Auto met airco
Altijd heerlijk koel onderweg
Perfecte klimaatbeheersing in je auto
Nu het weer steeds extremer wordt is het een must om de temperatuur in je auto perfect te kunnen regelen. Dat kan alleen met een effectief airconditioningsysteem. Met een druk op de knop is je interieur op de ideale temperatuur en kun je volledig ontspannen en comfortabel onderweg.
Pluspunten
Comfortabel op hete dagen en op vakantie
Klimaatbeheersing zonder windgeruis
Mogelijkheid om dashboardkastje of middenconsole te koelen
Minpunten
Aircosystemen vragen vermogen en verhogen het verbruik
De systemen vragen relatief veel onderhoud
Koelmiddel voor oudere modellen kan lastig verkrijgbaar zijn

Wat is airco precies?
‘Airco’ is een term die je veel tegenkomt in de autowereld. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Airco is de afkorting voor ‘airconditioning’, het Engelse woord voor klimaatbeheersing. In grote lijnen werkt het systeem door een koelmiddel door het ventilatiesysteem te blazen. Je kunt het zien als een minder extreme versie van de koelkast in je keuken.

De eerste auto met airco
Het eerste moderne airconditioningsysteem werd in 1902 door uitvinder Willis H. Carrier ontwikkeld voor de Sackett & Wilhelms papierfabriek in New York. Dertig jaar later verschenen de eerste airco’s voor auto’s, op zeer kleine en private schaal. In 1939 werd het Amerikaanse Packard het eerste merk dat zelf een airco monteerde in productieauto’s. Na nog een voorzichtige poging van Cadillac zette rivaal Chrysler in 1953 echt vaart achter het idee van automotive airconditioning, waarbij het systeem nog steeds in de kofferbak werd geplaatst. Een jaar later werd de Nash Ambassador de eerste auto met een volledig geïntegreerde, voorin gemonteerde airco.

Verbruikt een auto meer met de airco aan?
Het koelen van de cabine is een intensief proces. De compressor en de aanjager van de airco vragen allebei relatief veel vermogen om te werken. Dat vermogen wordt ‘geleend’ van de motor van je auto, waardoor er minder beschikbaar is om je voort te bewegen. Omdat de motor harder moet werken gaat het brandstof- of stroomverbruik omhoog. Koel blijven op een hete dag heeft dus zo z’n prijs.

Top 5 beste auto’s met airco van 2025
Mercedes-Benz E-Klasse
Als een van de vooraanstaande luxemerken heeft Mercedes-Benz uiteraard een reputatie hoog te houden wat betreft de airco. De nieuwste Mercedes E-Klasse maakt alle verwachtingen waar. Het systeem beschikt over 4 aparte zones, waardoor de passagiers individueel de perfecte temperatuur voor zichzelf kunnen bepalen. Het systeem is opvallend krachtig en kan zeer precies afgesteld worden.
Volkswagen Golf
Net zoals de auto zelf is de airco van de Volkswagen Golf geen echte uitblinker, maar doet het alles gewoon goed. Bovendien staat het systeem bekend als een van de meest betrouwbare op de markt. De term ‘Duitse degelijkheid’ is dus zeer toepasselijk.

Tesla Model S
Tesla staat bekend als hét merk van de elektronische snufjes en gimmicks. Ook op het gebied van airconditioning doen de Amerikanen overal nog een schepje bovenop. Zo is het krachtige systeem van de Tesla Model S en kleine broertje Model 3 uitgerust met een heuse ‘Bioweapon Defense Mode’. Met die bombastische benaming bedoelt Tesla niets meer dan dat het systeem bijzonder goed is in het filteren van de ijskoude lucht die het interieur in gepompt wordt.
Lexus RX
Lexus streeft al sinds de oprichting van het merk in 1989 naar absolute perfectie, ook als het gaat om het koel houden van de inzittenden. Met meerdere bedieningspanelen en strategisch geplaatste ventilatieopeningen is de Lexus RX SUV daar een goed voorbeeld van. Het geavanceerde systeem heeft meerdere functies en settings, waardoor iedere passagier zich altijd perfect comfortabel kan voelen.

Mitsubishi Space Star
De kleine Japanner steekt misschien schril af tegen de bovengenoemde modellen, maar toch verdient de Mitsubishi Space Star een plekje. Het autootje is misschien niet de beste met een airco, maar zeker de goedkoopste. Al vanaf € 18.490 heb je een splinternieuwe auto met airco én pollenfilter op de oprit staan. En ook dat mag gevierd worden.

Tweedehands auto’s met airco
De tijden dat airco een absoluut luxeproduct was, liggen gelukkig al ver achter ons. Door de brede inzet van het systeem in allerlei modellen is er inmiddels een grote groep tweedehands auto’s waarin je lekker koel kunt blijven. Zoals met alle technische systemen brengt een oudere airco echter de nodige risico’s met zich mee.

Tips voor het kopen van een (tweedehands) auto met airco
1. Test het systeem, ook op een koude dag
Als je op een relatief koude dag naar de auto gaat kijken, ben je uiteraard minder snel geneigd om de airco even te testen. Dat kan echter voor een onaangename verrassing gaan zorgen wanneer het weer beter wordt. Herinner jezelf er daarom aan het systeem altijd even aan te zetten om de werking te controleren.
2. Controleer op lekkage
Dat de lucht die uit de ventilatieopeningen koud is, wil nog niet zeggen dat alles koek en ei is met de airco. Het systeem (zeker bij oudere auto’s) kan namelijk lek zijn. Een aircolekkage is niet meteen te zien, maar toch zijn er tekenen waar je op kunt letten. Bevroren leidingen onder de motorkap, een muffe geur vanuit de ventilatieopeningen, of een flinke plas onder de auto kunnen wijzen op een koelmiddellek. Die laatste twee kunnen overigens ook optreden als het systeem weinig gebruikt wordt of normale condensatie optreedt. Meteen alarm slaan is in dat geval niet nodig.

3. Laat het koelmiddelniveau controleren
Zelfs als de airco lekvrij is zal het koelmiddelniveau langzamerhand lager worden. Je doet er dus goed aan – als je hier zelf geen ervaring mee hebt – om het niveau te laten controleren. Wanneer het niveau te laag wordt, kan het systeem namelijk oververhit raken, met alle gevolgen van dien.
4. Ga na welk koelmiddel de airco nodig heeft
Niet elke airco is precies hetzelfde. Door de jaren heen zijn er diverse koelmiddelen gebruikt en zelfs verplicht gesteld. Het is daarom belangrijk om te weten welk koelmiddel de door jou gekozen auto nodig heeft. Dat is vaak te zien aan een sticker op het koelmiddelreservoir in de motorruimte. Hierop staat de koelmiddelcode, bijvoorbeeld R134a. Bij oudere auto’s kan het zo zijn dat het originele koelmiddel inmiddels niet meer leverbaar of zelfs verboden is. Je moet dan op zoek naar een passende vervanger.