschadigt.