
Toyota Yaris XP210 review (2020+)
Lees ons eerlijke oordeel over deze auto
Concurrent voor bekende Europeanen
De Toyota Yaris uit de P210-generatie geldt als de vierde generatie van deze kleine Japanse hatchback. Net als zijn voorgangers is het een handzame stadsauto, die perfect geschikt is voor korte ritjes. De Yaris vanaf bouwjaar 2020 is aangevuld met een hybride aandrijving, die naast de bekendere benzinevarianten geplaatst is. Tegelijk heeft deze Toyota Yaris een uitgebreide opfrisbeurt gekregen, wat heeft geresulteerd in een vernieuwde styling en tal van extra’s aan boord, die helpen met de veiligheid en de luxe. Tel daar de betrouwbare techniek bij op en je hebt een geduchte concurrent voor gevestigde Europese namen.
Pluspunten
Deze vernieuwde Yaris heeft tal van veiligheidsmaatregelen aan boord.
De hybride aandrijving is een waardevolle toevoeging aan dit segment.
De betrouwbare techniek betekent zorgeloos rijden.
Minpunten
Op de achterbank en in de kofferbak is het passen en meten geblazen.
Op de snelweg voelt de Yaris minder robuust aan.
De prijs ligt duidelijk hoger dan bij vroegere modellen.

Modeleigenschappen Toyota Yaris (2020+)
De Toyota Yaris die vanaf 2020 is gebouwd is nog altijd een drie- of vijfdeurs hatchback, maar zet hem naast de vroegste variant en je herkent hem niet meer terug. In de loop der jaren is de filosofie hetzelfde gebleven, maar de uitvoering is steeds verfijnder geworden. Deze Yaris is een toonbeeld van oerdegelijke Japanse bouwkwaliteit. De motoren zijn gebouwd om lang mee te gaan en zo weinig mogelijk problemen te geven en de veiligheidsmaatregelen aan boord behoren tot de beste in zijn klasse. En met de hybride aandrijving is zuinig rijden een stuk makkelijker.
Motorenaanbod
Waar vroegere Toyota Yaris-modellen nog een dieselmotor hadden, vind je die niet terug in de P210-generatie. In plaats daarvan heb je nu de mogelijkheid om voor een hybride aandrijving te kiezen. Hierbij wordt de brandstofmotor ondersteund door een elektromotor, wat betekent dat het brandstofverbruik een stuk minder hoog wordt. Gewone benzinemotoren zijn er eveneens en je hebt keuze uit twee smaken: tam en ietsje minder tam. De gewone Yaris is geen auto die het moet hebben van grootse prestaties. Die eer is weggelegd voor de GR Yaris.

Afmetingen Toyota Yaris (2020+)
Een Toyota Yaris zal nooit een grote auto worden en de Yaris uit de P210-generatie is hierop geen uitzondering. Hoewel de wielbasis – de afstand tussen de voor- en achterwielen – een slag langer is dan van de vorige Yaris, valt op dat het op de achterbank nog altijd aan de krappe kant is. Tevens is de bagageruimte aanzienlijk kleiner dan bij menig concurrent. Dat betekent dat er weinig ruimte is voor koffers en grote tassen, maar wie in deze hatchback de dagelijkse boodschappen kwijt moet, zal daar in slagen. Inparkeren en rijden door druk stadsverkeer is dankzij deze afmetingen een makkie.
GR Yaris als racemonster
De Toyota GR Yaris is een onderdeel van de Yaris die vanaf 2020 is gebouwd, maar wel een zeer exclusief onderdeel. Feitelijk is dit een rallywagen in een Yaris-jasje. Deze agressief ogende variant beschikt over bijzonder veel vermogen en laat zich op fenomenale wijze door de bochten gooien. Hij behoort tot de meest tot de verbeelding sprekende hatchbacks die er ooit zijn gemaakt en vindt moeiteloos een plekje naast andere straatauto’s die zijn afgeleid van extreme rallymachines. Dat de GR Yaris minimaal het dubbele kost van de duurste gewone Yaris, neem je op de koop toe.
Huidig aanbod Toyota Yaris (2020+)


Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 116pk Business Edition / Navigatie / Stoelverwarming / 17 inch l.m. velgen

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk DSG Buss Edition Plus | Nav | PDC | Clima | Cruise | CarPlay | Stoelverw | 1e Eig | Org NLD |

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition dealer onderhouden !

Hyundai Tucson 1.6 GDi 132pk Comfort

Skoda Kamiq 1.0 TSI 116pk DSG Sport Business Virtual Cockpit Camera Navigatie Stoelverwarming

Audi E-tron 50 Quattro *Launch Plus* | Trekhaak | Carplay | Schuifdak | Adaptive Cruise & Climate Control | Stoelverwarming | Leder | PDC | Privacy | Orig.NL |

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Pure+ Trekhaak Camera Carplay 18'LMV LED

Volvo V70 2.0 D3 Polar+

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI LIFE CARPLAY/ACC/NAVI

Kia Niro 1.6 GDi AUT6 HYBRID EDITION LEDER PANODAK NAVI CAMERA AIRCO LED LMV PDC

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Trekhaak (1.000kg) SOH 87% 19 INCH Velgen Rijklaarprijs!

Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh 3 fase [ Leder JBL Adapt.cruise LED ]

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Volvo V40 Cross Country 1.5 T3 Polar+ Luxury AUTOMAAT | LEDER | NAVIGATIE | STOERE UITVOERING

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Sportline Leder Navi Virtual Cockpit 18"

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 PK ST-Line ✅ LED ✅ Pano ✅ ACC ✅ B&O

Volvo XC40 1.5 T3 Momentum Pro DEALER OND. NL-AUTO NAP!

BMW 3-Serie Touring 320i Edition M Sport Shadow Executive / Automaat / NL-Auto / Dealer-Onderhouden / M-Line / Sportstuur & Sportonderstel / Vol-Leder / Stoelverwarming / Elektr.-Wegklapbare Trekhaak / Cruise-Control / Climate-Control / Elektr.-Achterklep / Armsteun V+A / LED / Radio-Bluetooth / Navi / PDC V+A met Camera / 18'' LMV / ENZ.

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Automaat Business Edition

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV AUT S-EDITION 113D.KM! PANODAK DESIGNO-LEDER NAVI CAMERA APPLE-CARPLAY LED LMV PDC

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk 7-DSG Highline

Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT-Line | APPLE CARPLAY | ANDROID AUTO | STOEL + STUURVERWARMING | CAMERA | NAP

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 AMG Night Pakket LED Camera

Kia ProCeed 1.4 141 PK Aut. GT-Line Camera Memory Adapt.Cruise Stuur+Stoelverw.

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 165 PK Turbo Executive Plus Pano-dak Memory

Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium Business. Cruise control, Airco, All-in prijs incl afleverbeurt

BMW 3-Serie F31 M Sport Pano CarPlay H&Kardon NAP GARANTIE inbeg. Pre LCI Leder TOP STAAT Lease Inruil Mog.

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine - Stoelverwarming - Stoelventilatie - Navigatie - Adaptive Cruise Control - Climate Control - tot 2029 aanvullende Fabrieksgarantie

Prestaties en rijgedrag Toyota Yaris (2020+)
Kies je voor een meer conventionele Toyota Yaris , dan krijg je meer conventionele prestaties. En hoewel je weinig te klagen hebt, zijn de motoren van deze kleine Toyota verder niet heel bijzonder als het gaat om vermogen. Dat hoeft ook niet, want de Yaris uit 2020 en later is licht en dus is er weinig kracht nodig om het geheel in beweging te krijgen. De motoren zijn juist bedoeld om vlotjes door het verkeer mee te glippen en niet al te dorstig te zijn. En dat lukt uitstekend. Een vernieuwd onderstel zorgt voor keurig stuurgedrag, waardoor bochtige weggetjes een plezier worden.
Comfort Toyota Yaris (2020+)
De Toyota Yaris uit de P210-generatie heeft een vernieuwd interieur met een nieuw infotainmentsysteem. Dit beeldscherm is makkelijk te bedienen en beschikt over de opties die je als automobilist nodig hebt. Het enige nadeel is de kaart van het navigatiescherm die niet full screen gezet kan worden. De stoelen zitten prima – vooral voorin – en voor middellange afstanden is de Yaris nog wel geschikt. Ga je een paar uur op de snelweg rijden, dan merk je dat er qua comfort nog wat te winnen valt, maar dat hoort tegelijk ook bij dit segment.

Betrouwbaarheid Toyota Yaris (2020+)
Toyota heeft een uitstekende naam als het gaat om betrouwbaarheid en vroegere generaties van de Toyota Yaris profiteerden daar enorm van. De Yaris uit 2020 en later doet dit eveneens: de techniek is zeer robuust en er gaat zelden iets fout. Er zijn zodoende geen grote problemen bekend met deze auto. De hybride techniek kan soms een storinkje geven, maar meestal is dit eenvoudig op te lossen. Blijf je deze auto goed onderhouden, dan heeft hij een lange toekomst voor zich.
Kosten Toyota Yaris (2020+)
De kosten die een Toyota Yaris uit 2020 of later met zich meebrengen, zijn aanzienlijk hoger dan die van een ouder model. Dat is niet zo gek, want de nieuwere Yaris biedt gewoon meer. Denk aan een uitgebreid veiligheidspakket, dat onder andere rijstrookbewaking en een dodehoekmelder omvat. Dit alles resulteert in een hogere aanschafprijs dan vroeger, maar die prijs is tegelijk in lijn met de concurrentie. Hybride varianten zijn duidelijk prijziger en de GR Yaris is een verzamelobject dat een rib uit je lijf kost. Het op de weg houden van de Yaris blijft opmerkelijk goedkoop.

AutoTrack oordeel over de Toyota Yaris (2020+)
Al met al is deze vierde generatie Toyota Yaris opnieuw een zeer capabele hatchback, die het succes van zijn voorgangers moeiteloos voortzet. Hoewel hij aan de krappe kant is en zich nog steeds niet goed thuis voelt op de snelweg, is hij perfect voor kort woon-werkverkeer of ritjes door de stad. De Yaris blijft een prima investering voor wie zoekt naar een handzaam wagentje dat weinig tot geen problemen gaat geven.