















































Austin Mini 1000 E Magic Special Custom Made UNIEK!
198839.000 km
Liefhebber van Britse klassieke wagens smullen van een tweedehands Austin. Tussen 1906 en 1987 is het bedrijf goed voor het ontwerp en de productie van 23 verschillende modellen auto's. Dankzij liefhebbers van het merk is er een klein aanbod tweedehands Austins beschikbaar voor de occasionmarkt. Het bedrijf is in 1905 opgericht door Herbert Austin, maar al in 1895 bouwde de Brit zijn eerste model. Dat was de Wolseley, een soort motorische driewielige fiets. Het bedrijf groeide snel en was in 1914 goed voor duizend auto's per jaar, gebouwd door tweeduizend werknemers. Het beroemde model Austin Seven is gebouwd tussen 1922 en 1939. Dit model is soms nog als Austin occasion verkrijgbaar. In 1952 verkreeg Austin het automerk Healey. De beroemde Austin Healey is vanaf 1952 het eerste model dat in een massaproductie van honderd auto's per week is gebouwd. Austin occasions van dit model zijn zeker nog verkrijgbaar. Na een fusie in 1968 met British Leylands en een naamwijziging tot Rover in 1986 liep de laatste Austin in 1987 van de band. Geen van de modellen wordt nog gemaakt en veel tweedehands Austins zijn eigendom van verzamelaars.
Wil je de bekendste Austin occasion kopen, dan kom je snel uit bij de iconische Austin Mini. De Mini is ontwikkeld door BMC, een samenwerking tussen Auston en Morris. Het eerste model verscheen in 1959 onder de naam Austin Seven. Wil je deze Austin tweedehands kopen, dan krijg je een auto die al de kenmerkende hoekige vorm heeft gekregen en is voorzien van een 850 cc motor. Morris verkocht het model onder de naam Morris Mini Minor. Het model groeide uit tot een van de beroemdste naoorlogse auto's. Gezien de geringe omvang van de auto is het haast niet voor te stellen dat ontwerper Alec Issigonis de opdracht kreeg om een auto te ontwerpen met een lengte van drie meter die geschikt is voor vier personen en bagage. Dat lukte uiteindelijk door de motor dwars voor in de auto te plaatsen en de versnellingsbak onder de motor te monteren. BMC hoopte duizend exemplaren te verkopen, maar dat zijn er in totaal ruim 150.000 geworden. Dat was tevens het startsein voor het succes van de Mini, dat tot nu toe nog steeds gaande is.
Austin occasions zijn zeker nog verkrijgbaar en vooral de tweedehands Austin Mini en Austin Healey kom je nog regelmatig tegen. Bij dit soort klassieke auto's draait alles om de conditie van de auto en de vraag of de auto nog in originele staat is. De Austin prijzen voor een model in optimale staat kunnen hierdoor oplopen, maar dan ben je wel in het bezit van een puik stukje autogeschiedenis. Omdat veel exemplaren goed onderhouden worden door verzamelaars en Austin enthousiastelingen is een prima Austin tweedehands zeker binnen handbereik. Speciale clubs van en voor Austin liefhebbers kunnen geïnteresseerden helpen bij de aanschaf van een tweedehands Austin. Reserveonderdelen zijn prima verkrijgbaar in originele of nagebouwde staat.