
Automaat
De automobilist is uitgeschakeld
Auto met automaat kopen? Lees onze info en tips
Een auto met automaat is helemaal van deze tijd: ruim 4 op de 5 automobilisten laat liever de auto schakelen dan zelf de pook ter hand te nemen. En waarom ook niet? Auto’s met automaat zijn comfortabeler en veiliger en tegenwoordig zelfs vaak zuiniger dan auto’s met ‘handbak’. Langzaam sterft de handgeschakelde versnellingsbak dan ook uit. Naar verwachting kun je over enkele jaren alleen nog in een handvol liefhebbersauto’s zelf schakelen.
Pluspunten
Het is veiliger, want je kunt je meer focussen op het rijden.
Afslaan bij het optrekken gebeurt niet meer.
Een automaat biedt meer comfort.
Minpunten
Het is minder sportief.
De techniek is complex en daardoor duurder.
Je hebt minder controle over het schakelen.

Hoe werkt de automaat in een auto?
Over de technische werking gaan we het hier niet hebben – wel over het gebruik. Een automaat schakelt zelf, maar daarvoor moet je wel iets doen. Je moet hem namelijk in de juiste stand zetten: D (van Drive). Vanaf dat moment kun je vooruit rijden en kiest de versnellingsbak zelf de versnelling uit op basis van snelheid, benodigde kracht en eventuele gekozen modus (bijvoorbeeld sportief of economisch). Andere verzetten die je kunt kiezen, zijn P (parkeerstand, aangedreven wielen worden geblokkeerd), N (vrij) en R (achteruit). Meestal kun je ook 1 en/of 2 of een lage versnelling kiezen, of zelf schakelen.
Waarom (niet) een auto met automaat kopen?
Een automaat verhoogt in een auto de mate van comfort en veiligheid. Je hoeft minder handelingen te verrichten en hebt daardoor meer focus op de weg. Zeker in de file en in drukke steden hoef je aanzienlijk minder te doen. En op een helling hoef je niet bang te zijn dat de motor afslaat doordat je de koppeling verkeerd laat opkomen. Valt er dan niets te zeggen voor de handgeschakelde versnellingsbak? Zeker wel: liefhebbers van het sportieve rijden schakelen vaak graag zelf. Oude auto’s met automaten zijn bovendien trager en minder zuinig dan die met handgeschakelde versnellingsbakken.

Soorten automatische versnellingsbakken
Je vindt in auto’s verschillende soorten automaten. Hieronder behandelen we alle soorten van deze versnellingsbak.
Automaat met koppelomvormer
Terwijl je bij een handgeschakelde versnellingsbak een koppeling moet intrappen om van versnelling naar versnelling te schakelen, gebruikt de traditionele automaat een koppelomvormer. Deze vloeistofkoppeling zorgt voor een soepele overgang tussen de versnellingen. Nieuwere automaten met koppelomvormer geven je vaak de mogelijkheid om zelf te schakelen met een pook die je naar voren en naar achteren kunt duwen, of schakelflippers aan het stuur. Oudere automaten van dit type willen soms flink loeien, omdat ze niet (altijd) op de gewenste momenten schakelen. Voorbeelden zijn:

Semi-automaat of gerobotiseerde handbak
Een gerobotiseerde handbak doet exact wat de naam zegt: schakelen als een handgeschakelde versnellingsbak, alleen wordt dit gedaan door een robot. Dit systeem is zuiniger dan een traditionele automaat zoals hierboven. Een computer kiest namelijk het ideale schakelmoment. Sommige automobilisten zullen dit schakelmoment soms te vroeg of te laat vinden. Veel moderne gerobotiseerde handbakken hebben daarom ook een pookje of schakelflippers waarmee de bestuurder zelf kan schakelen. Voorbeelden:
Huidig aanbod


Skoda Kamiq 1.0 TSI 116pk DSG Sport Business Virtual Cockpit Camera Navigatie Stoelverwarming

Audi E-tron 50 Quattro *Launch Plus* | Trekhaak | Carplay | Schuifdak | Adaptive Cruise & Climate Control | Stoelverwarming | Leder | PDC | Privacy | Orig.NL |

Audi E-tron E-tron 55 quattro advanced 95 kWh

SEAT Ateca 1.5 TSI 150Pk Style Business Intense / Panoramadak / Leder / Led

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Highline digital dash trekhaak

Toyota Corolla TOURING SPORTS 1.8 Hybrid Business Plus [ LED Navi Trekhaak Camera ]

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Executive |Head-Up|

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Sport Business|GARANTIE|AUTOMAAT|TREKHAAK|NAVI|AIRCO|

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh 3 fase [ Leder JBL Adapt.cruise LED ]

Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT-PlusLine Panodak, Camera, Keyless, LED

BMW X1 sDrive20i Centennial Executive | NL-auto | 1e Eig | Dealer OH | Navi | Clima | PDC

Kia Niro 1.6 GDi AUT6 HYBRID EDITION LEDER PANODAK NAVI CAMERA AIRCO LED LMV PDC

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Highline R-LINE PANORAMADAK

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Premium Avantage NL-AUTO | CAMERA | 1/2 LEDER

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Trekhaak (1.000kg) SOH 87% 19 INCH Velgen Rijklaarprijs!

SEAT Leon ST 1.5 TSI 150pk DSG FR Ultimate Edition Black Sky Virtual Cockpit Camera Navigatie Sfeerverlichting

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 TS+ /1e eigenaar/ Dealer onderhouden/

Volvo XC40 1.5 T3 Momentum Pro DEALER OND. NL-AUTO NAP!

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Audi A4 Avant 35 TFSI 150PK! Automaat Launch Edition Business BJ2020 Lmv 17" | Led V+A | Pdc | Navi | Dynamische knipperlichten | Elek. achterklep | Elek. trekhaak | App-Connect | Virtual cockpit | Climate control | Cruise control | Sportstoelen | Sportstuur

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV AUT S-EDITION 113D.KM! PANODAK DESIGNO-LEDER NAVI CAMERA APPLE-CARPLAY LED LMV PDC

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine / Automaat / 1.410 KG Trekgewicht / Dealer Onderhouden / Adaptieve Cruise Control / Vierseizoenenbanden / Navigatie / Achteruitrijcamera / Apple CarPlay/Android auto / Stoel- & Stuurverwarming / Climate Control / Fabrieksgarantie t/m 08-03-2026 /

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk 7-DSG Highline

Nissan Qashqai 1.2 Tekna + PANO NL AUTO

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport, DIT IS EEN RIJKLAARPRIJS.

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI / Panoramadak / Navi / cruise / Alcantara met massage

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 165 PK Turbo Executive Plus Pano-dak Memory

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Advantage Pack AMG Pano

Automaat met dubbele koppeling
De automaat met dubbele koppeling is een variant van de semi-automaat. In dit type versnellingsbak zitten echter – zoals de naam al verraadt – 2 koppelingen: 1 voor de even versnellingen en 1 voor de oneven versnellingen. Hierdoor kan de versnellingsbak de volgende versnelling ‘alvast klaarzetten’. Dit zorgt ervoor dat de automaat soepeler en sneller schakelt. Zo soepel als een traditionele automaat werkt het systeem echter niet. Dit zijn voorbeelden van een automaat met dubbele koppeling:
TCT van Alfa Romeo
S-Tronic van Audi
DCT van BMW
Powershift van Ford en Volvo
EDC van Renault
DSG van SEAT, Skoda en Volkswagen

CVT
De CVT (Continu Variabele Transmissie) is een Nederlandse uitvinding. In oude auto’s van DAF vond je deze versnellingsbakken onder andere terug. Ze werden destijds uitgelachen, maar zijn behoorlijk slim. In een versnellingsbak zorgen tandwielparen voor een bepaalde overbrenging. Normaal hebben versnellingsbakken daarvoor 2 sets van meerdere tandwielen. In een CVT zitten kegelvormige tandwielen, waardoor altijd de ideale overbrenging (combinatie van tandwielen) voorhanden is. Perfect voor iedere situatie, dus. Toch kan niet iedereen de CVT waarderen. Je ziet dit type versnellingsbak dan ook weinig. Een enkele Audi of (hybride) Japanse of Koreaanse auto heeft nog wel eens een CVT. Bijvoorbeeld: * Multitronic van Audi en Volkswagen * Autotronic van Mercedes-Benz * Xtronic van Nissan en Renault * CVT van Toyota
Een auto met automaat rijdt doorgaans soepeler en is eenvoudiger te bedienen. Meer lezen over de plus- en minpunten van de automaat? Check. AutoTrack!