



















Jeep Compass 2.0 Sport, Trekhaak, Airco, Cruise Control
2011169.735 km
Oude Jeep occasions waren traditioneel perfect voor wie houdt van Amerikaans comfort en bijzonder goede terreincapaciteiten. Sinds de jaren tien ziet het merk echter in dat ook buiten de VS een markt ligt, maar dat die net andere behoeften heeft. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van Jeep-modellen met kleinere afmetingen en zuinigere motoren. Je vindt ze tussen ons ruime aanbod van Jeep occasions.
Wie een nieuwe Jeep koopt, krijgt een deels elektrische aandrijving. Alle nieuwe Jeep-modellen die in Europa worden verkocht, hebben namelijk hybride aandrijving. Ondanks de stap om alle volledig op benzine rijdende nieuwe modellen uit de Europese showrooms te halen, is nog geen enkele Jeep volledig elektrisch. Er liggen wel plannen voor een elektrisch model. Je zult het dus voorlopig met hybride Jeep occasions moeten doen.
Kijken we naar het aanbod van recente Jeep-modellen, dan zien we twee meer op de Europeaan geënte modellen, een ‘full-size’ SUV en een klassieker.
De kleinste SUV van het merk luistert naar de naam Jeep Renegade. Deze compacte Amerikaan staat bol van de leuke details, zoals een handgreep in het dashboard en de apart vormgegeven achterlichten. Zijn zuinige motoren maken hem geschikt voor Nederlands gebruik.
Met de Jeep Compass haal je eveneens een auto in huis die bol staat van de Amerikaanse charme, maar onderhuids alles in huis heeft voor praktisch dagelijks gebruik. Als hybride is hij zowel economisch als krachtig.
Wie geen concessies op het gebied van comfort en ruimte wil doen, kiest voor de Jeep Grand Cherokee. Deze enorme SUV is niet alleen een luxepaardje; hij staat ook zijn mannetje in het terrein. Zeker als occasion bieden er weinig auto’s zo’n sterke combinatie van kwaliteiten.
De Jeep Wrangler is een doorontwikkeling van een terreinwagen die zijn oorsprong vindt in de Tweede Wereldoorlog en waarvan het design weinig is veranderd. Onder de naam Wrangler bestaat hij echter ‘pas’ sinds 1987. Zeker onder Amerikanen geniet de auto eenzelfde klassiekerstatus als de oude Mini, Citroën 2CV (Lelijke Eend) en eerste Fiat 500 bij ons.
Mocht je bovenstaande Wrangler liever als pick-up (met open laadbak) hebben, kijk dan eens naar de Jeep Gladiator. Officieel is deze auto nooit in Nederland geleverd, dus de exemplaren die je vindt, zijn via zogeheten ‘grijze’ import naar ons land gekomen.
Naast bovenstaande occasions zijn er nog enkele andere tweedehands Jeep-modellen die interessant zijn om naar te kijken.
Met de Jeep Cherokee bracht het merk een auto met (letterlijk) meerdere gezichten. De klassieke, hoekige Cherokee met vierkante koplampen is nog steeds heel herkenbaar. Van 2001 tot en met 2011 was de auto wat anoniemer, hoewel je er wel Jeep in herkende. In 2014 gooiden de Amerikanen het roer radicaal om, wat een behoorlijk controversiële auto opleverde. Gedurfd was het zeker. Je ziet het ook aan de prijzen: vooral de oudere, hoekige modellen blijken waardevast. De rest is echter als zeer scherp geprijsde, luxe occasion te vinden!
De Jeep Commander is nog groter dan de Grand Cherokee. Je kunt met zijn zevenen genieten van het luxe en comfortabele interieur. Er staan nooit veel occasions van dit type te koop, maar degene die je vindt, zijn scherp geprijsd.
Zoek je naar de Jeep Wagoneer, dan kom je vooral occasions uit de tachtiger jaren tegen. Toch is dit een naam om in de gaten te houden. Jeep heeft de naam namelijk onlangs opnieuw geïntroduceerd. En hoewel de auto niet via de officiële weg naar Nederland komt, worden er hier en daar op kleine schaal van deze Jeep occasions geïmporteerd. Goedkoop zijn ze niet, maar dan heb je ook een luxueuze mastodont die (in Europa) zijn gelijke niet kent.