
Mini Countryman R60 review (2010-2017)
Lees ons eerlijke oordeel over deze auto
SUV op MINI-basis
De MINI Countryman uit de R60-generatie is een compacte SUV op basis van de nieuwe MINI. Hij deelt veel uiterlijke kenmerken met zijn kleine broertje, maar dankzij de vijf deuren en ruimte voor vier volwassenen is het tegelijk een compleet andere auto. Opvallend genoeg behoudt de MINI Countryman de eigenschappen die de MINI zo aangenaam maken: hij stuurt lekker, de motor is pittig en hij ziet er uitgesproken uit. De MINI Countryman staat hoger op zijn wielen dan de hatchback en is eveneens te vinden met vierwielaandrijving. Dit maakt van de Countryman een uitstekende gezinswagen.
Pluspunten
Hij biedt de ruimte van een SUV en de looks van een MINI.
Het stuurgedrag is heerlijk en bijna net zo goed als dat van de hatchback.
De ruimte binnenin is meer dan genoeg voor een gemiddeld gezin.
Minpunten
De motoren blinken niet uit in zuinigheid.
Eventuele onderdelen zijn aan de prijzige kant.
In vergelijking met menig concurrent is de auto vrij duur.

Modeleigenschappen MINI Countryman R60 (2010-2017)
Het is even wennen. De MINI staat vooral bekend als een kleine hatchback, die met zijn retro styling een groot publiek voor zich heeft weten te winnen. De MINI Countryman is ontegenzeggelijk een MINI, maar dan behoorlijk uit de kluiten gewassen. Met de hoge zit en de langere wielbasis is het een volwaardige gezinswagen, die genoeg plaats biedt voor vier personen en een aanzienlijke hoeveelheid bagage. Opvallend genoeg is het rijgedrag net zo scherp als in een kleine MINI, wat op z’n minst een prestatie te noemen is.
Motorenaanbod
Je vindt de MINI Countryman uit de R60-generatie in een lange lijst uitvoeringen en met diverse benzine- en dieselmotoren. Deze variëren van instappers die genoeg vermogen bieden om rustig en soepel door het verkeer te manoeuvreren, tot regelrechte bommetjes die zeer sportieve prestaties leveren. Het vlaggenschip is de John Cooper Works (JCW), die genoeg vermogen heeft om armpje te drukken met diverse volwaardige sportwagens. Het verbruik is aan de hoge kant, mede dankzij het gewicht van de Countryman. Dat ligt een slag hoger dan bij de Cooper.

Afmetingen MINI Countryman R60 (2010-2017)
De MINI Countryman uit de periode 2010 tot 2017 was de eerste MINI die langer was dan vier meter. Je kunt je afvragen of de naam ‘MINI’ dan nog wel opgaat, maar desondanks is het een relatief ruime SUV voor zijn klasse. Zeker de bagageruimte biedt meer dan genoeg plaats voor de wensen van een gemiddeld gezin en de hoofd- en beenruimte op de achterbank is dik in orde. De Countryman is zodoende wel een tikje lastiger te parkeren dan zijn broertje, maar daar helpen parkeersensoren natuurlijk bij.
Vierwielaandrijving voor offroad
Kies je een MINI Countryman met ALL4, dan kies je een variant met vierwielaandrijving. Dit is bij uitstek geschikt voor mensen die af en toe van de gebaande paden willen wijken, al moet benadrukt worden dat de MINI geen volwaardige terreinwagen is. Hij staat zijn mannetje op onverharde wegen en door het grasveld, maar wil je echt het avontuur opzoeken, dan is dat misschien wat te veel gevraagd. Wel zorgt vierwielaandrijving soms voor een zekerder gevoel op nat of glad wegdek, wat natuurlijk altijd prettig is. De modellen met deze aandrijving zijn in de regel duurder dan modellen zonder.
Huidig aanbod MINI Countryman (2010-2017)


Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2WD

BMW 3-Serie Touring 318i M-Sport *Leder*Navi Pro*Stoelverwarming*

Audi A4 Avant 1.4 TFSI 150pk S-tronic Sport Lease Edition

Kia Ceed Sportwagon 1.4 T-GDI 140 PK GT-PlusLine+Pano-dak+leder+Led+18"lmv+Navigatie+camera+stoel&stuur-verw = SUPER !!

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line Lederen bekleding, Climate controle, 4 nieuwe all season banden.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Ultimate AUT.DAKJE.NAVI.CAM.LEER.XENON.NAP!

Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition/ Automaat / Pannoramadak

MINI Countryman Mini 2.0 Cooper S E ALL4 JCW, panodak, hud, stoelverwarming, led, lederen sportzetels,vele opties, NL auto nap

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Plus Automaat

Opel Grandland X 1.2 Turbo Automaat Executive Ecc/Winterpakket/Agr

Toyota Corolla TOURING SPORTS 1.8 Hybrid Active [ Navi Trekhaak Camera ]

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition Bi-Tone | Apple Carplay & AndroidAUTO | Navigatie | 1e eigenaar |

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Solution | AMG | PANO | CAM | LED | TREKHAAK |

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Business DSG AUT. CARLAY|TREKH|DIGI.DASH|NAV|ELEK.A.KLEP|CAM|LED|PDC|LMV

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Enhanged Autopilot Trekhaak (910kg) Rijklaarprijs!

Jaguar I-Pace EV400 HSE 90 kWh PANO-DAK LEDER

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Style Navigatie carplay NAP

Volvo V40 2.0 T4 R-DESIGN 191 PK SPORT AUTOMAAT STOELVERWARMING AFN. TREKHAAK NAVIGATIE HALF LEDER CRUISE CONTROL

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI R-Line Business Sport [ LED Virtual Navi Adapt.cruise ]

Audi A4 Avant 1.4 TFSI Sport Pro Line S / Navigatie / LED / N.A.P.

Volvo V60 1.5 T3 Polar+ Dynamic Automaat | Leer | Afn. Trekhaak | Stoelverwarming

Volkswagen Golf 1.5 TSI IQ Light Memory Sportstoel 1e Eigenaar

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV DynamicPlusLine Camera, Apple Carplay, ACC, Keyless, Stuur-/Stoelverw.

Volkswagen ID.4 First 77 kWh|ACC|Camera|Winterpakket|Trekhaak|Standkachel|Carplay|Stuurwielverwarming

Renault Talisman Estate 1.3 TCe Limited | Incl. 12 maanden garantie | Cruise control | Climate control | DAB radio | Parkeersensoren | Navigatie | Bluetooth |

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus Leder Adaptive Cruise Sfeerverlichting Navigatie

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Pure 1E EIG. / NED. AUTO / TREKHAAK MET 1500 KG GEREMD TREKGEWICHT /CAMERA / APPLE CARPLAY / CRUISE

Kia ProCeed 1.0 T-GDI GT-Line Stoel en Stuur verwarming, Apple Carplay/Android Auto, Navigatie.

Prestaties en rijgedrag MINI Countryman (2010-2017)
Hoe lekker de MINI Countryman optrekt, is natuurlijk afhankelijk van wat er onder de kap ligt. Op het conventionele front is de Countryman Cooper S de krachtigste, afgezien van de bijzonder speciale JCW. Deze motor stelt de auto in staat om sportieve prestaties te leveren, maar wie kiest voor minder krachtige benzinemotoren heeft nog altijd een leuke, sportief rijdende auto onder zich. Dat geldt in iets mindere mate voor de dieselmotoren, behalve dan voor de SD. Dat is de krachtigste dieselversie. Het stuurgedrag van de Countryman is uitstekend, bijna net zo leuk en scherp als dat van de hatchback.
Comfort MINI Countryman (2010-2017)
Hoe comfortabel een rit in de MINI Countryman is, hangt deels af van het onderstel. Het gewone onderstel is prima en gangbaar in dit segment, maar wie een model treft met sportonderstel zal een duidelijk harder afgeveerde auto hebben. De andere kant hiervan is, dat de modellen met sportonderstel zeer lekker sturen en een fijne rijbeleving bieden. Het is dus kiezen: wil je vooral comfortabel rijden, of wil je dat echte MINI-gevoel in een compacte SUV hebben? Hoe dan ook is de auto prima geschikt voor lange afstanden en zit je zowel voor- als achterin uitstekend.

Betrouwbaarheid MINI Countryman (2010-2017)
Er zijn enkele problemen bekend met de MINI Countryman uit de R60-generatie, die in veel gevallen al zijn verholpen. Is dat nog niet het geval, dan loont het de moeite om dit voor aanschaf alsnog te laten doen. De brandstofpomp in de 1.6 (de meest gangbare benzinemotor) wil soms kapot gaan, net als de temperatuursensor. Verder kunnen er rammeltjes in de motor te horen zijn waar je even naar moet laten kijken. Overigens is dit alles relatief klein bier en staat de Countryman over het algemeen bekend als een betrouwbare auto.
Kosten MINI Countryman (2010-2017)
Net als zijn kleine broertje, is de MINI Countryman relatief prijzig ten opzichte van de concurrentie. Dit komt voor een groot deel door het onderscheidende karakter van deze auto. Hij is anders dan anders en dat maakt geliefd. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van de uitvoering. De Cooper S en natuurlijk de JCW zijn aanzienlijk prijziger dan de minder potente varianten en vierwielaandrijving doet eveneens een duit in het zakje. Overdreven duur wordt het niet, maar houd er rekening mee. Dankzij de relatieve betrouwbaarheid is het onderhoud goed te betalen, al zijn de onderdelen (die van BMW komen) duur.

AutoTrack oordeel over de MINI Countryman (2010-2017)
Een SUV met het stuurgedrag van een sportieve hatchback. Zo kun je de MINI Countryman uit de R60-generatie wel omschrijven. Het is een ruime auto met vormgeving die je uit duizenden herkent. Tegelijk zorgt de vierwielaandrijving voor een extra beleving, zeker als je het avontuur een beetje opzoekt. Het is een leuke auto die de beste eigenschappen van de MINI Cooper voor het grootste deel heeft overgenomen.









































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































