Brandstof
Benzine
Transmissietype
Handgeschakeld
Verbruik
-
Vermogen
207 pk (152 kW)
Motorinhoud
1.995 cc
Kleur
Rood
Trekhaak
-
Trekgewicht max.
1.200 kg
Wegenbelasting
€192 - €211 / kwartaal
APK geldig tot
8 maart 2026
Kenteken
-
Inruil
Inruilvoorstel ontvangen?
Aanbieder
Autobedrijf Wim Prins
Galvaniweg 1
8071 SC Nunspeet
Wat vertelt de aanbieder over deze auto?
Lancia Delta HF Integrale Evo I Rosso Monza
Unieke uitvoering. Unieke historie. Unieke (concours)staat. Van deze bizar mooie, volledig originele (!) en subliem onderhouden Lancia Delta HF Integrale Evo 1 uit 1992 is er geen tweede. Zo mooi. Zo perfect. Zo fabelachtig. Ondanks de oogverblindende conditie lijkt deze grootheid uit de autosport rechtstreeks van het parcours te zijn overgewaaid, want het betreft hier één van de slechts 500 officiële homologatiemodellen. Voor de kenners: dit betekent dat de Rosso Monza Delta is uitgerust zónder katalysator en mét water spray unit om de intercooler van extra koeling te kunnen voorzien. Direct gerelateerd aan de rallysport of niet, de legendarische Lancia op uw scherm heeft vermoedelijk nog nooit onverhard terrein gezien. Hoe houd je anders een ruim 30 jaar oud icoon zó strak?
Historie
Tegenwoordig spreken we van ‘karaktervol’ als de Delta HF Integrale in beeld komt. Maar ooit was de mythe op wielen bovenal erg succesvol. Het record van 6 constructeurstitels op een rij in de WK-rally is anno 2022 nog immer niet verbroken. Lancia deed het enkel met de Integrale en Integrale Evo I gedurende de periode 1987-1992. Opvolger Evo II heeft officieel nooit meegedaan aan de befaamde Group A World Rally Championship. Wat dit specifieke exemplaar nóg een stukje specialer maakt is zijn achtergrond: het betreft hier een origineel Italiaans geleverde High Fidelity Evoluzione, gebouwd eind 1991. De Lancia dealer in Bolzano registreerde het compacte kanon op 31 januari 1992 voor het eerst, waarna het in 1993 aan de vorige eigenaar verkocht werd. De auto ging van vader op zoon en is zodoende tot voor kort in handen gebleven van één en dezelfde Italiaanse familie. Het oorspronkelijke serviceboekje verkondigt louter goed en trouw gedrag in onderhoud. In 2021 verkochten we de auto aan een vaste klant.
Exterieur
We hoeven dus niet uit te leggen dat deze familie uit échte liefhebbers bestaat. De Delta Evo ziet er dan ook uit alsof hij altijd met een fluwelen voet is bediend. En dat is extra knap, aangezien we weten hoe verleidelijk het kan zijn om met dit rallyicoon de grens op te zoeken. Het Rosso Monza lakwerk is in al die jaren slecht één keer overgedaan. Voor de rest is alles nog precies zoals hij af-fabriek is geleverd. Dus inclusief de originele raampartijen, verlichtingsunits en ook het elektrisch bedienbare schuif-/kanteldak hoort daarbij. De hoekige koets, brede spatborden, 15 inch lichtgewicht wielen en uitbundige dakspoiler zijn synoniem aan HF Integrale. Wij houden ervan.
Interieur
Dit mag dan een racer pur sang zijn, Lancia wilde duidelijk niets weten van een sobere uitrusting. Binnenin onderscheidt de opper-Delta zich van zijn ‘mindere’ soortgenoten aan de hand van uitstekend zittend sportstoelen, geperforeerde aluminium sportpedalen en prachtige Alcantara grijze stoel-, portier- én hemelbekleding. Niet alleen de afwerking is de moeite waard, ook de algehele conditie laat niets te wensen over. De HF Integrale Evoluzione mag dan nauw aan de autosport verwant zijn, in deze cockpit is duidelijk niet heel hard gewerkt. En dat bedoelen we op een positieve manier.
Techniek & performance
Die 6 wereldtitels in de rallysport zijn uiteraard niet met de looks behaald. De ongeëvenaarde prestaties van de Evo 1 hangen samen met de krachtbron: voorin de vierwielaangedreven Lancia Delta ligt een beul van een 16-kleps 2,0 liter turbomotor inclusief 210 pk. Behalve bloedsnel, bleek de techniek uiterst betrouwbaar – vandaar ook de toevoeging HF: een afkorting voor High Fidelity. In dit exemplaar blinkt de aandrijflijn uit in zowel power als degelijkheid. Met dezelfde passie en zorgvuldigheid als waarmee de Italianen het optische deel voor hun rekening namen, werd het onderhoud uitgevoerd. Wie wil daar binnenkort optimaal van profiteren?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
- Achterbank neerklapbaar
 
Modelreeks: apr. 1994 - feb. 1995
Laadvermogen: 441 kg
Wielbasis: 248 cm
Interieurkleur: Donker grijs
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 2
Aantal sleutels: 2
Fabrikant: Autobedrijf Wim Prins Galvaniweg 1 8071SC  NUNSPEET, NL 0341257014 http://www.wimprins.nl verkoop@wimprins.nl
Contact Aanbieder
Opties & Accessoires
4X4
Centrale deurvergrendeling
Bekleding
Elektrische ramen
Elektrische ramen voor
Dak
Lichtmetalen velgen
Garanties & Zekerheden
Geen garanties & zekerheden
Voor deze auto zijn geen garanties & zekerheden beschikbaarAutorapporten
Geen autorapport
Verzekeren
Financieren
Specificaties
Prijs incl. btw
€ 89.500
BTW verrekenbaar
Nee, marge auto
Kenteken
Niet beschikbaar
Merk
Lancia
Model
Delta
Kilometerstand
97.386 km
Brandstof
Benzine
Transmissietype
Handgeschakeld
Kleur
Rood
Rosso Monza
Uitvoering
Carrosserievorm
Hatchback
Aantal Deuren
5
Soort voertuig
Personenauto
Maximum aantal zitplaatsen
5
Versnellingen
-
Nieuwprijs vanaf
-
Import auto
Ja
Bouwjaar
1992
Datum eerste toelating
1 januari 1992
Datum eerste tenaamstelling in Nederland
25 mei 2021
APK geldig tot
8 maart 2026
Fabrieksgarantie algemeen
-
Fabrieksgarantie aandrijving
-
Fabrieksgarantie carrosserie
-
Fabrieksgarantie lak
-
Fabrieksgarantie max. kilometers
-
Emissieklasse
-
Energielabel
-
CO2 uitstoot
-
Verbruik
-
Verbruik in de stad
-
Verbruik buiten de stad
-
Aantal cilinders
4
Motorinhoud
1.995 cc
Turbo
-
Vermogen
207 pk (152 kW)
Topsnelheid
220 km/h
Acceleratie 0 naar 100
5.7 s
Aandrijving
voor en achterwiel
Dimensies (L x B x H)
-
Ledig gewicht
1.309 kg
Draaicirkel
-
Inhoud brandstoftank
-
Actieradius
-
Rijklaar gewicht
-
Wegenbelasting (3 maanden)
€ 192 - € 211
Maximaal toelaatbaar gewicht
1.750 kg
Trekgewicht geremd
1.200 kg
Trekgewicht ongeremd
-
Inhoud kofferbak
-

Ben je een foutieve of misleidende advertentie tegengekomen? Laat het ons direct weten. Wij zullen actie ondernemen om deze te corrigeren.



