

































Lada Niva 1.7i 4x4 **85.000 org.km.**Dec. 2012**
201285.671 km
Lada is een Russisch automerk dat in 1965 is opgericht in een samenwerking van Fiat en het Russische Ministerie van Buitenlandse Handel. De productiehallen staan in Toljatti, waar met 180.000 werknemers de grootste autofabriek van de wereld is gevestigd. Lada staat in het thuisland vooral bekend onder de naam Zjigoeli. Voor de export is de naam Lada in gebruik. In Rusland is de Lada populair en goed voor ongeveer 20 procent van het nationale wagenpark. In Nederland is een tweedehands Lada veel lastiger te vinden en komen de best verkochte modellen uit de jaren 80. Een Lada occasion heeft een reputatie van een grof gebouwde, weinig fijnzinnige auto, met een gebrek aan comfort. In veel gevallen is dat zeker het geval. Dat komt voornamelijk door de doelgroep van Lada, de Russische gewone man die een auto zoekt waarmee je zonder problemen over slecht wegdek kan rijden, die over een motor beschikt die niet bevriest tijdens de koude winters en zeer betrouwbaar is, waardoor je niet snel in het weidse landschap stil komt te staan. Allemaal zaken die bij een Lada occasion prima op orde zijn. De eerste twee modellen, een sedan (VAZ 2101) en stationcar (VAZ 2102), zijn gebouwd op het platform van een Fiat 124, maar dan met een extra verharde body, aluminium remmen en een verhoogde rijhoogte.
In de jaren 80 ontwierp Lada enkele nieuwe modellen die ook in ons land redelijk verkochten. Hoewel nog steeds hoekig van uiterlijk was er zeker een markt voor een no-nonsense auto met een absolute bodemprijs. De Lada 2100-serie is met 38.157 exemplaren de best verkochte Lada. Ook de Lada 1200-serie met 22.485 en de Lada Samara met 19.057 exemplaren verkochten zeer behoorlijk. Een opvallende auto is de Lada Niva, die vanaf 1978 verkrijgbaar is. Dit is een Spartaans uitgevoerde terreinauto met vierwielaandrijving en een krachtige 1.7 liter benzinemotor. Het laatste officieel geïmporteerde model is de Lada Kalina in 2011. Door de hoge uitstoot aan CO2 kreeg het merk te maken met hoge CO2-heffingen. Hierdoor werden zelfs de goedkope modellen te duur om nog in Nederland te verkopen. Een Lada occasion met een bouwjaar vanaf 2012 is dan ook geïmporteerd buiten de officiële kanalen.
Wil je een Lada kopen, dan is er een beperkt aanbod van verschillende modellen. Het was ooit een auto die bekend stond als stevig, pretentieloos maar betrouwbaar, en dat is zelfs bij oude occasions nog het geval. Hierbij moet je wel het hoge gewicht, dus hoge wegenbelasting en onzuinige motoren voor lief nemen. Ook de veiligheidsvoorzieningen zijn minimaal aanwezig. Met een tweedehands Lada krijg je een auto die nog jarenlang trouwe dienst kan doen en zo nodig eenvoudig en vrij goedkoop is te repareren. Een prima auto voor mensen die niets geven om status en uitstraling, of voor mensen die juist dit Russische merk op de Nederlandse wegen rijdend willen houden. De prijs van Lada occasions ligt afhankelijk van de leeftijd en het model in 2021 tussen de € 1.200 en € 7.000. Concurrenten voor een tweedehands Lada komen ook uit het Oostblok, zoals de Tsjechische Dacia 1300 of de Joegoslavische Zastava.