













Tesla Model 3 MiC LFP 62,3kWh
202220.000 km
Wat het Amerikaanse merk Tesla heeft gedaan, is bewonderenswaardig te noemen. Want niet alleen heeft het merk zichzelf in korte tijd tot verkooptopper in autoland weten te maken, ook heeft Tesla de elektrische auto gemeengoed gemaakt. Je ziet de modellen van Tesla in Nederland op elke straathoek en ook de occasions van dit merk vinden steeds meer hun weg naar kopers. Bekijk hier welke modellen van Tesla als occasions te krijgen zijn.
In 2009 presenteerde Tesla met de Model S een volledig elektrische auto die de wereld schokte (leuke woordgrap). Het duurde echter nog tot 2012 voordat deze auto uitkwam. Slechts zeven jaar later, in 2019, voerde Tesla de verkooplijsten in Nederland aan met de Model 3. Als totaal merk versloeg Tesla in september van dat jaar zelfs reuzen als Opel, Volkswagen en Ford! Een ongekende prestatie. Inmiddels is Tesla in Nederland niet meer uit het straatbeeld weg te denken, en zien we overal elektrische auto’s van dit merk.
Wil je een gebruikte Tesla kopen, dan heb je in Nederland tegenwoordig een ruime keus uit occasions in veel verschillende prijsklassen. De volgende modellen van Tesla zijn tweedehands te koop:
Tesla Model 3: Met de Model 3 werd het rijden in een Tesla voor het eerst voor veel leaserijders in Nederland bereikbaar. Dat zie je ook terug aan hoeveel occasions er van deze auto op AutoTrack staan. Door zijn grote actieradius is deze elektrische auto uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik.
Tesla Model Y: Een maatje groter dan de Model 3 is er de Model Y. Deze hatchback is er met dezelfde voordelen als de andere Tesla’s, zoals de mogelijkheid om heel veel taken van de bestuurder over te nemen. Een dutje doen achter het stuur is er helaas nog niet bij, want bij elke functie moet de bestuurder zijn hoofd erbij houden.
Tesla Model S: Het werkelijke avontuur voor Tesla begon met de Model S, een elektrische auto waardoor we de brandstofauto massaal voorgoed zouden vergeten. Zijn nieuwprijs maakte hem echter niet voor iedere Nederlander bereikbaar. Wel zag je veel taxichauffeurs overstappen op modellen van Tesla, waaronder deze S.
Tesla Model X: Net als de rest van autoland, heeft Tesla een SUV in de aanbieding. Hoewel deze Model X meer als een MPV oogt, houdt Tesla vol dat het een SUV is. Zijn vleugeldeuren springen direct in het oog. Ook de Model X heeft echter een nieuwprijs die niet voor ieder Nederlands huishouden te bekostigen is. Als occasions worden deze Tesla’s een stuk bereikbaarder.
Hoewel er minder bewegende delen aan een elektrische auto zitten, moet je ook bij het kopen van een gebruikte Tesla op enkele zaken letten:
Het accupakket zal met de jaren en kilometers minder capaciteit krijgen. Dit capaciteitsverlies bedraagt normaal gesproken ongeveer twee procent in de eerste anderhalf jaar, gevolgd door één procent per jaar, maar dit is afhankelijk van verschillende omstandigheden. Onder andere snelladen kan ervoor zorgen dat het accupakket sneller in capaciteit afneemt. Minder capaciteit betekent minder actieradius. Gelukkig hebben Tesla’s daar meer dan genoeg van als ze uit de fabriek komen rollen, dus zal het rijbereik ook na enkele jaren nog meevallen.
Onderhoud is weliswaar minder omslachtig dan bij een auto op benzine of diesel, maar moet nog steeds plaatsvinden. Kijk dus of de auto netjes zijn ‘beurten’ heeft gehad. De remmen, ruitenwissers en vloeistoffen moeten bijvoorbeeld regelmatig gecheckt en indien nodig tijdig vervangen zijn. Doordat Tesla’s (net als veel andere elektrische auto’s) zo snel accelereren, willen de banden nog wel eens snel slijten. Loop deze dus ook goed na.
De garantie op de auto zelf is bij Tesla vier jaar (tot 80.000 kilometer). De eigenaar die hem nieuw kocht, had de optie om hier vijf jaar tot 100.000 kilometer van te maken. Van deze garantie uitgezonderd (in positieve zin) is het accupakket. Dat valt bij een Tesla Model S of X tot acht jaar of 240.000 kilometer onder fabrieksgarantie en bij de Model 3 en Y tot acht jaar of 192.000 kilometer (160.000 kilometer voor de achterwielaangedreven Model 3). Voorwaarde is wel dat de batterijcapaciteit minimaal zeventig procent bedraagt.