Cabriolet occasions

Zodra de zon begint te schijnen en je de lentekriebels voelt, wordt ook de aanschaf van een (tweedehands) cabriolet steeds interessanter. Wat is er lekkerder dan met je hoofd in de open lucht door het verkeer laveren? Op AutoTrack vind je cabriolet occasions in elke prijsklasse, van minder dan € 1.000 tot over een miljoen. Wil je in alle rust met 4 personen in de zon over de boulevard cruisen, of lekker de wind door je haren voelen terwijl je sportief de ene na de andere bocht aanvalt? Ontdek onze cabriolet occasions en lees meer.

Jouw zoekopdracht

Cabriolet
5.431 resultaten

Sorteer:

Resultaten per pagina

Ben je een foutieve of misleidende advertentie tegengekomen? Laat het ons direct weten. Wij zullen actie ondernemen om deze te corrigeren.

Wat is een cabriolet?

De cabriolet (ook wel: cabrio) is er al sinds de eerste auto. Het is een auto waarvan het dak open kan. Dit kan gebeuren ofwel door het dak weg te klappen (of vouwen), of door het dak te verwijderen. In sommige gevallen blijven delen van de constructie, zoals raamstijlen, staan. In andere gevallen kun je een geheel open ruimte creëren achter de voorruit. Er zijn zelfs enkele cabrio’s zonder voorruit waarbij je helemaal in de wind zit. Dit zijn de belangrijkste verschillende soorten cabrio’s:

  • Softtop: De bekendste is de softtop cabriolet, te herkennen aan zijn stoffen kap. Deze zachte stoffen kap kun je opvouwen om zo de zon naar binnen te laten.
  • Hardtop-cabriolet / coupé-cabrio: Enige tijd werden er cabrio’s met een hard vouw- of klapdak gemaakt. Dit bood het beste van 2 werelden: open had je een cabriolet, gesloten had je een auto die voelde alsof er een vast dak op zat. Het hoge gewicht van dit type cabrio heeft hem uiteindelijk de das omgedaan.
  • Roadster / spider / spyder: Biedt de open auto plaats aan 2 personen en heeft hij een sportieve inborst, dan spreken we over het algemeen van een roadster. Andere merken, zoals Alfa Romeo en Maserati, spreken ook wel van een Spider of Spyder.
  • Targa: Het kan ook zijn dat alleen het horizontale deel van het dak weggeklapt of verwijderd kan worden en de stijl daarachter – inclusief de achterruit – blijft staan. In dat geval spreken we van een Targa.
  • T-top: De T-top lijkt sterk op de Targa. Het enige verschil is dat het dak uit 2 delen bestaat die rusten op een stijl die in de lengterichting door het midden van het dak loopt. Deze stijl kun je niet verwijderen.
  • Landaulet: Een bijzonder zeldzaam soort cabriolet is de landaulet. Die heeft alleen aan de achterkant een dak dat open kan. Zo zit(ten) de passagier(s) in het zonnetje, terwijl de chauffeur in een afgesloten cabine zit. Staatshoofden, pausen en andere zeer gefortuneerden met chauffeur kiezen soms voor de landaulet.
  • SUV-cabriolet: Een enkel merk waagt zich aan de SUV-cabriolet. Nissan deed het van 2011 tot 2014 met de Murano CrossCabriolet, Land Rover deed het van 2016 tot 2019 met de Range Rover Evoque en Volkswagen doet het sinds 2020 met de T-Roc Cabrio. Het recept is simpel: een dakloze variant van een SUV, zoals andere merken die van lage auto’s aanbieden.
  • 4x4-cabrio: Eerlijk is eerlijk, we zoeken hier een grijs gebied op. Je zou de 4x4-cabrio onder de SUV-cabriolets kunnen scharen. Toch is er een verschil. Zo’n open Jeep Wrangler of Land Rover Defender is meer een terreinwagen dan een verhoogde, luxe cruiser voor de openbare weg. En daarom verdienen deze auto’s en hun ruige soortgenoten een aparte categorie.

Populaire cabriolet occasions

Er staan duizenden tweedehands cabriolets te koop op AutoTrack, dus is het niet zo gek als je niet weet waar je moet beginnen met zoeken. Hieronder hebben we daarom (op alfabetische volgorde) een paar populaire modellen voor je op een rijtje gezet.

  • Alfa Romeo Spider: Italiaans temperament in een open tweezitter, romantischer wordt autorijden niet. De nieuwere Spiders zijn minder puur dan hun voorvaderen, maar een stuk bruikbaarder voor alledag. En een lelijke Spider bestaat niet.
  • BMW 3 Serie / 4 Serie: Zeker als je een hardtop cabriolet zoekt, zijn de laatste BMW 3 Serie Cabrio en eerste BMW 4 Serie Cabrio (2007-2020) goede keuzes. Geen hardtop cabriolet oogt zo slank. Daarbij biedt deze BMW heel veel rijplezier.
  • Mazda MX-5: Deze kleine Japanner was vanaf dag 1 zo geslaagd, dat aan het basisrecept sinds 1989 niet meer is gesleuteld. Hij is niet heel krachtig, maar wel licht en perfect afgesteld. De meest vermakelijke auto waar je ooit in kunt rijden – zeker in zijn prijsklasse.
  • MINI Cabrio: Toen begin deze eeuw MINI een nieuw leven werd ingeblazen, kwam er al snel een cabriolet. Die maakte het aaibare autootje zo mogelijk nog leuker. Je kunt er bovendien behoorlijk stevig mee sturen.
  • Volkswagen Golf: Met enige tussenpozen heeft Volkswagen van 1979 tot 2016 een Golf Cabriolet in de showroom gehad. Tussendoor was er ook nog een Eos met een hard dak mét geïntegreerd schuifdak – een unicum! Tegenwoordig ben je bij Volkswagen aangewezen op de open T-Roc Cabrio als je een nieuwe cabriolet zoekt.

Tweedehands cabriolet kopen: hierop letten

Net als bij elke andere auto, let je bij een tweedehands cabriolet op de staat van de techniek en het onderhoud. Het is bovendien aan te raden om de specifieke aandachtspunten van het model dat je op het oog hebt na te lopen. Bij een cabrio let je daarnaast op de zwakke plek van deze auto’s: het dak. Kijk hierbij vooral naar het volgende:

  • Conditie: Uiteraard mogen er geen scheuren in een stoffen dak zitten, dus dat is het eerste om op te letten. Ook rekken stoffen daken uit met de jaren en het openen en sluiten. Je ziet dat de delen tussen het geraamte wat meer gaan hangen. Als dit een beetje gebeurt, is dat niet erg. Op den duur moet elk dak overigens een keer vervangen worden en dat is zelden goedkoop, dus een zo min mogelijk hangend dak is wel zo fijn.
  • Lekkages: Bijna elke cabrio lekt wel een druppeltje als je er een (hogedruk)spuit op zet, maar dit mag niet te veel zijn. Komt het echt met straaltjes het interieur in, dan heb je een probleem met de afdichting. Als je geluk hebt, is het een loszittend rubber dat je eenvoudig vastzet. Heb je enorme pech, dan moet het hele dak vervangen worden. Kijk dus of het dak lekt en zo ja, of de oorzaak niet te duur is om te verhelpen.
  • Mechanisme: Een dak dat wegvouwt of -klapt, moet dat soepel doen, zonder dat je te veel kracht moet zetten. Is het een elektrisch dak? Dan moet het proces in 1 keer zonder haperen gebeuren. Het vervangen van dit mechanisme is vaak prijzig.