Corvette occasions

Weinig auto’s uit de geschiedenis zijn zo iconisch als de Amerikaanse Corvette. Occasions van dit merk zijn zeker niet talrijk, maar wie goed zoekt, vindt diverse modellen uit allerlei bouwjaren. Staat jouw exemplaar er toch niet tussen? Kijk dan vooral ook even bij de Chevrolet Corvette occasions. De benamingen met en zonder merknaam Chevrolet zijn namelijk veelvuldig door elkaar gebruikt, waardoor je dezelfde auto’s onder beide namen kunt terugvinden. Corvette-modellen hebben altijd een carrosserie van lichtgewicht composietmaterialen en (op de allereerste na) een dikke, bulderende V8-motor. Ontdek hier meer en bekijk de diverse Corvette occasions.

15 resultaten

Sorteer:

Resultaten per pagina

Ben je een foutieve of misleidende advertentie tegengekomen? Laat het ons direct weten. Wij zullen actie ondernemen om deze te corrigeren.

Welke Corvette-modellen zijn er?

Je vindt een tweedehands Corvette uit vele verschillende decennia: sinds 1953 was alleen 1983 een Corvette-loos jaar. Iedere generatie is te herkennen aan een C met daarachter het cijfer dat gelijk staat aan zijn plaats in de reeks. Dit zijn de generaties met opvallende kenmerken en modellen per generatie:

  • C1 (1953-1962): In de zomer van 1953 kwamen de allereerste Corvettes de fabriek uitrollen. Deze modellen waren allemaal cabriolets met 2 zitplaatsen. Door de jaren heen kreeg de auto diverse uiterlijke en motorische aanpassingen, waarbij de motorvermogens elke keer opliepen. Bij de laatste update in 1961 kreeg de auto 4 ronde achterlichten – een designelement dat nog bij veel generaties de achterkant zal typeren.
  • C2 (1963-1967): Bij de tweede generatie Corvette-modellen begin je een silhouet te herkennen dat in zekere zin door de volgende generaties heen zou evolueren. De koplampen klappen open uit de lange, scherpe en lage voorkant en de achterkant lijkt sterk op die van de laatste C1, met 4 ronde achterlichten. Ook doet de dichte coupé zijn intrede. In de korte periode dat hij in productie is, wordt dit model enkele keren herzien en verbeterd. De Corvette C2 occasions uit 1967 met ‘L88’-motor behoren nog steeds tot de meest gewilde modellen uit de geschiedenis van deze auto.
  • C3 (1968-1982): Het uiterlijk van de C3-generatie borduurt voort op dat van zijn voorganger. Met een meer welvende en nog meer langgerekte neus en diverse rondingen is het design zo mogelijk nog meer uitgesproken. Deze generatie blijft het langst in productie; van augustus 1967 tot oktober 1982. Opnieuw is hij er met hard en zacht dak, waarbij de coupé verwijderbare dakdelen heeft (Targa-top). Door de jaren heen is hij er met 21 verschillende motoren, waarvan de krachtigste een dikke 460 pk heeft.
  • C4 (1984-1996): Met de C4-generatie wordt de Corvette gladder, maar het silhouet blijft min of meer hetzelfde. Ook zien we nog steeds de 4 achterlichten. De coupé heeft opnieuw verwijderbare dakdelen en de cabriolet blijft gehandhaafd. Speciale uitvoeringen zijn onder andere de ZR1, diverse Pace Cars, Anniversary-modellen, de Grand Sport en de B2K Callaway Twin-Turbo.
  • C5 (1997-2004): De Corvette C5 is opnieuw een duidelijke evolutie van de C4, met meer welvingen en ovalere achterlichten. Naast de cabriolet en de coupé met verwijderbare dakdelen, komt er een coupé met een vast dak en steil aflopende achterruit. De Z06, een speciale uitvoering met extra power, wordt uitsluitend als coupé met vast dak geleverd, omdat deze stijvere constructie voor betere rijeigenschappen zorgt. De C5 50th Anniversary Edition met zijn donkerrode lak en champagnekleurige velgen is even mooi als bijzonder. Dit was niet alleen de laatste Corvette, maar zelfs de laatste productieauto ooit met klapkoplampen.
  • C6 (2005-2013): Ondanks bijzonder veel gelijkenissen met zijn voorganger, kun je de C6 Corvette-modellen direct onderscheiden van hun voorgangers. De klapkoplampen mogen vanwege de veiligheid niet meer, dus zitten er gefixeerde transparante exemplaren in de neus. Wel zien we nog 4 achterlichten en hetzelfde silhouet. Er komen weer een coupé met uitneembare dakdelen, een cabriolet en een coupé met vast dak. Laatstgenoemde is voorbehouden aan de krachtigere Z06 en krankzinnig snelle ZR1 met maar liefst 638 pk. Slechts een handvol super- en hypercars die een veelvoud van de ZR1 kostten, wist destijds de auto voor te blijven.
  • C7 (2014-2019): Na de klapkoplampen verdwijnt er bij de C7-modellen nog een herkenbaar element uit het design van de Corvette: de ronde/ovale achterlichten. Over het geheel oogt de C7 agressiever en scherper dan zijn voorgangers. De coupé met vast dak wordt uitgezwaaid, alleen een Targa-top en cabriolet zijn leverbaar. Opnieuw komen er een Z06 en een ZR1 met krankzinnige motorvermogens. Automobile roept de auto uit tot Automobile of the Year 2014, het prestigieuze Road & Track kroont de Corvette C7 tot Performance Car of the Year 2013.
  • C8 (2020-nu): Met de Corvette C8 gooit het merk opnieuw het roer helemaal om. Voor het eerst ligt de motor niet voor, maar achter de inzittenden (middenmotor). Deze architectuur staat toe dat de auto beter met hogere motorvermogens kan omspringen en verbetert de wegligging. Voor het uiterlijk betekent deze omschakeling dat de iconische lange neus drastisch is ingekort. Deze C8 heeft dan ook weinig weg van zijn voorgangers, maar rijdt beter dan ooit. Naast de opnieuw duizelingwekkend sterke Z06 en ZR1 (met meer dan 1.000 pk!) komt er zelfs een verstandige hybride: de E-Ray.

Met Corvette elektrisch rijden

Wie met een Corvette elektrisch wil rijden, moet een E-Ray zoeken uit de laatste generatie. Deze hybride uitvoering kan bij snelheden tot ongeveer 70 km/h afstanden van 6,5 tot 8 kilometer volledig elektrisch rijden. Geen baanbrekende afstanden, maar daar is de auto ook niet voor bedoeld. Een volledig elektrisch model is er dus niet, maar er zijn wel hybride Corvette-modellen.