
Aston Martin DB9
De Aston Martin DB9 is een klassieke GT. Die letters staan voor Gran Turismo en betekenen dat het een auto betreft die buitengewoon snel en comfortabel is op grotere afstanden. Hij heeft een tijdloze elegante vormgeving en een luxe interieur.
Bekijk 15 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De tijdloze vormgeving van de DB9 straalt sportiviteit en stijl uit.
- De krachtige motor kan iedere situatie aan.
- De voortreffelijke rijeigenschappen nodigen uit tot lange ritten.
- Enkele onderdelen kunnen een goedkope indruk maken.
- Het brandstofverbruik is niet meer van deze tijd.
- De ruimte op de tweede zitrij is zeer beperkt.
Aston Martin DB9 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Twaalf jaar lang was de Aston Martin DB9 het bekendste model van een merk dat uitblinkt in het maken van prachtige, snelle en luxe auto’s. Dat is te merken als je erin rijdt. Tegelijkertijd mag vermeld worden dat het merk zich inmiddels verder heeft ontwikkeld en tegenwoordig modellen produceert die nog betere prestaties neerzetten.
- Verbruik: Dit is een onderwerp waar je het bij een Aston Martin DB9 beter niet over kunt hebben. Het is bepaald geen auto voor milieuactivisten.
- Uitrusting en comfort: Voor een sportauto rijdt de Aston Martin DB9 opvallend comfortabel. De uitrusting is compleet, zolang je maar beseft dat het een auto is die sinds 2016 niet meer in productie is. Vroege modellen hebben bijvoorbeeld geen bluetooth en een digitaal display kun je sowieso vergeten.
- Betrouwbaarheid: Aston Martin maakt betrouwbare auto’s, mits je ze regelmatig door een specialist laat onderhouden. Daar hangt een prijskaartje aan dat niet iedereen aanvaardbaar vindt.
- Kosten: De aanschafprijs van een Aston Martin DB9 kan nog relatief overzichtelijk zijn. Desondanks vallen de totale kosten altijd tegen. Dat komt niet alleen door het onderhoud en de brandstof, maar ook door de wegenbelasting, de verzekering en eventuele reparaties.
De Aston Martin DB9 is een toonbeeld van elegantie en sportiviteit. Ieder ritje is een feestje en iedere langere reis is een groot genoegen. Als je budget toereikend is, koop hem dan direct.
Automotive expert

Aston Martin DB9 (2004 - 2012)
De Aston Martin DB9 is de opvolger van de Aston Martin DB7. De V12-motor van 5,9-liter die in de eerste generatie zit levert 450 tot 470 paardenkrachten. Dat is genoeg om de behoorlijk zware auto binnen vijf seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te laten accelereren. De rijeigenschappen laten zich karakteriseren als soepel en krachtig. Het ingenieus afgestelde onderstel biedt een indrukwekkende stabiliteit.
De nieuwprijzen van een Aston Martin DB9 liggen grofweg tussen de €215.000 en de €275.000. Als coupé is hij iets goedkoper dan als cabriolet. Bedenk bij aankoop van een model van de eerste generatie dat de ingenieurs van Aston Martin hun modellen continu verbeteren. Het bouwjaar is in dat opzicht dus relevant. Als je de beste prestaties en de meest actuele uitrusting wilt, koop je een model van de tweede lichting.
Andere modellen van Aston Martin

Update in 2012
De tweede generatie van de Aston Martin DB9 laat zich wat betreft het uiterlijk amper onderscheiden van de eerste. De motor is echter sterk verbeterd en levert 517 paardenkrachten. Dat maakt hem in de acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur enkele tienden van seconden sneller. De nieuwprijs van een coupé is €258.000. Een cabriolet kostte zo’n €15.000 meer.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- astonmartin.com
- wikipedia.org
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op