






































Lexus LS 600h V8 GERESERVEERD HYBRID ! '08, €13.500,=!!, YOUNGTIMER !!
2008280.334 km
Lexus is in Nederland een klein merk en dat is eigenlijk onterecht. Auto’s van Lexus staan namelijk – ook als occasions – bekend om hun hoogwaardige kwaliteit, luxe uitrusting en betrouwbaarheid. De Japanners voeren vrijwel elk betrouwbaarheidsonderzoek aan. Een goed onderhouden exemplaar krijg je dan ook bijna niet kapot. In Nederland zijn we echter gewend aan (met name) de grote Duitse merken, zoals BMW en Mercedes-Benz, in het luxesegment, en mag Lexus nauwelijks meedoen. Dat heeft ook weer een voordeel: je kunt occasions van dit merk voor relatief aantrekkelijke bedragen vinden.
Wie op dit moment zijn Lexus elektrisch aangedreven wil hebben, moet het van de Lexus UX 300e (niet te verwarren met de hybride UX 250h) hebben. Dit is de kleinste SUV op de prijslijst van het Japanse merk. Wil je deels elektrisch, dus hybride, rijden? Dan is de keuze een stuk ruimer. Van vrijwel alle onderstaande recente Lexus-modellen is een hybride variant. Overigens komt er verandering in het elektrische aanbod in de vorm van de Lexus RZ 450e. Deze SUV is op komst en is, in tegenstelling tot de UX 300e, in de basis ontworpen als elektrische auto.
In Nederland is het aanbod aan Lexus-modellen kleiner dan in sommige andere landen. Zo missen de twee grootste SUV’s, De Lexus LX en GX, in de Nederlandse showrooms. Door de import van occasions duikt er soms eentje op tussen het aanbod van AutoTrack. Als we kijken naar het aanbod dat hier ook nieuw verkocht wordt, dan heb je keuze uit de volgende Lexus occasions:
De Lexus ES wordt pas sinds 2018 officieel verkocht in Europa en wordt in Nederland alleen gebouwd als hybride sedan. Hij heeft een flink formaat en concurreert met auto’s als de BMW 5 Serie en Audi A6.
Als nog grotere, nog luxere sedan is er daarnaast de Lexus LS. In tegenstelling tot de ES, kent de LS een lange geschiedenis in Nederland. Eind jaren tachtig was dit namelijk het allereerste model van het Japanse luxemerk – wereldwijd en in ons land. Een echte bestseller is het hier nooit geworden en dat is jammer, want het is een buitengewoon fijne en betrouwbare auto.
In het segment van de sportievere coupés moet de Lexus RC furore maken. Dat lukt in Nederland maar amper. Wie er één koopt, onderscheidt zich dus van de rest van het land. En dat met een auto die minder kans op pech heeft dan die van de concurrenten.
Kijken we naar het segment van de grotere, comfortabele sportcoupés – de zogeheten GT’s – dan vinden we daar de Lexus LC. De kans dat je deze bijzondere verschijning tegenkomt is helemaal klein. En dat is wederom jammer, want kwalitatief is het een sublieme auto.
Waar blijven de SUV’s? Nou, hier. De kleinste is de Lexus UX. Deze is, zoals je al las, als hybride en elektrische auto verkrijgbaar.
Kijken we naar een iets grotere SUV, dan staat bij de Japanners de Lexus NX in de prijslijsten. Afhankelijk van de leeftijd, vind je hem met verschillende hybride aandrijflijnen.
De grootste en tevens langstlopende SUV van het merk is de Lexus RX. Als je goed zoekt, vind je nog modellen van eind vorige eeuw. Het eerste model met hybridetechniek stamt uit 2005. Wil je een exemplaar met de kenmerkende, scherpe lijnen van het huidige design, dan moet je het minimale bouwjaar in de zoekfilters op 2015 zetten.
Bij het kopen van een tweedehands Lexus is de uitstekende kwaliteit en betrouwbaarheid uiteraard een fijne opsteker. Die betrouwbaarheid maakt dat ook occasions van dit merk nog lang meegaan. Voorwaarde hiervoor is echter wel, dat de auto netjes behandeld en tijdig onderhouden is. Kijk dus in de historie van de auto of al het onderhoud is gepleegd, eventuele schades netjes zijn hersteld en de auto niet als taxi of huurauto is gebruikt. Raadpleeg hiervoor het gratis RDW-Voertuigrapport dat AutoTrack bij veel occasions aanbiedt.