
Audi A3 8P review (2003-2013)
De Audi A3 uit de periode 2003 tot 2013 is de tweede generatie van de A3. Waar de eerste generatie enkel als drie- of vijfdeurs hatchback werd gebouwd, voegde Audi vanaf 2003 een cabriolet toe aan het assortiment. Het concept van de A3 bleef volledig gelijk: deze compacte Audi was de luxe tegenhanger van hatchbacks als de Volkswagen Golf en Opel Astra. In de tien jaar dat deze A3 gebouwd werd, is hij miljoenen keren verkocht. Dit resulteert in een ruim aanbod op de occasionmarkt en zodoende meer dan genoeg keus voor de kritische koper.
Bekijk 219 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het comfort en de luxe zijn van een hoog niveau.
- Motorisch is deze A3 bijzonder sterk.
- De sportieve varianten kennen bijna geen gelijke.
- De auto voelt inmiddels enigszins gedateerd aan.
- Hij heeft een hoge aanschafprijs in vergelijking met de concurrentie.
- Goed onderhoud is een absolute must.

Modeleigenschappen Audi A3 (2003-2013)
De 8P-generatie A3 is een relatief luxe auto met een aangenaam interieur en comfortabele rijeigenschappen. Wie erin rijdt, heeft niet het idee dat hij in een kleine Audi zit. Eerder voelt het als een keurige sedan, die gemaakt is om vele kilometers te maken. Het interieur is netjes afgewerkt, met oog voor detail. Er werd regelmatig gebruikgemaakt van hout voor een extra chique look en alles voelt lekker robuust aan. Een gewone A3 is bijzonder praktisch, maar aan sportievelingen heeft Audi eveneens gedacht. De cabriolet is hier een voorbeeld van, net als de snelle S3 en RS3.
Motorenaanbod
De verschillende benzine- en dieselmotoren die je aantreft bij de Audi A3 van 2003 tot 2013 zijn stuk voor stuk degelijke staaltjes Duitse techniek, die je stil en soepel naar je plaats van bestemming vervoeren. Het gros van deze motoren is bijzonder middle of the road als het gaat om vermogen, maar Audi heeft enkele zeer sportieve exemplaren gebouwd. De S3 en diens overtreffende trap, de RS3, zijn uitermate krachtige varianten, wiens sterke motoren kunnen wedijveren met menig sportwagen. Het praktische element van de gemiddelde A3 is hier iets minder aanwezig, al blijft de ruimte binnenin volledig gelijk.

Afmetingen Audi A3 (2003-2013)
De afmetingen van deze Audi A3 zijn ruwweg gelijk aan de afmetingen van zijn voorganger. Het betreft hier een compacte auto met plaats voor vier volwassen personen en een redelijke hoeveelheid bagage. De kofferbak is niet overdreven groot, maar biedt wel plaats aan de dagelijkse boodschappen, een gemiddelde kinderwagen of twee stevige koffers. Hoewel de A3 zeer goed tot zijn recht komt op de snelweg, is druk stadsverkeer geen probleem. Hier komen de beperkte afmetingen goed van pas en laat de A3 zich eenvoudig parkeren.
Open dak voor extra rijplezier
Wie graag van de zon geniet tijdens het autorijden, kan kiezen voor de A3 met open dak. Deze cabriolet beschikt over een linnen dak dat naar achteren gevouwen kan worden. Nog altijd biedt de auto plaats aan vier volwassenen, maar de kofferbakruimte is een tikje beperkter dan bij de hatchback. En aangezien de cabriolet in de regel niet is gebouwd met praktisch nut bovenaan de prioriteitenlijst, is dit niet verrassend. De cabriolet is gemaakt voor rijplezier en op dat front komen bestuurder en passagiers dan ook niets tekort.

Prestaties en rijgedrag Audi A3 (2003-2013)
Zoals gezegd is een A3 in de regel niet overdreven krachtig, al is er zeker ruimte voor uitzonderingen. De eerder genoemde S3 en RS3 zijn aanzienlijk sportiever, maar bieden tegelijk veel minder comfort dankzij hun hard afgestelde vering. Dit is goed voor stevig bochtenwerk, maar niet voor boterzachte ritten naar Zuid-Frankrijk. Wie lekker wil sturen kan dit prima doen met een gemiddelde A3, want de afstelling van het onderstel is keurig op orde. De auto stuurt direct en geeft je een veilig gevoel.
Comfort Audi A3 (2003-2013)
Op het gebied van comfort is er weinig te klagen in de A3 uit de 8P-generatie. De aangename zit, gecombineerd met het fijne onderstel, zorgt voor een soepele rit waarin hobbels en bobbels keurig worden weggewerkt. De stoelen zitten bijzonder aangenaam en het interieur is prima verzorgd en afgewerkt. De hoeveelheid technische hulpmiddelen is ronduit netjes te noemen voor een auto uit deze periode. Hoewel hij inmiddels een tikje gedateerd is, was het voor zijn tijd een zeer complete auto. Dit verzorgde karakter merk je tijdens elke rit.

Betrouwbaarheid Audi A3 (2003-2013)
De gemiddelde Audi A3 uit de 8P-generatie is goed gebouwd en – mits goed onderhouden – uiterst betrouwbaar. De benzinemotoren hebben soms kwaaltjes als het gaat om overmatig olieverbruik of bobines die beginnen te haperen. Laat ook zeker de distributieketting controleren voor de aankoop, want die moet goed op spanning staan. Wie deze kleine issues in een vroeg stadium aantreft, zal geen grote problemen hebben. En wanneer de A3 goed is onderhouden, zal hier ongetwijfeld naar gekeken zijn. En dat laatste is van groot belang: is de A3 netjes bijgehouden, dan hoef je niet bang te zijn voor verrassingen.
Kosten Audi A3 (2003-2013)
De aanschafprijs van een Audi A3 met het bouwjaar 2003 tot 2013 is, in vergelijking met de concurrentie uit die tijd, vrij hoog. Natuurlijk zijn de prijzen voor deze auto’s gedurende de jaren gezakt, maar voor een relatief kleine auto is het een behoorlijk prijzig model. Zeker, een variant met veel gereden kilometers is schappelijker geprijsd, maar zet hem tegenover een concurrent en de Audi is bijna altijd duurder. Het vlaggenschip RS3 is helemaal aan de prijs en een enorme liefhebbersauto. Voor al dat geld krijg je echter wel een zeer aangename auto terug, wat natuurlijk ook wat waard is.

AutoTrack oordeel over de Audi A3 (2003-2013)
De tweede generatie van de Audi A3 zette de lijn van de eerste lichting keurig voort. Een hatchback – of cabriolet – die aanvoelt als een luxe sedan, dat is wat je krijgt als je een A3 uit de tweede generatie koopt. Zeker, het is niet langer de meest moderne auto die je je kunt wensen en de stevige aanschafprijs zal eveneens mensen afschrikken, maar wie er eentje op de oprit zet zal elke keer met een glimlach in de auto stappen.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





